**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sarake456

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Sarake456 »

In welk examencentrum ben je geweest? KONTICH

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter, achter mijn begeleider (ondanks driedeurs-auto)

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Was een niet extreem smalle straat met tweerichtingsverkeer, maar wel met geparkeerde wagens en er kwamen net twee auto's van beide richtingen. Ik mocht de plaats zelf kiezen. Ik heb rekening gehouden met de voorrang, maar eenmaal de eerste beweging naar links moest ik mijn manoeuver wel zo snel mogelijk afmaken aangezien geen van beide wagens er toch door kon. Zo zijn er véél straatjes in Kontich.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Op de Antwerpsesteenweg moest ik achter 'die grijze auto' parkeren. Ging toevallig perfect, alhoewel parkeren mijn grootste pijnpunt is. 's Morgens nog wezen oefenen in mijn buurt en parkeren lukte geeneen keer van de eerste maal (ofwel te ver ofwel op de stoep). Ik zag het daarom al somber in. Dus geluk gehad!
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Motorolie, zithouding, alle lichten (behalve mistlicht), ruitenwissers en claxon.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Heb 20 uur rijschool gevolgd dus heb 10 maanden rondgereden met een VRB 18 mnd. Ben wel met mijn eigen auto en mijn vriend examen gaan afleggen, omdat ik het nut er niet van inzag om weer snel aan de lesauto te moeten wennen voor het examen en daar dan ook weer zoveel voor te betalen.

Resultaat: geslaagd van de eerste keer. Heb geen enkele fout op de verkeersregels gemaakt, maar reed wel veel voorzichtiger dan ik normaal doe, misschien iets te voorzichtig. Omdat ik natuurlijk geeneen bord of voorrang wilde missen was ik supergeconcentreerd op de weg. En was natuurlijk ook wel zenuwachtig, maar achteraf gezien nergens voor nodig. De examinator was een pokerface, maar wel zeer correct en objectief.

Tips voor wie examen in Kontich moet doen: Er zijn daar superveel straatjes met tweerichtingsverkeer waar je moet uitwijken voor tegenliggers, telkens dmv gebruik van richtingaanwijzers. Dus ik zou daar zeker gaan oefenen want als je dat niet gewoon bent kan dat wel een struikelblok zijn. Verder heel veel zone 30 straten, en banen van 70.

Mijn doorgangspunten waren onder andere: Mechelsesteenweg, Gemeenteplein, Antwerpsesteenweg, Duffelshoek, De Villermontstraat, Expressweg, Jan Frans Gellyncklaan, en ook voor een groot deel centrum Hove (niet gemakkelijk). Ik had wel geluk met het weer en het tijdstip (11.00u). Zelf niet al te content van mijn rijden (normaal rijd ik veel vlotter en zelfzekerder), maar blijkbaar was het wel voldoende om mij erdoor te laten, dus ik ben gelukkig. :D
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Proficiat :!:
Sarake456 schreef:Was een niet extreem smalle straat met tweerichtingsverkeer, maar wel met geparkeerde wagens en er kwamen net twee auto's van beide richtingen. Ik mocht de plaats zelf kiezen. Ik heb rekening gehouden met de voorrang, maar eenmaal de eerste beweging naar links moest ik mijn manoeuver wel zo snel mogelijk afmaken aangezien geen van beide wagens er toch door kon.
Volgens mij ben je dan toch wat te snel met het maneuver begonnen ... :?:
Eerst de andere wagens laten passeren, en dan keren.

De correcte manier om voorrang te geven TIJDENS de uitvoering van een maneuver, is het maneuver onderbreken en de andere weggebruikers doorgang verlenen, dan het maneuver verder zetten.

Maar ik zie het zelden zo gebeuren ... :|
Sarake456

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Sarake456 »

Ik heb het verkeerd verwoord. Ze kwamen er juist aan toen ik al naar links was gedraaid (heb vooraf nog uitdrukkelijk gekeken omdat ik weet dat kijken een van het belangrijkste aspect van het manoeuver is). :wink:
LTE

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door LTE »

Inazuma schreef:
LTE schreef:Ook al zou je in principe vaak met twee kunnen passeren, ik wacht ALTIJD. Ik wil allesbehalve met mijn wagen dicht tegen een andere gaan rijden (langs twee kanten dan, want je passeert je tegenligger én de geparkeerde wagens).
Volgens het Hof van Cassatie de correcte toepassing van de voorrangsregels bij een hindernis aan jouw kant ...

Nu, het is altijd zien wat er kan, hoeveel plaats er is.
In situaties waar het langs 2 kanten wringen wordt, wacht je beter.

Maar soms is het ook vlot te doen om te kruisen - ook al blijft in principe de voorrangsplicht bestaan voor de bestuurder die de hindernis moet ontwijken.

En vaak zit je zo tussenin ...

Wegbeheerders zouden beter duidelijk kiezen, en de wegen zodanig aanleggen zodat dergelijke vaak dubieuze keuzes niet moeten gemaakt worden.
Straten zoals Mechelsesteenweg in Kontich-dorp - een klassieker in het genre in de buurt tijdens de rij-examens - horen stomweg of geen tweerichtingsverkeer te hebben, of geen geparkeerde auto's.
Inderdaad. Er zijn écht wel veel wegen met tweerichtingsverkeer waar de wagens mogen parkeren, en waar het vervolgens dan ook erg (of te) krap wordt. Ofwel kom ik gewoon enkel die tegen. (:
Mijn rij-instructice indertijd gaf me ook altijd de raad om even te wachten van zodra ik begon te twijfelen. Zeker in het begin. Naarmate je meer ervaring krijgt weet je wel waar je vlot kan kruisen en waar niet.
En toch... Zoveel chauffeurs die zich er nog tussen wringen! Vaak met een ingeklapte spiegel als gevolg.
Gast1111

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast1111 »

- In welk examencentrum ben je geweest? Oostende
- Zat de examinator naast of achter jou? achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Zelf kiezen waar in de straat
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Parkeren achter een door de examinator gekozen voortuig
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Olie en daarnaast ook lichten, claxon, pinkers,....
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) papa

resultaat: geslaagd in de eerste, zeer correcte examinator alles was duidelijk. Enige twee opmerkingen waren een voetganger die het zebrapad aan het andere rijvak wilde oversteken te laat opgemerkt en geen voorrang gegeven aan een voertuig in het binnenste rijvak van het kennedy rondpunt.
p@rick
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 dec 2013, 11:52

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door p@rick »

- In welk examencentrum ben je geweest ? Sint-Niklaas
- Zat de examinator naast of achter jou ? Achter mijn begeleider
- Het keren in de straat : in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen ? Zelf kiezen waar in de straat (Magnoliawijk)
- Het parkeren achter een auto : wat moest je juist doen ? Parkeren achter een door de examinator gekozen voertuig (Magnoliawijk)
- Voorafgaande controles : wat heeft hij gevraagd ? Bandenspanning
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? vrije begeleiding
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? papa

En dan, het allerbelangrijkste, het resultaat : geslaagd bij de eerste poging, zeer correcte examinator, alles richtlijnen waren overduidelijk, nergens een valstrik proberen te lokken. De paar opmerkingen die hij na het examen gaf waren terecht, doch gelukkig niet van die aard om mij nog eens terug te doen komen.

Ter info, 't is de begeleider (dus de papa) die dat hier invulde, mijn dochter zit nog na te genieten van het resultaat :wink:
EIR
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2013, 16:51

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door EIR »

- In welk examencentrum ben je geweest? Brakel
- Zat de examinator naast of achter jou? Achter mijn instructeur
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ik mocht helemaal zelf kiezen. En twee keer mogen doen door een verkeerde afslag te nemen :D De straat was er een met aan beide kanten geparkeerde auto's, maar ik kon een plekje vinden waar het helemaal vrij was.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Ik moest parkeren achter een auto. Ik had eerst begrepen een jeep, maar die was zelf aan het manoeuvreren, dus ik was wat in de war. Maar dan mocht ik achter de auto voor de jeep parkeren.
- Voorafgaande controles: Ruitenwisservloeistof, claxon, richtingaanwijzers. Ik denk dat het dat was.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Rijschool (6 uur na verlopen voorlopig rijbewijs)
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)

De examinator heeft niets uitgelegd achteraf, maar gewoon gezegd dat ik geslaagd was (hoera!). De man had blijkbaar wel al een zware dag achter de rug, dus ik neem het hem niet kwalijk :D Hij kwam in het begin vrij streng en gereserveerd over, maar eens ik begon te rijden, begon hij te babbelen met mijn instructeur. Daardoor was ik veel meer op mijn gemak en ging alles goed. Hij vroeg trouwens ook op een bepaald moment 'hoeveel mag je hier rijden?', om zeker te zijn dat ik de snelheidsbeperking kende. Ook toen ik de verkeerde afslag nam, begon hij grapjes te maken, dus eigenlijk was het best plezant.

En hij heeft gelijk, zo'n Aixammeke hoort niet op de weg (hele tijd achter gezeten op een baan van 70, ik reed er ong. met 60 km per uur achter ...)
Ellenh

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Ellenh »

Examencentrum : HAASRODE
Examinator zat achter begeleider
plaats om te keren: straat werd aangeduid, plaats mocht ik kiezen
parkeren: in de laatste 5 minuten! brr,... Achter een auto die duidelijk op tijd aangeduid werd
voorafgaande controles: remvloeistof aanduiden, daarna pinkers, lichten, remlichten, grootlichten, voor en achterruit ontwaseming, mistlicht (en aanduiden op dashboard waar je dat kon zien... lampje zat achter de wijzer van de km,... was effe stressen :p)
En toen vroeg hij om de ruitenwissers aan te zetten,... Ik had het nog op voorhand aan mijn begeleider gezegd! Ik wist niet hoe dat moest, want die auto deed dat altijd zelf.
Dus ik zei: geen idee,... die auto doet dat zelf...
Jama zei hij, ge moet dat weten staan (heeft ie gelijk in se, maar in mijn auto, zonder extra elektronica, weet ik die perfect staan...) Hier was het even zoeken, en dan écht onhandige handeling (maarja, in principe dus niet nodig, daarmee dat het niet zo'n handig ding zal zijn zeker)
Daarna de uitleg over wat hij verwachte op de weg en dan is hij ingestapt (en moesten we even op mijn begeleider wachten)

Examinator ging mooi tegen de deur zitten, ik zag hem NIET in mijn achteruitkijkspiegel :-) Vond ik héél fijn en heb hem dat ook gezegd nadien, vond hij wel raar blijkbaar dat ik hem nog aansprak,... denk niet dat dat veel gebeurt.
Hij heeft ook niet gebabbeld met de begeleider en op zich was dat voor mij beter, want zo wist ik dat als hij iets zei, dat tegen mij was.
Volgens mijn begeleider heb ik 'het niet kado'gekregen bij deze examinator.
Nu, ik vond hem heel vriendelijk en correct. De vorige keren waren ze ook correct se, maar ik vond deze symphatieker, is persoonlijk denk ik.
Bij de vraag: waar zie je nu dat dat mistlicht brandt? moest ik me inhouden om niet te zeggen: achteraan de auto :p
Maar soit, beter niet op een examen denk ik :p

zijn conclusie was: ok, laten we zeggen dat het goed genoeg is om te slagen, maar let op dat je geen hinernis in het verkeer bent.
Hoe hij het exact zei weet ik niet meer, maar ik heb ergens waar ik niet zeker was dat de 30 voorbij was, te traag gereden en volgens hem was ik zo hinderlijk (er waren geen andere auto's, maar soit, hij had een punt)
En het parkeren vond hij niet vlot genoeg. Heb ik inderdaad op mijn gemak gedaan, maar ik stond haarscherp juist, was fier op mezelf :p

Ben dus geslaagd, bij derde poging, na eerst 20u rijles met een kater, dan van rijschool veranderd, daar nog 8u les en twee keer examen,... Terecht gebuisd al was het wel balen (ik kwam de vorige ervaring hier vertellen op 18 maart als 'gast')
Nu dus eindelijk, op bijna 39 jarige leeftijd mijn rijbewijs gehaald.

Met hééél veel dank aan rijschool Minerva!! (Leuven)
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Ik weet het niet, hoor! Maar ik heb wel de indruk dat de examinatoren met een soort quota werken! Een zeker percentage mag niet slagen, of anders zit ten ze zonder centen!
ellenh

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door ellenh »

Gast schreef:Ik weet het niet, hoor! Maar ik heb wel de indruk dat de examinatoren met een soort quota werken! Een zeker percentage mag niet slagen, of anders zit ten ze zonder centen!
awel, ik geloof dat niet. Die mensen doen gewoon hun job.
en ik heb het 3keer moeten doen om geslaagd te zijn.
Zoals mijn rij-instructeur zei: ik heb nog nooit iemand weten buizen waarvan ik dacht dat die er door moest zijn, eerder andersom.

Nu, mijn reactie was: daarmee is de verwarring niet opgelost,...
Maar dat van dat 'aantal gebuisden per maand',... geloof er persoonlijk niks van.

't Is trouwens een job die ik niet zou willen doen se! Ze mogen het hebben
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

ellenh schreef:
Gast schreef:Ik weet het niet, hoor! Maar ik heb wel de indruk dat de examinatoren met een soort quota werken! Een zeker percentage mag niet slagen, of anders zit ten ze zonder centen!
awel, ik geloof dat niet. Die mensen doen gewoon hun job.
en ik heb het 3keer moeten doen om geslaagd te zijn.
Zoals mijn rij-instructeur zei: ik heb nog nooit iemand weten buizen waarvan ik dacht dat die er door moest zijn, eerder andersom.

Nu, mijn reactie was: daarmee is de verwarring niet opgelost,...
Maar dat van dat 'aantal gebuisden per maand',... geloof er persoonlijk niks van.

't Is trouwens een job die ik niet zou willen doen se! Ze mogen het hebben
Zoals je zelf al aangaf, het is jouw mening. Ik blijf bij mijn standpunt. Ik persoonlijk ben van de eerste keer geslaagd, mijn mama daarentegen heeft al haar 6de poging achter de rug zonder resultaat!!!! En wat de job betreft, heb geen compassie, ze hebben er zelf voor gekozen
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef:
Je kan toch geen 2 keer dezelfe examinator krijgen hoop ik?
Het kan wel, maar het gebeurd zelden of nooit. :idea:

Zeker en vast wel! Na een aantal pogingen krijg je steevast dezelfde examinator en dan maar hopen dat hij of zij deze keer wel in the mood is!
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Brent Geerts »

Zeker en vast wel! Na een aantal pogingen krijg je steevast dezelfde examinator en dan maar hopen dat hij of zij deze keer wel in the mood is!
Je kan jezelf beter afvragen of je al klaar bent om je examen af te leggen...
Het is niet omdat je gebuisd bent dat de examinator niet in 'the mood' was.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

Gast schreef:
Benny Stinkens schreef:
Je kan toch geen 2 keer dezelfe examinator krijgen hoop ik?
Het kan wel, maar het gebeurd zelden of nooit. :idea:

Zeker en vast wel! Na een aantal pogingen krijg je steevast dezelfde examinator en dan maar hopen dat hij of zij deze keer wel in the mood is!
Dan weet jij meer dan ik, ik heb nog thans al een paar honderd examens meegemaakt :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Ellenh schreef:Nu dus eindelijk, op bijna 39 jarige leeftijd mijn rijbewijs gehaald.
't is nooit te laat 8)

Proficiat :!:
Plaats reactie