**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
wita
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 apr 2009, 14:13

rijexamen asse-mollem

Bericht door wita »

Als je de examencentrum van Asse rechts oprijdt en voorbij het spoorbrug, kom je aan het eerste verkeerslicht (kruispunt aan de panos), ben je dan verplicht de bstuurders dat van rechts afkomen, voorrang te verlenen? Volgens mijn begeleider, mag je het kruispunt voorzichtig doorrijden, anders belemmer je het verkeer achter. Weet iemand het, wat ik wil bedoelen. Parkeren: is het altijd aan je rechterkant parkeren? Ik ben op donderdag gaan oefenen in Asse en iemand legde z'n examen af, maar hij parkeerde aan de linkerkant van de baan. Is dat zo? Word je voor kleine fouten gebuisd?
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

In het vademecum van de examinator staat dat hij de kandidaat zal laten parkeren in een 2-richtingsstraat. Dus links parkeren is meteen uitgesloten.
Bedoeling van deze richtlijn is om te zien of de kandidaat bij het parkeren rekening houdt met tegenliggend verkeer.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: rijexamen asse-mollem

Bericht door Stefan Peeters »

wita schreef:Als je de examencentrum van Asse rechts oprijdt en voorbij het spoorbrug, kom je aan het eerste verkeerslicht (kruispunt aan de panos), ben je dan verplicht de bstuurders dat van rechts afkomen, voorrang te verlenen? Volgens mijn begeleider, mag je het kruispunt voorzichtig doorrijden, anders belemmer je het verkeer achter. Weet iemand het, wat ik wil bedoelen. Parkeren: is het altijd aan je rechterkant parkeren? Ik ben op donderdag gaan oefenen in Asse en iemand legde z'n examen af, maar hij parkeerde aan de linkerkant van de baan. Is dat zo? Word je voor kleine fouten gebuisd?
De vraag over "het kruispunt aan de Panos" heb je twee dagen geleden al gesteld...

Ik denk niet dat Inazuma vandaag een ander antwoord gaat verzinnen...

Daarentegen, Inazuma vroeg of je daar een straatnaam kan opplakken, dan kunnen we de situatie ter plaatse eventueel eens bekijken.

Die persoon die je gezien hebt al waarschijnlijk geen examen afgelegd hebben, maar aan het oefenen geweest zijn.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
wita
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 apr 2009, 14:13

asse-mollem

Bericht door wita »

EXAMENCENTRUM: ASSE

Ik heb vandaag mijn examen in Asse afgelegd. Eerst 2u met de rijschool rondgereden en paar kleine fouten verbeterd. In straten waar ik nog niet ben geweest.

Daarna is het zover. Het examencentrum binnen. Papieren voorleggen en even buiten wachten tot de examinator naar buiten komt. Een kaartje getrokken i.v.m. de slijtage van de banden en de lichten (door de zenuwen, het contact vergeten op te zetten), maar hij rekende dat niet als fout. Verlaten van het examencentrum, rechts draaien, richting centrum Asse, door het spoorbrug en eertste straat rechts (tuinwijk) in en daarna kom je in een T-straat, links indraaien en de straat volgen. Draaien naar rechts, vervolgens naar links en je komt aan een verkeerslicht, de gevaarlijke kruispunt (panospunt), links inrijden en daarna rechts, richting het ziekenhuis. Aan het ziekenhuis rechtdoor tot aan een rondpunt, tweede straat rechts in (30km/u) tot het volgend rond punt, eerste straat rechts tot aan de brandweer. Aan de brandweer kom je weer een T-straat tegen, voorrang verlenen dat van rechts komen en links afslaan. De straat volgen en kom je een bord tegen niet inrijden als het markt is. De straat volgen en links inrijden tot aan een overgang van een spoorbrug (20km/u) rechts afslaan en kom je op een grote baan. Links afslaan aan de Opeldealer en de woonwijk inrijden. Daar mag je terugkeren (je beslist zelf waar). De volgende straat parkeren achter een grijze auto, maar je parkeert voor een garagepoort, waar ik hem dat heeft aangeduid, maar voor even mag het wel. Bij het uitstappen moet je vertellen wat je allemaal moet doen, het was als oke. Rijd maar terug door, de volgende straat links en aan het stopbord rechts de grote baan op. Doorrijden voorbij de lichten en terug naar het examencentrum rijden. Bij aankomst vertelde hij me de volgende opmerkingen:

negatief: :x
Aan de T-punten niet voldoende gestopt ( ik heb duidelijk naar rechts gezien of er geen auto' uitkomen, zo niet, sla ik voorzichtig naar links)
aan de Opel niet voldoende op de busstrook gestaan (mijn voorste 2 wielen wel, maar mijn rechtse achterwiel staat een beetje buiten, waardoor ik een vrachtwagen achter me hindert.

positief: :lol:
goed voorrang verlenen rechts en voetgangers/fietsers
matig snelheid behalve in de woonwijk ma ik maar 30km/u en niet 40km/u
goed gereden
parkeren perfect en terugkeren in een straat was goed

resultaat: gebuisd :twisted:
volgens zijn mening, nemen ze geen risico's. ik was te zwak bij de T-punten, niet genoeg gestopt (ik ben wel gestopt, maar niet lang genoeg)
Volgens mijn begeleider heeft die man overdreven gereageerd en ben ik wel geslaagd. Het was een twijfelgeval, het is de examinator dat beslist. Ik hoop dat de tweede keer me zal lukken, enkel opletten op de T-punten en langer stoppen.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: asse-mollem

Bericht door Inazuma »

wita schreef: ik was te zwak bij de T-punten, niet genoeg gestopt (ik ben wel gestopt, maar niet lang genoeg)
Hoe lang je stopt is niet zo belangrijk.
Wel belangrijk is dat je voldoende naar beide kanten van de weg kijkt terwijl je daar staat.
Aan de T-punten niet voldoende gestopt ( ik heb duidelijk naar rechts gezien of er geen auto' uitkomen, zo niet, sla ik voorzichtig naar links)
Heb je vooraf ook duidelijk naar links gekeken :?:
Ik vind het zeer opvallend dat je precies rechts noemt.
Natuurlijk is naar rechts kijken belangrijk op dergelijke kruispunten, maar je mag links zeker niet vergeten.

Auto's van rechts moet je in het oog houden omdat ze voorrang hebben.
Auto's die van links komen en geen voorrang verlenen, rijden mogelijk in je deur.
Als je morgen die deur nog eens open trekt, kijk eens hoe weinig kreukelzone daar is ...
wita
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 apr 2009, 14:13

asse-mollem

Bericht door wita »

Natuurlijk heb ik naar links gekeken, maar ik heb niet lang genoeg gewacht. Ik dacht voor ik de T-punt naderd, keek ik eerst naar rechts om voorrang te verlenen en naar links of er geen auto kwam, maar er waren geen, dus sloeg ik voorzichtig naar links af. Volgens de examinator is dat onvoldoende, ik moeste langer stoppen en mijn wagen meer naar rechts draaien alvorens ik links afsloeg. Enkel voor dat ben ik gebuisd. Mijn rijbegeleider vond het ook dat een beetje overdreven van de examinator. Op een busstrook, moeste ik links afslaan, dus voegde ik bij in dat strook, maar mijn achterste rechterwiel was een beetje buiten de lijn, waardoor ik een vrachtewagen zouden hebben verhinderd. Ik kon moeilijk nog naar voren rijden, dan botste ik tegen een andere voretuig voor mij. Voor de rest was als in orde. Perfect geparkeerd, terugkeren was goed en defensief rijden, matig.

Nu let ik meer op als ik op een T-punt kom en hoop dat op mijn tweede rijexamen erdoor ben. Telkens 236€ betalen, vind ik wel veel.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: asse-mollem

Bericht door Benny Stinkens »

wita schreef: Telkens 236€ betalen, vind ik wel veel.
Ik ook want je betaald normaal 36 euro voor je examen en 2 uren aan de rijschool :?:
Dus 136 of een beetje meer kan ik begrijpen maar 236 :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Waarschijnlijk 236 € voor 2 uur les + examenbegeleiding (36 € incluis?).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
wita
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 apr 2009, 14:13

asse-mollem

Bericht door wita »

tuurlijk 100€ voor 2u met de rijschool en 136€ voor de examen zelf. Je ziet het, zelfs met de rijschool je examen afleggen, heb je geen garantie om voor de eerste keer te slagen. Ik ken meerdere personen dat ze voor de eerste niet gemakkelijk met de examen zijn geslaagd, wel de tweede keer, dan zien ze een beetje door de vingers. Ik was gebuisd aan de T-punt tussen Arsenaalstraat en de Vronemeers (kruising aan de brandweer). Rechts gekeken om voorrang te verlenen, maar tevroeg naar links afgeslaan ( geen auto's van beide kanten) en op een busstrook op de Brusselsesteenweg aan de Opel-dealer (3 wielen op de strook en 1 wiel een beetje buiten de lijn) resultaat gebuisd.

Heeft het misschien te maken met de (geld)crisis :?:
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

@ Wita,

Kan je hier eens aanhalen welke kwoteringen je gekregen hebt bij welke rubrieken?
Wat die geldcrisis betreft: we horen vele mensen klagen over (te) lange wachttijden. Dus iemand buizen om zeker werk te hebben, lijkt mij niet logisch. Als je die lijn doortrekt: waarom zouden ze op het tweede examen dan "wat door de vingers zien"?
JonasDK
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 feb 2009, 12:58

Bericht door JonasDK »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter mij.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We reden een straat in en ik mocht ergens keren in de straat. Ik heb dan een plek gekozen waarbij er links van mij geen geparkeerde auto stond zodat ik daar in kon rijden.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Parkeren achter een auto die de examinator uitkoos. Er was een hoge boord die ik licht raakte. Had dit als opmerking uiteindelijk. Voor de eerste keer gelukt. Dan moest ik uitstappen, ik deed de rechterdeur op slot maar hij zei dat dat niet hoefde. Ik stapte even rond. Hijzelf is niet uitgestapt om mijn geparkeer te beoordelen. (wsl te omslachtig, je zag zo ook wel hoe ik stond).

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Remvloeistof
Hij ging vooraan staan en ik moest de dimlichten aanzetten, grootlicht, links pinken, rechts pinken. Dan ging hij achteraan staan, links pinken, rechts pinken, remmen en claxonneren. Dan mocht ik instappen en het raampje opendoen, hij vroeg hoe ik wist dat ik goed zat. Hoefde niks te herinstellen ofzo. Zei dan dat m'n been beetje gebogen moest zijn, mijn polsen op het stuur moesten leunen en dat m'n hoofd de kopsteun moest raken.
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

En de uiteindelijke uitslag???
Josken

Bericht door Josken »

weet er iemand uit welke steden je moet kiezen als je naar het examencentrum van brakel gaat ?
kdacht dat da ronse en oudenaarde was ma ben ni zeker :?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Er liggen maar een paar "steden" in de buurt van Brakel.
Zoals je zei: Ronse en Oudenaarde; eventueel ook nog Zottegem.

Veel verder ga je op een examen niet geraken...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Charlot
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2009, 20:17

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ¨****

Bericht door Charlot »

EXAMENCENTRUM: EEKLO

- Zat de examinator naast of achter jou? Schuinachter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Het was een héél brede baan. Er waren auto's geparkeerd én je kon nog met twee auto's langs elkaar passeren zonder problemen. Ik mocht zelf kiezen waar ik keerde en deed dat uiteraard op een plaats waar géén auto's geparkeerd waren, goed in het midden van de straat, niet te dicht bij het volgende kruispunt.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Ik moest in een heel kalme wijk parkeren achter een gewone personenwagen. Er stond geen enkele auto achter me. Ik heb ook geen enkele auto tegengekomen, dus het was echt een ideale situatie! Ik stond dan ook meteen goed. Dan moeten 'boodschappen' doen. Er werd blijkbaar even gegniffeld toen ik de deuren sloot bij het verlaten van mijn auto :).

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Ik moest in de motorkap de motorolie tonen, waar je het bijvult en waar je het oliepeil controleert. Voorts de gewone dingen, lichten, richtingaanwijzers, claxon, ontaseming, remmen...

Ik moest in Eeklo zelf rijden, het was 8.45u 's morgens, dus de spits was al gedaan. Gevolg: heel kalme verkeerssituatie!Vooral in kleinere straten gereden, dus niet de hoofdweg (voor wie Eeklo kent). Geen enkele situatie gehad waaraan ik twijfelde. Na nog geen half uur keerden we al terug naar het examencentrum. Ik dacht toen al het ergste (omdat het normaal 40 minuten moet duren), maar dat was onterecht. Enkele kleine opmerkingen, maar dus geslaagd! :)

De examinator was een rustige man, rond de 40 gok ik. Hij noemde me bij m'n naam, en zij niet 'juffrouwtje' of zo, dus dat was goed. Het enige negatieve aan hem was, dat hij soms echt wel op het laatste nippertje richtingsaanwijzingen gaf. Soms zei hij dan te vlug dat het naar links of rechts was, waardoor ik soms moest turen om een straat te vinden. :D

Ik heb 20 uur rijschool gevolgd en mijn begeleider was mijn vriend (die dus 24 is). Het was mijn tweede poging. Ik was veel minder zenuwachtig nu. De eerste keer was ik op van de zenuwen, maakte ik me er veel te veel druk in. Ik kan dit ook als tip geven: Het is 'maar' een rijbewijs hé. Lukt het niet direct, is geen ramp. Ga gewoon pas als je je écht klaar voelt. Je zal altijd wat nerveus zijn, maar als je van jezelf al vlot rijdt en je auto goed onder controle hebt, kan er niet veel meer misgaan. Ik ben de eerste keer te vlug gegaan en heb domme fouten gemaakt door de nervositeit.

Veel succes allemaal !
Plaats reactie