**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
mulee

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door mulee »

excuseer, ik bedoelde uiteraard: WIJ waren al op de weg (ipv "bij")
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bert.covens »

Hmmm .... vreemd. Als het zo gegaan is, klopt dat natuurlijk niet.

Ten eerste omdat je dan al op weg bent, terwijl je dan nog te horen moet krijgen HOE de aanduidingen gegeven worden over de route die je moet volgen. Ten tweede, omdat het inderdaad voor teveel afleiding zorgt terwijl jij aan het rijden bent.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Tijdsgebrek, achter op schema? Rush-rush, overboekingen.
Je mag steeds na het examen onregelmatigheden melden aan de hoofdexaminator.
Maar wat waren precies de fouten waarvoor je na een kwartier moest terugkeren?
Enkel voetgangers die je wat te laat had opgemerkt, of was er meer aan de hand?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Tewo

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Tewo »

Examencentrum Haasrode

- Zat de examinator naast of achter jou?
De examinator zat schuin achter mij, achter de bijrijdersstoel.

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Er werd een straat aangeduid en ik mocht zelf kiezen waar in de straat ik ging keren.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
De examinator zei mij ruim op voorhand: 'Parkeer achter die oranje auto en beeld je in dat je tien meter hebt.' Deze auto was namelijk de enige auto die in deze straat geparkeerd stond.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Aanwijzen ventiel, afstellen van al de spiegels, bepalen van de juiste zithouding, alle lichten testen en ontwasemen van de voor- en achterruit.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn vrouw

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Eerst drie lessen met de rijschool gevolgd, daarna met de begeleider geoefend. Twee keer gebuisd, drie verplichte lessen met de rijschool gevolgd en dan nog zo'n 1000 kilometer met de begeleider rond gereden.

Het volgende parcours heb ik afgelegd:
Bij het uitrijden van het examencentrum naar rechts en terug naar rechts richting de Hertoglaan (examinator hielp mij door te zeggen dat het rechter stoplicht defect was en ik links moest kijken om te zien of het rood/groen was) - Op het verhoogde kruispunt naar links de Kerspelstraat in waar ik moest keren - terug op het verhoogde kruispunt gingen we rechtdoor tot aan het einde van de Kerspelstraat - allerlei kleine straatjes door met voorrang aan rechts totdat we de Geldenaaksebaan bereikten via de Pakenstraat - naar links de Geldenaaksebaan op - aan de Parkpoort rechtdoor het centrum van Leuven in - aan de Vesaliusstraat naar rechts - naar rechts de Lintstraat in en op het rondpunt richting de Tiensestraat - Tiensepoort de ring over richting Tienen en dan via de expressweg terug naar het examencentrum.

Eén tip voor iedereen die in Haasrode examen gaat doen: Oefen al de kleine straatjes in Heverlee, in Leuven, de ring in al de mogelijke richtingen, ... zodat je sterk staat voor het examen. De tweede keer dat ik in Haasrode examen ging doen, kreeg ik bijvoorbeeld de commentaar dat ik aan de Naamsepoort (vanuit Heverlee) op een gevaarlijke manier naar rechts de ring opreed. Hoe je dat dan moet doen: stoppen aan de eerste haaientanden, wachten tot al het verkeer gepasseerd is en in één vloeiende beweging de ring oprijden, dus niet aan de tweede haaientanden blijven staan op de zebra en het fietspad (zoals de meeste ervaren bestuurders het meestal wel doen).

Succes allemaal!
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Mag je bij het achteruit rijden tegen de examinator zeggen dat deze wat op zij
wil of kan gaan zitten bij het parkeren tijdens het rij examen ? Wij beiden ( leerling bestuurder en begeleider ) hadden de indruk
dat hij ons zicht op dat ogenblik aan het hinderen was ( opzettelijk ) .Ook mijn begeleider kon niet in zijn bestemde spiegel
kijken of ik als bestuurder veilig bezig was gezien deze toch ook moet opletten en ingrijpen bij gevaar .
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Stefan Peeters »

Hing die examinator buiten de auto dan?

Parkeren doe je voornamelijk op het zicht dat je hebt in de buitenspiegels. Het zou me verwonderen dat de examinator daar in de weg zat...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM OOSTENDE

Voorafgaande controles: remvloeistof, stand en dimlichten, remlicht, ruitenwissers, pinkers, achterruit ontdooiing en voorruit ontwaseming.

Examinator zat rechts achter.

Parkeren achter wagen, ruim op voorhand gezegd.

Keren in straat. Rustige straat, lang genoeg en vrij te kiezen.

Geoefend mer de rijschool VAB.

Route: 2x autostrade, tbosje, rondpunt Vesalius,...

Resultaat: geslaagd van de eerste keer!!

Annelies
Sandra1971
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2015, 11:03

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Sandra1971 »

Ik heb deze week ook mijn Rijbewijs BE gaan doen in Examencentrum in Erembodegem. Heb eerst 10 uren les bij rijschool gevolgd omdat ik niet zoveel ervaring heb met rijden met zo een grote aanhangwagen.
Manoevres gingen perfect maar kreeg continue opmerking van de instructeur dat ik niet Vlot genoeg rijd, te traag ben. ritjes waren in Centrum van Aalst en omstreken, echter niet eenvoudig om vlot te rijden met een totale lengte van 10 m in een drukke stad.
Examen geslaagd voor Manoevres maar niet voor Rijbaan, moet ik dus herdoen. (je wordt dan wel vrijgesteld van je manoevres). Reden : Verkeer gehinderd bij oprijden van de rijbaan waar ik moest invoegen, hierdoor mijn voorang afgedwongen. (terecht dus )

ik rijd ook al meer dan 20 jaar met Auto maar is niet noodzakelijk een voordeel hier omdat je de neiging hebt je aanhangwagen teveel in het oog te houden omdat ze ook heel erg streng zijn dat je niet met je banden van je aanhangwagen tegen of de boord van de rijbaan mag rijden noch schuren. In bochten enorm opletten dat je aanhangwagen mooi op de rijbaan blijft. Vlot rijden met zo een grote aanhangwagen vind ik moeilijk en ik ben dan blijkbaar te traag en te voorzichtig.
Toch vind ik die rijscholen een geldklopperij worden. Ik moet mijn examen op rijbaan gaan herdoen en moet terug 140 euro aan de rijschool enkel voor examenbegeleiding ? Als ik weer niet slaag moet ik terug 2 u rijschool nemen is ook 140 Euro en moet ik dan ook nog eens 140 Euro betalen voor examenbegeleiding nadien?
Ander vraagje rijschool zei me dat ik nu mijn examen nog enkel met hen kan doen ? Is dit correct ? Indien ja , mag ik van rijschool veranderen of ben ik verplicht bij deze te blijven ?
gast74 schreef:Vanmorgen een examen rijbewijs BE afgelegd.

OK,... het was afgrijselijk weer,... regende dat het goot en examinator zat mooi ingepakt.
Ik mocht in en uit de wagen in rijkleren.

Al wat nerveus en dan nog enkele snedige opmerkingen vanwege de examinator z'n kant.
Manuevers perfect uitgevoerd en toch er niet door.

M'n controles waren niet afdoende en de aanhanger aankoppelen was niet volgens het boekje.
Verkeerde volgorde, handschoenen vergeten en een kusje met de bumper tegen de trekhaak. Wegens het slechte zicht en een verblinde achteruitrijcamera.

Rij al 20 jaar met een aanhanger 750 kg rond, heftruck attest voor 5 ton, rijbewijs G, nog enkele attesten die ik vergeten ben.

Kan het begrijpen dat ik "niet volgens de regels handelde" en de examinator me geen goedkeuring gaf.

Echter de neerkijkende minachtende houding en de korte taal heeft niets met klantvriendelijkheid te maken. Toch niet zoals ik het dagdagelijks verstrek aan m'n klanten.

Netjes m'n uurtjes gedaan met de rijschool,... met een voor iemand met tinnitus aan het rechtoor een continu murmelende instructeur. Echter wel de fijne kneepjes van het vak geleerd.

Nu is het terug een zoeken naar vrije tijd om dit examen af te leggen tijdens de sluitingsuren.

Al bij al geen aangename ervaring,...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Als je van rijschool verandert, moet je idd opnieuw 2 uur rijles volgen voor examen te mogen doen ...

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -t3hs2afd4

Artikel 15

Het praktische onderricht verstrekt door de rijscholen omvat de stof voorgeschreven in bijlage 5.
Het praktische onderricht heeft een minimumduur van :

1° twee uren :
d) voor de kandidaat die, na het minimum aantal uren praktisch onderricht dat in dit artikel voorgeschreven is, gevolgd te hebben, zich voor het afleggen van het examen tot een andere zetel van deze school of tot een andere school wendt;


Heb je een voorlopig rijbewijs B+E ?
Als je dan de tweede maal niet slaagt, moet je opnieuw rijlessen volgen

2° vier uren :

a) voor de houder van een voorlopig rijbewijs model 3 geldig voor de categorie B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D of D+E die tweemaal niet geslaagd is voor het praktische examen;
rijexamenaugustus

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door rijexamenaugustus »

EXAMENCENTRUM: BRAKEL

- In welk examencentrum ben je geweest? Brakel

- Zat de examinator naast of achter jou? Rechtsachter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Examinator kiest straat uit, was een heel rustige straat waar wel enkele auto's geparkeerd stonden, maar ook voldoende plaatsen zonder geparkeerde voertuigen. Ergens in die straat mocht ik me keren.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? In hartje Brakel (wel een heel klein hartje) me op een voor Brakel relatief drukke baan achter een witte camionette parkeren; op dat moment kwam er van nergens verkeer af.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? (Zij) vroeg me: uitleg over de slijtage van de banden, standlicht, dimlicht, richtingaanwijzer links, richtingaanwijzer rechts, claxon en stoplicht

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest? Rijschool Vlaamse Ardennen

Resultaat: geslaagd

Codes op resultatenblad:

RESULTAAT: OW
1 BEDIENING VAN HET VOERTUIG : Voorbehoud
1/5.00 schakelen
1/7.00 rem- en vertragingstechnieken
Opmerkingen:
13 - ECO -

Kan iemand me uitleggen wat dit allemaal betekenen mag? :roll:

Thanks
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

rijexamenaugustus schreef: Resultaat: geslaagd
Codes op resultatenblad:

RESULTAAT: OW
1 BEDIENING VAN HET VOERTUIG : Voorbehoud
1/5.00 schakelen
1/7.00 rem- en vertragingstechnieken
Opmerkingen:
13 - ECO -

Kan iemand me uitleggen wat dit allemaal betekenen mag? :roll:
Dat je geslaagd bent - proficiat 8)

ECO -
Je hebt niet echt milieubewust gereden (maar dat is nog geen echte examen-beoordeling)

Schakelen en remmen waren niet helemaal OK - dat kan samenhangen ...

Hoe vertraag je ?
rijexamenaugustus

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door rijexamenaugustus »

Inazuma schreef:
rijexamenaugustus schreef: Resultaat: geslaagd
Codes op resultatenblad:

RESULTAAT: OW
1 BEDIENING VAN HET VOERTUIG : Voorbehoud
1/5.00 schakelen
1/7.00 rem- en vertragingstechnieken
Opmerkingen:
13 - ECO -

Kan iemand me uitleggen wat dit allemaal betekenen mag? :roll:
Dat je geslaagd bent - proficiat 8)

ECO -
Je hebt niet echt milieubewust gereden (maar dat is nog geen echte examen-beoordeling)

Schakelen en remmen waren niet helemaal OK - dat kan samenhangen ...

Hoe vertraag je ?
Thanks :)

Euhm ik vertraagde zoals de rijinstructeur me dat had uitgelegd: eerst dus gewoon op de rem, en dan terugschakelen en lossen; kan er ook aan liggen dat ik in totaal maar 3 keer met die auto van de rijschool gereden had hehe (2 lesblokken waren om m'n rijvaardigheid wat bij te schaven voor het examen..)

in de eigen wagen hier denk ik dat het er wel wat milieubewuster aan toegaat, ook het vertragen
had van de examinatrice wel op het eind de opmerking gekregen dat ik best terug naar eerste kon schakelen voor het oprijden van het examencentrum
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Normaal wordt er niet meer verwacht dat je absoluut terugschakelt om te vertragen.

Gewoon gas los, remmen op motor, en nadien bijremmen met de voet, ontkoppelen als toerental te laag gaat worden, en stoppen.
Terugschakelen kàn, als je nog tijd / afstand hebt, of zo kan blijven bollen ipv te moeten stoppen, maar het is niet meer zo dat men je absoluut wil zien terugschakelen om te vertragen op het examen.

Normaal vertragen (d. i. met genoeg tijd en afstand ) begint dus met gewoon gas lossen - niet met meteen ook bijremmen met de voet tenzij dat nodig is om normaal gestopt te geraken.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:Normaal wordt er niet meer verwacht dat je absoluut terugschakelt om te vertragen.

Gewoon gas los, remmen op motor, en nadien bijremmen met de voet, ontkoppelen als toerental te laag gaat worden, en stoppen.
Terugschakelen kàn, als je nog tijd / afstand hebt, of zo kan blijven bollen ipv te moeten stoppen, maar het is niet meer zo dat men je absoluut wil zien terugschakelen om te vertragen op het examen.

Normaal vertragen (d. i. met genoeg tijd en afstand ) begint dus met gewoon gas lossen - niet met meteen ook bijremmen met de voet tenzij dat nodig is om normaal gestopt te geraken.
Oh dat verklaart veel lol
Bedankt :)
aarrnnoo

Bericht door aarrnnoo »

EXAMENCENTRUM: SINT-DENIJS-WESTREM

- In welk examencentrum ben je geweest? sint-denijs
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechtsachter
- Het keren in de straat: nvt
- Het parkeren achter een auto: nvt
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? (Zij) vroeg me: ventiel aanduiden, alle lichten testen.

Resultaat: niet geslaagd.

Het motregende, maar ik vergeet altijd mijn ruitenwissers aan te zetten omdat ik dat nooit opmerk. (persoonlijk zie ik beter met die enkele druppels dan wanneer het water is uitgeveegd waardoor alles er een beetje vervormd uitziet). De examinator kwam tussen om me te zeggen dat ik ze moest aanzetten. Voor de rest geen commentaar.
Jammer van het geld, om zo iets doms te vergeten... Dan maar terug over naar elke dag bellen...

1 iets wat ik wel irritant vond is dat ze 2 min voordat we in het examencentrum kwamen ze haar gordel al uit deed.
Plaats reactie