**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Stefan Peeters schreef:
Ik heb volgende week mijn examen, nu is de toerenteller van mijnauto kapot, het pijltje blijft stilstaan, is dit erg? Aangezien er ook auto,s zijn di helemaal geen toerenteller hebben?
Dat is geen probleem. Een toerenteller is niet verplicht.
is het erg als je stilstaat om te kijken of er iemand van rechts komt
Nee, integendeel. Het is beter volledig tot stilstand te komen om goed te kunnen kijken dan te snel aan een kruispunt te komen en daardoor geen voorrang (meer) te kunnen verlenen.

Super bedankt voor je antwoorden :D
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Gast schreef:
Stefan Peeters schreef:
Ik heb volgende week mijn examen, nu is de toerenteller van mijnauto kapot, het pijltje blijft stilstaan, is dit erg? Aangezien er ook auto,s zijn di helemaal geen toerenteller hebben?
Dat is geen probleem. Een toerenteller is niet verplicht.
is het erg als je stilstaat om te kijken of er iemand van rechts komt
Nee, integendeel. Het is beter volledig tot stilstand te komen om goed te kunnen kijken dan te snel aan een kruispunt te komen en daardoor geen voorrang (meer) te kunnen verlenen.

Super bedankt voor je antwoorden :D


Ik ben vandaag mijn rijexamen gaan doen en ben geslaagd!!!!!!!
Geen commentaar gehad niets, had ruim voldoende gereden, ik dank jullie allemaal heb afgelopen weken als stille lezer mee gelezen en heb veel aan jullie tips gehad.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
dominiquevanendert
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2014, 08:27

**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! **** Kontich

Bericht door dominiquevanendert »

Geslaagd 8)

- In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter de chauffeur

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Zelf te kiezen

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Achter een aangeduide wagen parkeren in een DUIDELIJKE S-beweging
Plaats genoeg trouwens achter die aangeduide wagen

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Alle lichten kunnen bedienen, bandenspanning, bandenprofiel, de 4 reservoirs onder de motorkap aanduiden
Op wat letten als chauffeur bij vertrek (3 spiegels, veiligheidsgordel, hoofdsteun, correct geplaatst en gebruikt)

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
99% begeleider en 2x2 uren rijschool net voor het examen om eventuele valstrikken en weetjes nog eens te herhalen.
Het is niet meer het examen zoals uit papa zijn studentenperiode.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Papa

- De examinator zelf
Rustige kalme vriendelijke en correcte man met enkele bemoedigende woordjes onderweg.

De route zelf dan :
Examencentrum naar links, N1 aan de lichten naar rechts, Mechelsesteenweg, keren in de Lijsterbolstraat, Mechelsesteenweg, Gemeenteplein, Antwerpsesteenweg, Hofstraat, Bautersemstraat, parkeren in de Bautersemstraat, Wipstraat, Antwerpsesteenweg, Helenaveldstraat, Edegemsesteenweg, N171, De Villermontstraat, Prins Boudewijnlaan, Drabstraat, Keizershoek, Kruisschanslei, Mechelsesteenweg, N1, Neerveld en zo terug naar het examencentrum.

Success aan alle volgende Kontichers en bedankt aan de moderators van dit forum voor hun kundige antwoorden :P
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
ilias.elfantruse
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 sep 2014, 20:38

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door ilias.elfantruse »

EXAMENCENTRUM SINT-NIKLAAS
aan het loket gekomen voor nummertje te trekken: nummer 3
begeleider: mijn onkel (is de enige famillielid met een kleine auto: volkswagen vento 1.9d 1995)
examinator: XXXXXXX :D
welke voorafgaande controles?
motorkap opendoen en remvloeistof aanduiden, de correcte zithouding kunnen uitleggen

Route:
Oostjachtpark -> dan naar links naar het stopbord bij microterm -> dan naar rechts richting centrum -> grote rotonde richting centrum zuid -> moerlandstraat -> dan naar witte molen met die rondpunten waar voorrang van rechts geldt en waar zone 30 is -> dan terug naar t Brugsken om naar de moerlandsstraat te gaan (daar ben ik gewoon rechtedoor gegaan richting st carolus maar daar had hij niets op gezegd dus hadden we dan blokje om gedaan om terug naar de moerlandsstraat te gaan) -> dan richting KA om terug op het rondpunt te komen richting koopcentrum -> aan de lichten linksaf om terug te keren op de grote baan -> hertenlaan om te parkeren -> voskenslaan om te keren -> dan terug naar hertenlaan om naar de meulenaersstraat te gaan (ZONE 30) dan Hertjen om naar het examencentrum terug te keren .
fouten tijdens de proef openbare weg:
plaats op de openbare weg: voorbehoud
richtingsverandering : goed (te verbeteren: kenbaar maken indien voorrangsweg verlaten)
voorrang: onvoldoende B1 -> daar ben ik in fout gegaan als ik de parklaan op wou ik was gewoon gaan ritsen :oops:


Resultaat:
geslaagd na 2 keer :D :D
Laatst gewijzigd door Benny Stinkens op 06 okt 2014, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever geen namen van examinators
biep

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door biep »

In welk examencentrum ben je geweest? SINT DENIJS WESTREM
- Zat de examinator naast of achter jou? ACHTER DE BESTUURDER
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? NIET ZELF GEKOZEN
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? S VORMIGE BEWEGING NA DE LAATST GEPARKEERDE WAGEN DUS RUIMTE GENOEG, UITSTAPPEN IN TEGENVERKEER RICHTING
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? KOELVLOEISTOF, RICHTINGAANWIJZERS, HOORN, RUITENWISSERS EN LICHTEN
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? OUDERS ALS BEGELEIDER EN 6 UUR RIJSCHOOL (MOEDER IS MEEGEGAAN NAAR EXAMEN)
Het gaat hier over mijn zoon. Derde keer praktijk en niet omdat hij niet goed kan rijden, maar vorige twee keer pech en stomme fouten gemaakt die onmiddellijk grote overtreding waren. Zenuwen spelen hem enorm veel parten want ook gisteren was hij enorm nerveus.
Begeleider was een dame, dat was ook zo de eerste keer, de tweede keer een man. De ervaring was dat de man veel te stil praatte waardoor mijn zoon verschillende keer moest vragen om te herhalen. Hij liet ook heel kort op voorhand weten of hij moest afslaan of niet. Ik rijd zelf al meer dan 25 jaar zonder ongelukken en ik moet zeggen, met die man had ik zelf ook een ongeluk kunnen voorhebben. Die was als examinator écht niet goed, maar je kan er niks aan doen.
De dames zeiden héél duidelijk en tijdig wat er moest gebeuren. Bij de eerste keer was hij niet geslaagd. Nu gisteren met de tweede dame wel. Ze was vriendelijk maar stoïcijns, doch bij het afsluiten van het examen gaf ze heel vriendelijk uitleg over de puntjes waarop moest gelet worden en ze had ook gelijk. De punten die ze opsomde had ik ook inderdaad zo ervaren. Ik ben zelf vrij streng wat het mijn zoon betreft en zijn rijstijl. Hij weet dat bvb nu met zijn rijbewijs hij niet direct "carte blanche" krijgt om overal naartoe te rijden, eerst de kleine ritjes om de weg en het rijden heel vlot onder de knie te krijgen. Het wordt ook winter en donker, dus hiermee ga ik nog wat voorzichtig omgaan. Drinken is volledig uit den boze en dat weet hij, is ook geen drinker eigenlijk, maar als ie het doet is het gedaan, hij is zich hier terdege van bewust ook.
De examinator vond ik deze keer zeer correct. Omloop 18 gekregen. Richting Carrefour naast de tunnel (U-bocht) en dan terug de baan op. Daar mocht hij wat minder zelfzeker geweest zijn om de baan terug op te rijden, maar het was toch goed. Richting station dan. Ik ken daar niet alle wegen, maar het was allemaal rond het Sint Pietersstation. Examinator was nr. ....
3e keer goede keer hier en GESLAAGD.
Laatst gewijzigd door Stefan Peeters op 14 okt 2014, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: graag ook geen nummers van examinators
Loser

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Loser »

In welk examencentrum ben je geweest? -> Deurne (vandaag)
[/b][/b][/b]
- Zat de examinator naast of achter jou? -> achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? -> heb ik niet moeten doen
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? -> achter een auto parkeren gaan parkeren, bij vertrek verkeer gecheckt maar niet tijdens manoeuvre zelf, ik heb twee keer moeten parkeren. De auto stond perfect. Bij verlaten wagen sleutels vergeten. Ik heb dat gezegd toen ik terugkwam: ik ben mijn sleutel vergeten. Maar helaas pindakaas stond toch mooi op mijn papier.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? -> bandenspanning, lichten, grootlicht, op rem gaan staan, vooruit ontdooien
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? -> rijschool Cum Laude

Resultaat -> voor tweede keer niet geslaagd.

Ik was zenuwachtiger dan de eerste keer. Zeker omdat ik bij begin van uitrijden examencentrum niet meteen zag hoe ik naar buiten moest rijden en ipv korte bocht deze te ruim nam. Terug naar achter gereden en dan naar buiten. Ik heb ook één keer verkeerd geschakeld op bisschoppenhoflaan: in 2 ipv 4. Staat op papier. Op dezelfde bisschoppenhoflaan kwam ik op bepaald moment achter een vrachtwagen en ik wist toen al dat het voor miserie ging zorgen. Eerst wou ik die niet voorbij steken omdat er een bocht aankwam en nadien heb ik net te lang getwijfeld dat er nadien te veel verkeer kwam van links. Net toen ik weer wou proberen vraagt hij om naar rechts af te slaan. Er staat 'uitwijken als vereist' op mijn blad. Ik denk dat daarover gaat. Ik heb 1 bocht naar rechts (zone 50) beetje te snel genomen en daardoor niet genoeg grip en niet kort genoeg gehouden. Ik begrijp nog altijd niet hoe dat komt normaal gezien neem ik bochten heel traag. Ik denk dat ik de koppeling net iets te lang aangeduwd hield.

Toen dit allemaal gebeurde wist ik natuurlijk al dat ik niet geslaagd zou zijn het was namelijk zoveeeeel slechter dan het eerste examen dat ik heb afgelegd. De eerste keer was het vooral omdat ik niet voldoende in de achteruitkijkspiegel keek.

Dus deze keer dacht ik door alles wat misliep en wat ik maar al te goed besefte (behalve dat van parkeren) heel de tijd van alé ik ben toch niet geslaagd waarom rijden we niet terug. Die gedachte ging door mijn hoofd toen ik voor een stoplicht stond en niet meteen vertrok bij groen. Examinator heeft gezegd: het is groen. Dus op mijn blad staat ook nog eens: tussenkomst examinator.

Ik heb 2 x 20 uur rijschool genomen. 1ste keer 2010 maar nadien gestopt met rijden omdat ik geen wagen kon kopen financieel. Maar wel zo dom geweest om model 18 bij gemeente te gaan halen en te laten verlopen. Ale heb nu een model 36. In 2013 weer 20 uur bij cumlaude en vlak erna 1ste examen. Niet geslaagd.
Intussen tijd spijtig genoeg niet veel gereden omdat ik niemand heb die mij daarbij kan helpen als begeleider op regelmatige basis. Na nu 6u rijlessen genomen te hebben afgelopen week en toch een klein beetje met vrienden gereden te hebben weer gezakt vandaag.

Examinator was niet aangenaam maar hij deed zijn job. Ik ben niet tevreden over rijschool. Ik heb ze gezegd dat ik met links invoegen problemen heb. daar is onvoldoende op geoefend geweest. + dat ik sleutels ben vergeten is mijn fout maar ze hebben me dat niet op gewezen als ik met hen ging parkeren. Dat was van ok je staat goed, bij examen niet vergeten langs achter uitstappen en rijd maar door. Soit en dan constant met gsm zitten bellen tijdens rijlessen.

Conclusie: 46u rijschool en nog steeds er niet door. Voor iemand die financieel niet breed heeft toch veel geld verloren. I'm the biggest loser op elk vlak.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Kies best niet voor een goedkope rijschool.
Kwaliteit kost meer op het eerste zicht maar valt achteraf vaak goedkoper uit.
Meer kwaliteit = vaak minder lessen nodig

Ik denk dat je best nog veel gaat oefenen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
flubberwoman
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:25

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door flubberwoman »

hey,
ik moet aanstaande vrijdag mijn examen afleggen voor rijbewijs B,wie heeft er onlangs zijn examen afgelegd?kan er iemand mij helpen hoe zenuwen onder controle te houden en of de routes in oostende te doen zijn,waar ik ook mee zit,is het remmen voor de bocht,mijn leraar van de rijschool zegt dat ik een heel eind voor de bocht moet terugschakelen en remmen op de motor,mag niet remmen,is niet nodig zegt hij,kan er mij iemand vertellen of ze eigenlijk daar echt naat kijken.
groetjes
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

mijn leraar van de rijschool zegt dat ik een heel eind voor de bocht moet terugschakelen en remmen op de motor,mag niet remmen,is niet nodig zegt hij,
Hangt van de situatie af.

Als je hééééél veel plaats en tijd hebt, kun je vertragen door enkel terug te schakelen en op de motor remmen zonder de rem te gebruiken.
Als je niet veel plaats en tijd hebt, kun je beter met de rem beginnen en ondertussen terugschakelen en op de motor remmen.
Als je hééééél weinig plaats en tijd hebt, rem je onmiddellijk en hoef je zelfs niet terug te schakelen maar druk pas het ontkoppelingspedaal in al je in lage toerentallen komt (-1.000 t/m).

Klik ook eens >>> hier
zie> terugschakelen en remmen
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Loser

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Loser »

de rijprof schreef: Ik denk dat je best nog veel gaat oefenen.
Sorry dat is door examinator 1 en 2 tegen mij gezegd. Ik heb helemaal niks gezegd op hun bevindingen. Maar innerlijk vraag ik me af hoe wereldvreemd mensen kunnen zijn.

Niet iedereen zit in de situatie van mama of papa te hebben die wekelijks tijd kan vrijmaken om samen auto te gaan rijden. Er zijn heel wat gezinnen die zich geen auto kunnen veroorloven. Zo ik ook. En ik heb helemaal niemand als begeleider. En net mensen die minst breed hebben, hebben rijbewijs meest nodig op de arbeidmarkt om aan job te geraken. Zo ik ook. Vandaar al mijn zuur bijeen gesprokkelde centjes geïnvesteerd in 'de toekomst'. Tis een ramp geworden en zelfvertrouwen zit nu ver onder vriespunt. Ik betwist beslissing examinatoren niet maar ze kunnen het wel op een menselijk manier communiceren zonder mensen gevoel te geven randdebiel te zijn + hou die opmerking over oefenen maar voor mensen waar je 100% zeker bent dat ze in de situatie zijn om dat te kunnen doen. Ik kan pas ervaring opdoen als ik mijn rijbewijs heb. En ik vind dat ik al voldoende kan rijden om deze te bekomen. Alleen zenuwen wat onder controle krijgen en mss wat oefenen op links invoegen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Stefan Peeters »

Loser schreef:Ik kan pas ervaring opdoen als ik mijn rijbewijs heb. En ik vind dat ik al voldoende kan rijden om deze te bekomen.
Ik denk dat je het moeilijk hebt met de beslissing van de examinator, net omdat je denkt dat je al goed genoeg kan rijden.

Maar wanneer twee examinatoren zeggen dat het niet zo is, en dat je nog veel moet oefenen zal dat toch betekenen dat je nog niet goed genoeg kan rijden om te slagen in het examen.

Soms moet je je eigen beperkingen onder ogen willen zien om vooruit te komen.

En dat jij geen mogelijkheden hebt om te oefenen, daar kan de examinator niks aan doen. Daar zal je zelf een oplossing voor moeten zoeken.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Niet iedereen zit in de situatie van mama of papa te hebben die wekelijks tijd kan vrijmaken om samen auto te gaan rijden.
Ik heb daar alle begrip voor. Je zit in een moeilijke situatie waarbij je nauwelijks kunt oefenen. Daardoor is jouw rij-niveau waarschijnlijk nog wat te weinig om te slagen. Een examinator wil minstens een minimumniveau zien waarbij je veilig en vlot genoeg de baan op kan.
Hoe je dat oplost, is niet de zorg van een examinator. Dat klinkt hard, maar dat is de realiteit.

De enige manier om meer rij-ervaring op te doen is rijden, rijden en rijden. Dat kan met een begeleider of met een instructeur.
Denk eens na over wie je als begeleider zou kunnen nemen (vrienden, familie, ...)
Denk er ook eens over na om misschien 1 rijles te nemen bij een kwaliteitsvolle rijschool om wat duiding te krijgen en te weten te komen hoe ver of hoe dicht je verwijderd bent van het verwachte rij-niveau om te kunnen slagen voor jouw praktijk. Je mag ook jouw begeleider meenemen tijden de les.
Misschien ben je niet zo ver meer verwijderd van het niveau dat men tijdens een praktijk-examen verwacht en moeten er een aantal zaken eens goed worden opgefrist zodat je ze goed kunt inoefenen.

Neem alvast eens een kijkje op http://www.derijprof.be" target="_blank (zie praktijk-examen) om een beter beeld te verkrijgen van wat er van jou verwacht wordt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Derp

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Derp »

Loser schreef:
Sorry dat is door examinator 1 en 2 tegen mij gezegd. Ik heb helemaal niks gezegd op hun bevindingen. Maar innerlijk vraag ik me af hoe wereldvreemd mensen kunnen zijn.

Niet iedereen zit in de situatie van mama of papa te hebben die wekelijks tijd kan vrijmaken om samen auto te gaan rijden. Er zijn heel wat gezinnen die zich geen auto kunnen veroorloven. Zo ik ook. En ik heb helemaal niemand als begeleider. En net mensen die minst breed hebben, hebben rijbewijs meest nodig op de arbeidmarkt om aan job te geraken. Zo ik ook. Vandaar al mijn zuur bijeen gesprokkelde centjes geïnvesteerd in 'de toekomst'. Tis een ramp geworden en zelfvertrouwen zit nu ver onder vriespunt. Ik betwist beslissing examinatoren niet maar ze kunnen het wel op een menselijk manier communiceren zonder mensen gevoel te geven randdebiel te zijn + hou die opmerking over oefenen maar voor mensen waar je 100% zeker bent dat ze in de situatie zijn om dat te kunnen doen. Ik kan pas ervaring opdoen als ik mijn rijbewijs heb. En ik vind dat ik al voldoende kan rijden om deze te bekomen. Alleen zenuwen wat onder controle krijgen en mss wat oefenen op links invoegen.
Ik snap je wel, maar ik vind dat je je persoonlijke situatie niet te snel als excuus mag gebruiken. Allee, dit klinkt waarschijnlijk veel groffer dan ik effectief bedoel (sorry daarvoor), maar als je zelf weet dat je niet genoeg hebt geoefend, kan je wel verwachten dat het moeilijk is om op je rij-examen te slagen. Dit werkt inderdaad demotiverend, net zoals de examinators die je zeggen dat je meer moet oefenen. Zij kunnen er trouwens ook niet aan doen dat dat door jouw situatie moeilijk gaat, en ze kunnen daar ook moeilijk rekening mee houden...

En ik snap je heel goed omdat ik zelf in een moeilijke situatie zat, voor je denkt dat dat makkelijk praten is. Ik woon alleen met mijn moeder, en die heeft het ook absoluut niet breed. Twintig uur rijlessen betalen zat er helemaal niet in, tot het ons op een moment meezat en mijn mama ze toch kon betalen. De periode ervoor heb ik leren rijden met een begeleider. Als je écht een beetje zoekt, vind je wel iemand. Vaak mensen waar je in eerste instantie niet aan denkt! In onze straat wou een buurman me leren rijden, en een goeie vriend van mijn mama wou me daar ook mee helpen. Zo heb ik dat gedaan: veel zoeken en vragen, niet bij de pakken blijven zitten. Dat laatste helpt je echt voor geen meter vooruit, en dat heb ik aan den lijve ondervonden. Je moet soms wat langer zoeken en er rekening mee houden dat je vast niet elke dag zal rijden, maar op drie jaar tijd kan je zo heus nog wel voldoende ervaring opdoen. Intussen spaarde ik het geld van mijn vakantiewerk voor eventuele rijlessen, maar wij hadden het geluk dat het ons toen meezat. Zonder rijlessen was ik er ook geraakt, maar het zou gewoon wat langer geduurd hebben.

En zoals de rijprof zegt: probeer 1 of 2 uur rijles te nemen zodat je weet waar je staat!

Veel succes nog alleszins, en geef de moed niet op! Ik gun het je echt van harte. :)
Plaats reactie