**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Bericht door Metallicdeth »

Gefeliciteerd man! :)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Goe gedaan, Accer, proficiat & keep in touch :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Accer

Je hebt sinds 1 okt 2007 meer dan 200 berichten beplaatst op het forum.
Ik hoop dat we jou, nu jij je rijbewijs hebt, hier nog vaak gaan ontmoeten.

En uiteraard ook een dikke proficiat.
Yulan

Bericht door Yulan »

EXAMENCENTRUM: BRUGGE

Hoi,
ik ben vandaag geslaagd voor mijn praktijkexamen van de eerste keer! :)

-In welk examencentrum ben je geweest
Brugge
- Zat de examinator naast of achter jou?
Naast mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij duidde gewoon aan: hier mag je keren. Er stonden tamelijk veel auto's links en rechts, enkel op 1 plaatsje stonden er geen auto's aan beide kanten en daar heb ik dan gekeerd.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij duidde aan: Parkeer achter die rode auto. Handrem op, in neutraal, motor uit, uitstappen, op slot, langs achter uitstappen, terug instappen langs voor en terug wegrijden.
- Voorafgaande controles:
- Motorolie aanduiden en peilstok aanduiden.
- Pinkers en remlichten testen

De proef zelf ging goed. In het begin verliep alles werkelijk vlekkeloos, ik was echter op van de zenuwen en ging heel tijd naar eerste in bochten enzo, puur uit stress en te voorzichtig willen zijn.
Ik heb wel een tamelijke fout gemaakt aan de Bloedput. Ik moest links afslaan en er stonden 3 auto's te wachten om over te steken maar die stonden niet helemaal rechts, dus reed ik ze voorbij om rechts te gaan staan, ipv achter de auto's netjes aan te sluiten. Daarna was er iemand voor mij die wilde parkeren en ik wilde gewoon voorbij steken maar vanwege het drukke verkeer ging dat niet. Dat kwam nogal zenuwachtig over (wat ik ook was) en dat was dus ook onvoldoende.

- Voorbehoud: Schakelen (niet naar eerste)
(Mijn commentaar: Doe ik normaal niet, maar had gewoon enorm veel stress :P , heb in het terugrijden ook goed erop gelet en heb het dan wél goed gedaan, maar zijn commentaar was wel terecht.)
- Onvoldoende: Afslaan (De situatie aan de Bloedput dus, volledig terecht maar het zal me geen tweede keer meer overkomen :) )

Al bij al geslaagd, hij zei dat alles, behalve dan die 2 fouten echt heel goed was, dat zeker het begin van de proef heel erg goed was.
En dan het verlossende woord: Geslaagd!
Ik ben direct naar het stadhuis gegaan en kheb al m'n roze vodje (wat een dun papier! Die van het voorlopig rijbewijs is dikker!) gekregen.

Bedankt voor de tips her en der in het forum alleszins, hopelijk hebben de mensen na mij hier ook wat aan!

Groetjes,
Yu-Lan
Gast

Bericht door Gast »

proficiat, khoop dat het bij mij ook zo goed gaat verlopen volgende week...
france
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 okt 2008, 21:52

Bericht door france »

Benny Stinkens schreef:
Waarom is het verkeersreglement louter volgen/toepassen niet per definitie defensief rijden? Geef eens een voorbeeld. Misschien heb je gelijk.
Voorrang van rechts:
Ik kom van rechts andere weggebruiker komt van links.
Ik twijfel of de van linkskomende bestuurder me wel gezien heeft, of hij het verkeersreglemt wel kent, of hij het misschien wel kent maar geen zin heeft om me voorrang te verlenen :?:

1) Ik hou me alleen aan het verkeersreglement en rij verder :?:
2) Ik rijd defensief en wacht dus af wat deze bestuurder eigenlijk van plan is.
1) Ik hou me aan het reglement en rij voorzichtig verder. Als ik dit niet doe schep ik verwarring en is een aanrijding niet uitgesloten.
2)Ik wacht niet af want dan hou ik het verkeer achter mij onnodig op, ik stop alleen als de andere bestuurder niet meer kan stoppen.

Waarom het voorbeeld met voorrang van rechts?
Ga jij op een rotonde ook vertragen en afwachten wat de toekomende bestuurder van plan is?

Vlot en veilig verkeer is het correct en in alle voorzichtigheid toepassen van de voorrangsregels zonder al te veel te twijfelen.

Gewoon rustig defensief doorrijden als je voorrang hebt, anders maak je er een totale chaos van.
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter me (ik reed met een begeleidend persoon). Zeer vriendelijke, rustige persoon trouwens.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
De examinator zei me dat ik in een bepaalde straat moest keren.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij wees de auto aan. Ik moest parkeren en correct uit- en instappen.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Kaartje trekken en motorolie + peilstok aanwijzen.
Ruitenwissers aanzetten.
Uitleggen wat ik moest doen om beslagen ruiten helder te krijgen (ontwaseming voor- en achteraan aangeduid + airco aangeduid).
Lichten: dim, groot, pinkers, achtermist.
Aanduiden welke 3 zaken je controleert om je zetel juist te zetten (alleen maar uitleggen niet doen).
Hij vroeg wat nog belangrijk was (spiegels --> enkel gezegd, niet gedaan).
En last but not least: de gordel niet vergeten.

Enkele kleine werkpuntjes. De examinator vertelde me dat als ik hieraan aandacht zou besteden ik een goede chauffeur zou worden. Geslaagd van de eerste keer =)
pol
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:05
Locatie: 2280

Bericht door pol »

france schreef:
Benny Stinkens schreef:
Waarom is het verkeersreglement louter volgen/toepassen niet per definitie defensief rijden? Geef eens een voorbeeld. Misschien heb je gelijk.
Voorrang van rechts:
Ik kom van rechts andere weggebruiker komt van links.
Ik twijfel of de van linkskomende bestuurder me wel gezien heeft, of hij het verkeersreglemt wel kent, of hij het misschien wel kent maar geen zin heeft om me voorrang te verlenen :?:

1) Ik hou me alleen aan het verkeersreglement en rij verder :?:
2) Ik rijd defensief en wacht dus af wat deze bestuurder eigenlijk van plan is.
1) Ik hou me aan het reglement en rij voorzichtig verder. Als ik dit niet doe schep ik verwarring en is een aanrijding niet uitgesloten.
2)Ik wacht niet af want dan hou ik het verkeer achter mij onnodig op, ik stop alleen als de andere bestuurder niet meer kan stoppen.

Waarom het voorbeeld met voorrang van rechts?
Ga jij op een rotonde ook vertragen en afwachten wat de toekomende bestuurder van plan is?

Vlot en veilig verkeer is het correct en in alle voorzichtigheid toepassen van de voorrangsregels zonder al te veel te twijfelen.

Gewoon rustig defensief doorrijden als je voorrang hebt, anders maak je er een totale chaos van.
Zeer goed. Alleen dat woordje "defensief" kan blijkbaar zo verschillend geïnterpreteerd worden dat ik grote voorstander ben om het niet te gebruiken i.v.m. verkeer. "Voorzichtig" zoals in je eerste zin is juister en in de terminologie van het VR.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ¨****

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: KONTICH

Geslaagd! :D

- In welk examencentrum ben je geweest
Kontich
- Zat de examinator naast of achter jou?
Naast, ik ben met een begeleider gegaan.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij zei op een bepaald moment dat ik me in die straat moest keren, ik mocht zelf bepalen waar.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij duidde een wagen aan en daar moest ik me achter parkeren.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Remvloeistof aanduiden, uitleggen hoe ik mijn stoel en spiegels juist instel (zonder het effectief te doen), pinken, remmen, opsomming van de verschillende lichten.
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: SINT-NIKLAAS

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Eens de straat ingedraaid mocht ik kiezen waar.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
De examinator duidde een wagen aan waar ik achter moest parkeren.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Aanduiden van de koelvloeistof, dim- en stadslichten aansteken, claxoneren, zetel naar achter zetten en terug goed stellen, spiegel ontregelen en terug afstellen. Ook nog gevraagd hoe je de ruiten moest ontwasemen.

Resultaat, niet geslaagd.

Op het blad staan volgende opmerkingen;

-Plaats op de openbare weg: slecht.

-Richtingsverandering: onvoldoende
-zich vergewissen bord F50BIS (geen idee waar dit ter sprake kwam)
-hinderen - belemmeren Had bij het uitrijden van het oosjachtpark niet gezien dat het eenrichtingsverkeer was (fietspad langs beide kanten van de baan, moest links afslaan en ben op het fietspad gaan staan, zodat andere wagens er nog langs konden. Maar aangezien het eenrichtingsverkeer was, was dit dus totaal overbodig..)
-snelheid (1x een bocht verkeerd ingeschat, te snel door de bocht gegaan)
-rechts de baan oprijden (bij het oprijden van de expressweg rechts gaan staan, maar wel direct op het linkerrijvak beginnen rijden)

-Manoeuvres: voorbehoud
-keren in een straat/defensieve aanpak (in 5x gedraait omdat ik dacht dat ik de parkeerplaats vlak voor mij niet mocht gebruiken om te draaien, helaas wel dus..)

In ieder geval, uit je fouten moet je leren, dit zal ik dan ook doen. Ik weet van mezelf dat ik rustiger had moeten rijden, dus dit ga ik dan ook toepassen. Je kan zoveel meer zien en in het ok houden als je snelheid een beetje lager licht, maar toch laat ik me altijd maar weer opjagen door mensen die vlak achter me komen rijden!

Vrijdag opnieuw examen, deze week nog oefenen geblazen dus!!
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: KONTICH

- Zat de examinator naast of achter jou?
Hij zat naast mij.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij zei in deze straat moet je keren, het was een heel klein en smal straatje, Het was me pas in 5 keer gelukt. Al een geluk dat er geen verkeer kwam.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij zei dat ik achter die zwarte wagen moest parkeren, ik moet zeggen dat ik nog nooit zo goed had geparkeerd
:) Dan uitstappen, rond de wagen stappen, dan zei hij dat ik terug moest instappen, ondertussen was er wel een wagen achter mij komen staan.
Voorafgaande controles: ik moest de koelvloeistof aanduiden onder de motorkap. Mijn stoel en linker spiegel verkeerd zetten en terug goed zetten en zeggen op wat ik moet letten. Dan alle lichten en claxon.

Resultaat: Geslaagd!
ik had 1 opmerking, dat ik sommige bochten te kort afsnijdt.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Niklaas.

-Richtingsverandering: onvoldoende
-zich vergewissen bord F50BIS (geen idee waar dit ter sprake kwam)
Ook bij de richtingsverandering - het bord staat er om aan te geven dat je (brom)fietsers (en/of voetgangers) slecht kan zien bij de richtingsverandering.
Dit is de F50 bis
Afbeelding
(kan eventueel in "voetgangersversie" of gecombineerd worden)
moest links afslaan en ben op het fietspad gaan staan
Blijf van fietspaden af als autobestuurder.
Niet op rijden om linksaf te slaan; om te kruisen; om langs rechts voorbij te rijden als de voorganger afslaat naar links; om het parkeren gemakkelijker te maken ; ... of waarvoor dan ook.

Een fietspad mag je oversteken / dwarsen indien het niet anders kan, en daar houdt het op, verder blijf je daar af.
Net als bij een trottoir eigenlijk.

In ieder geval, uit je fouten moet je leren, dit zal ik dan ook doen. Ik weet van mezelf dat ik rustiger had moeten rijden, dus dit ga ik dan ook toepassen.
Dat is de spirit :!:
Succes vrijdag :!:

Laat zeker bij richtingsveranderingen goed merken dat je kijkt of er andere weggebruikers zijn.
toch laat ik me altijd maar weer opjagen door mensen die vlak achter me komen rijden!
Het is ook voor veel meer ervaren bestuurders soms best wel lastig om je niet te laten opjagen als er weer eens zo'n typetje in je koffer komt boren ...
Karentje77

Examinator

Bericht door Karentje77 »

Hoi, vandaag moest ik normaal examen doen. Ik kreeg te horen dat ik dit niet mocht omwille van het feit dat er achteraan niet mag zitten die groter is dan 1m60. Leuk is anders!! Die 36€ voor vandaag is gaan vliegen in ieder geval. Ik vind geen andere auto (geen optie momenteel) maar als ik nu een andere begeleider vind die wel aan die 1m60 (en 8j rijbewijs) voldoet en de examinator komt naast mij zitten ipv achteraan, zou het dan niet mogen?!!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Examinator

Bericht door Inazuma »

Karentje77 schreef:maar als ik nu een andere begeleider vind die wel aan die 1m60 (en 8j rijbewijs) voldoet en de examinator komt naast mij zitten ipv achteraan, zou het dan niet mogen?!!
Normaal zit de begeleider van iemand met rijbewijs B met begeleider vooraan en de examinator achteraan.

Je kan het examencentrum eens opbellen, vraag naar de hoofdexaminator, leg het even uit, en vraag of hij ermee akkoord gaat dat je begeleider achterin zit en de examinator vooraan.

Zorg dat je begeleider dan zeker kort genoeg is, en zeker rijbewijs bijheeft.
Karentje7

Exam. naast bestuurder

Bericht door Karentje7 »

Ja inderdaad, ik weet het hoor maar mijn tante heeft een rijbewijs en zij is 160cm lang, mss zelfs 159cm voor de zekerheid he :D Zij heeft toegestemd om vrijdag mijn begeleider te zijn maar ik bel morgen zeker nog naar het examencentrum. Ik vind dat hierin een uitzondering moet gemaakt worden, het maakt voor mij geen enkel verschil uit (of dat die nu naast mij zit of achter mij) , 't is niet dat ik op zijn papiertje zal kunnen zien :D
Plaats reactie