**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

pol schreef: Stel. Je zit in een vliegtuig dat aan het landen is. Op 700m hoogte gaat er één en ander mis. Wat heb je het liefst?
Een piloot die wel voorzichtig is maar misschien net niet genoeg, of een piloot die héél (dubbel) voorzichtig is en de situatie daardoor toch nog weet te redden?
1 die vooral blijft vliegen : hoogte, power, airspeed & attitude.

Ik kies in alle gevallen voor de piloot die drastische beslissingen durft nemen als het mis gaat, boven die die zogenaamd "dubbel voorzichtig" te werk gaat ...

De ene landt dead-stick (zonder motoren) veilig op water.
De andere crasht in een wei , op autopilot met 2 perfect werkende motoren.


Op de weg is het wat mij betreft niet anders.
Voor mij liever geen in slaap gewiegde bestuurders die maar wat meekabbelen met het saaie verkeer.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Waarom is het verkeersreglement louter volgen/toepassen niet per definitie defensief rijden? Geef eens een voorbeeld. Misschien heb je gelijk.
Voorrang van rechts:
Ik kom van rechts andere weggebruiker komt van links.
Ik twijfel of de van linkskomende bestuurder me wel gezien heeft, of hij het verkeersreglemt wel kent, of hij het misschien wel kent maar geen zin heeft om me voorrang te verlenen :?:

1) Ik hou me alleen aan het verkeersreglement en rij verder :?:
2) Ik rijd defensief en wacht dus af wat deze bestuurder eigenlijk van plan is.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
pol
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:05
Locatie: 2280

Bericht door pol »

Ok. Leuk voorbeeldje.
Alleen de of/of antwoorden zijn m.i. niet goed.

2) (Ik rijd defensief en wacht dus af wat deze bestuurder eigenlijk van plan is)

Ik ben dubbel voorzichtig, alhoewel ik voorang zou moeten krijgen, maar probeer op z'n minst wat aan te dringen en me te laten zien. Als het te gevaarlijk wordt, zal ik even moeten stoppen om een ongeval te vermijden.
Voila. Volgens de verkeersregels. Is dat wat je wil bedoelen met defensief? Mij niet gelaten. Voor mij is het puur verkeersregels.


1) (Ik hou me alleen aan het verkeersreglement en rij verder)

Als je dan een aanrijding hebt kan je aansprakelijk gesteld worden omdat je niet dubbel voorzichtig was.
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Pol schrijft:
"Ik ben dubbel voorzichtig, alhoewel ik voorang zou moeten krijgen, maar probeer op z'n minst wat aan te dringen en me te laten zien. Als het te gevaarlijk wordt, zal ik even moeten stoppen om een ongeval te vermijden".

Eigenlijk weet je dus zelf niet wat je uiteindelijk zal doen. Hoe kunnen andere weggebruikers dan inschatten wat je van plan bent? En op "z'n minst wat aandringen" is zeker niet "dubbel voorzichtig". Je spreekt jezelf tegen.
1) "(Ik hou me alleen aan het verkeersreglement en rij verder)
Als je dan een aanrijding hebt kan je aansprakelijk gesteld worden omdat je niet dubbel voorzichtig was".
Je kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor een onbestaande term in de wegcode.
pol
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:05
Locatie: 2280

Bericht door pol »

ketje schreef: "Ik ben dubbel voorzichtig, alhoewel ik voorang zou moeten krijgen, maar probeer op z'n minst wat aan te dringen en me te laten zien. Als het te gevaarlijk wordt, zal ik even moeten stoppen om een ongeval te vermijden".
Eigenlijk weet je dus zelf niet wat je uiteindelijk zal doen. Hoe kunnen andere weggebruikers dan inschatten wat je van plan bent? En op "z'n minst wat aandringen" is zeker niet "dubbel voorzichtig". Je spreekt jezelf tegen.
Ik weet best wel wat ik zal doen: verder rijden als het kan of stoppen als het echt nodig is. Het zal van de ander afhangen welke optie voor mij overblijft. Wat is er mis met een beetje aandringen? Ook dat kan binnen de term "dubbel voorzichtig". Ik hou er rekening mee dat de ander niet voorzichtig zou kunnen zijn (om het defensief uit te drukken).
Ik spreek me daarmee toch niet tegen. Je zal me eerder verkeerd/anders begrijpen.
Je kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor een onbestaande term in de wegcode.
De term "defensief" staat juist niet in het verkeersreglement (wat je waarschijmlijk wil zeggen met "wegcode"?). Het gaat daar enkel over "dubbel voorzichtig". Dan kan je daar ook op afgerekend worden toch?
De term "defensief" komt alleen in een achterafje aan bod waar de wetgever wat loze bergrippen aanhaalt i.v.m. th. en pr. examens. Die term is dus alleen iets voor een examen en niet voor het andere verkeer. Dat andere verkeer moet zich namelijk alleen aan de verkeersregels houden. Niet aan examenvoorwaarden.
Gast

Bericht door Gast »

Wat ik niet begrijp is de term " dubbel voorzichtig ", ofwel ben je voorzichtig ofwel niet, dubbel voorzichtig is dan ook onzin.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@Pol
Die term is dus alleen iets voor een examen en niet voor het andere verkeer.
Probeer jij hier te zeggen dat 'defensief rijden' alleen maar iets is dat belang heeft voor het het theorie- en praktijkexamen? Dan moet ik bijna gaan veronderstellen dat jij van een andere planeet afkomstig bent :roll:
pol
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:05
Locatie: 2280

Bericht door pol »

eugeen schreef:@Pol
Die term is dus alleen iets voor een examen en niet voor het andere verkeer.
Probeer jij hier te zeggen dat 'defensief rijden' alleen maar iets is dat belang heeft voor het het theorie- en praktijkexamen?
Ja. Die term wel. Je hebt me echter bewust of onbewust onvolledig geciteerd.
Die term is dus alleen iets voor een examen en niet voor het andere verkeer. Dat andere verkeer moet zich namelijk alleen aan de verkeersregels houden.
...en als je je aan de verkeersregels houdt ben je vanzelf wat jullie noemen 'defensief'.

Ik reageerde daarmee op Bennie die stelde: ofwel defensief, ofwel verkeersregels.
Ik stel: verkeersregels opvolgen is automatisch 'defensief'. en... Defensief is niet de correcte term vanuit de verkeersregels. Het is eerder (dubbel) voorzichtig.

Ga eens op zoek in de verkeersregels. Je zal tot dezelfde vaststelling komen.
Dan moet ik bijna gaan veronderstellen dat jij van een andere planeet afkomstig bent
Nee. Geboren in Wilrijk, Planeet Aarde. :) 8) :wink:
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

pol schreef: ...en als je je aan de verkeersregels houdt ben je vanzelf wat jullie noemen 'defensief'.
Toch niet.

Defensief rijden is (mogelijke) fouten van andere weggebruikers proberen te voorzien, en er door je eigen verkeersgedrag voor proberen te compenseren.
En dan hopen dat zij op hun beurt ooit hetzelfde doen voor jouw flaters ...

Dat vind je niet in de wegcode terug.
Men zou dan elke bestuurder die betrokken is in een ongeval kunnen bestraffen ... alleen maar om een ongeval niet te hebben kunnen vermijden.

Je kan met de wegcode in de hand, trouwens ook best lekker aso en niet-defensief rijden.
pol
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:05
Locatie: 2280

Bericht door pol »

Inazuma schreef:
pol schreef: ...en als je je aan de verkeersregels houdt ben je vanzelf wat jullie noemen 'defensief'.
Toch niet.

Defensief rijden is (mogelijke) fouten van andere weggebruikers proberen te voorzien, en er door je eigen verkeersgedrag voor proberen te compenseren.
En dan hopen dat zij op hun beurt ooit hetzelfde doen voor jouw flaters ...

Dat vind je niet in de wegcode terug.
10.1. 1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
... enz. ...


Als je dat samenvoegt met ervaring zal het meestal wel lukken.
Omie!

Het praktijkboek downloaden..

Bericht door Omie! »

Klein vraagje; als je zo n sms hebt verstuurd voor de code om het praktijkboek te kunnen downloaden, kan je dat boek dan ALTIJD lezen, of gewoon voor die twee dagen dat de code geldig is?

Groetjes
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Na het downloaden kan je best het boek opslaan op je pc.

Je kan het dan zo lang raadplegen als je zelf wil.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Omie!

downloaden boek

Bericht door Omie! »

Mercii Xantingo!
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

EXAMENCENTRUM: GEEL

Ben vandaag, na exact 1 jaar met voorlopig rijbewijs, geslaagd voor mijn praktijkexamen.

-In welk examencentrum ben je geweest
GEEL
- Zat de examinator naast of achter jou?
rechts achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ze duidde een straat aan, en ik mocht kiezen waar. Het was geen smalle straat, maar door de afmetingen van mijn auto, ben ik met net in de goot rijden, in 5 bewegingen gedraaid geraakt.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ze liet me in een redelijk rustige straat achter een vrachtwagen parkeren (geen auto's erachter)
Als ik klaar was moest ik uitstappen alsof ik mijn auto voor lange tijd ging achterlaten.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
bandenspanning (= van ver naar het ventiel wijzen)
alle lichten
ontwaseming
ontvriezing

Ik heb in OLV Olen moeten rijden, Geel zelf in de verste verte niet gezien. De vrouw was heel duidelijk, en gaf altijd goed op tijd aan naar waar ik moest.

Geslaagd zonder enige opmerking.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

proficiat accer! :)
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Plaats reactie