**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sanne87
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 sep 2013, 15:38

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Sanne87 »

de rijprof schreef:Proficiat :wink:
Merci!

En ook bedankt aan iedereen die mij hier tips heeft gegeven!
Timmeister

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Timmeister »

Omdat er weinig nieuws over Schaarbeek op dit forum staat lijkt het me wel nuttig om mijn ervaringen te delen. Eerste keer praktijkexamen, om 8:15 (gelukkig viel het mee met de gladheid en de sneeuw).

- In welk examencentrum ben je geweest?
Schaarbeek
- Zat de examinator naast of achter jou?
Naast, begeleider achter mij.
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
De examinatrice zegt 'keer maar in deze straat' (heuvelachtige straat, wel breed, keren in 3 beurten.)
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Nvt.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Richtingaanwijzers, alle lichten, rem, claxon, bandenspanning.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
La mamma. Ik heb voordien wel 14 uur rijlessen gehad.

Jammer genoeg niet geslaagd, terwijl ik toch relatief goed gereden had. De meeste opmerkingen zijn wel terecht, maar soms ook wat overdreven. Ik rem niet genoeg op de motor, dat punt is terecht. Na het vertrekken op een heuvel stond mijn handrem eens niet volledig naar beneden, ook niet goed natuurlijk (die handrem heeft op het eind altijd een extra duwtje nodig, stom...). Ze had ook kritiek op mijn positie op de weg: op kruispunten wijk ik een beetje uit naar links omdat ik teveel rechts kijk (voorrang), dat zou ik herhaaldelijk gedaan (het is één keer gebeurd). Ik ben ook een keer te laat gaan remmen waardoor het nogal abrupt was (zogezegd ook herhaaldelijk, terwijl ik altijd goed traag rem). Ook een keer iemand niet laten oversteken, omdat het onduidelijk was of die mensen gingen oversteken, ik ben toen traag het zebrapad overgereden (maar het was geen gevaarlijke situatie).

Niet echt een grove fout gemaakt, maar plots stonden we terug aan het examencentrum, en ik had niet geparkeerd, dus dat was wel duidelijk: niet geslaagd. Ik ga nog twee uur rijles nemen voor de volgende poging, komt wel goed :)
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Timmeister schreef:Ik rem niet genoeg op de motor, dat punt is terecht.

Ik ben ook een keer te laat gaan remmen waardoor het nogal abrupt was (zogezegd ook herhaaldelijk, terwijl ik altijd goed traag rem).
Die 2 kunnen ook samenhangen.
Dat je bvb blijft gas geven terwijl al duidelijk is dat je wat verderop toch zal moeten vertragen of stoppen.
Ze had ook kritiek op mijn positie op de weg: op kruispunten wijk ik een beetje uit naar links omdat ik teveel rechts kijk (voorrang), dat zou ik herhaaldelijk gedaan (het is één keer gebeurd).
Hou er rekening mee dat het misschien vaker gebeurt dan je het zelf opmerkt ...

Als je gaat wegtrekken van de zijstraat rechts, is dat waarschijnlijk een teken dat je het kruispunt onzeker (van je eigen mogelijkheden om nog te stoppen) of te snel nadert, en dan maar meer afstand probeert te maken tussen jezelf en een eventuele bestuurder van rechts ... maar die plaats is er links dus niet.

Succes de volgende keer !
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Dag allemaal, eerst en vooral bedankt ik iedereen op deze website, heb vandaag mijn praktisch examen foutloos afgelegd, mijn 2e poging wel te verstaan.

Beide malen zat de examinator naast mij, begeleider zat achter mij.

1e maal te veel fouten gemaakt, kwam door de stress, ongelooflijk veel stress had ik die dag, krijg er rillingen van als ik eraan denk.

Tweede maal geen enkele fout, alles verliep super.

Waarom ik hier post is het volgende: verschillen in examinator die je krijgt.

Ik wil iedereen waarschuwen voor wie examen gaat doen in Brugge , owee als je een halfkale man (grijs haar) met een bril krijgt!

Kwam uit zijn kantoortje, riep mijn naam af, ik heel beleefd met mijn begeleider : goeiemorgen NIETS KREGEN WE TERUG

Wat ik terugkreeg was: ga maar naar je wagen en draai je stuur naar links ik kom direct (pardon?)

Ongelooflijk arrogante kerel ook even kort in de uitleg voor het vertrekken AUB INDIEN JE DEZE MAN KRIJGT VRAAG EEN ANDERE!


Tweede maal: goeiemiddag gekregen, alles duidelijk uitgelegd gekregen: EN SUCCES MET UW EXAMEN MENEER (dit zei hij voor ik vertrok = ongelooflijk toch? mijn zelfvertrouwen steeg met 200%!!!!!!!!!!)

Ik weet dat je na jaren examinator te zijn je job toch even beu bent, maar ik zou deze kerel ten zeerste aanraden: GA OP PENSIOEN MAN!



Alvast bedankt allemaal en veel succes aan de volgende :)
anoniem

examencentrum Haasrode

Bericht door anoniem »

- In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode

- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? ik mocht zelf kiezen waar ik keerde binnen de straat

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Achter een auto. Er stonden verder geen auto's in de straat. Ik had meer dan ruimte genoeg. Ik heb het in twee keer moeten doen, maar dat was geen probleem

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? aanduiden motorolie, pinkers, dimlichten, grote lichten, hoe zetel instellen

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? ik ben met rijschool mercator gegaan.

Het viel voor mij heel erg mee om mijn examen te doen. Ik heb veel tijd genomen om te oefenen (1,5 jaar), hierdoor was ik wel redelijk zeker op de baan. Uiteraard waren er wel wat zenuwen maar de examinator wist mij goed gerust te stellen.

Fouten die ik gemaakt heb: bij het oprijden op de baan heb ik op het fietspad gewacht in plaats van ervoor. Bij fillerijden stond ik op een voetpad. Bij het afremmen voor een rood licht ben ik vergeten terug te schakelen, toen het ineens groen werd kon ik niet vlot vertrekken.

Maar ik ben wel geslaagd :D
yarc

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door yarc »

In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?
achteraan rechts

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Volledig vrij in een rustige straat. Heb het makkelijk kunnen doen in 3 keer. (Opel Meriva)

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
De ruimte was zeker een meter of 10. Heel rustige straat. Vlot kunnen parkeren in een S beweging.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
De koelvloeistof aanduiden en alle standaardzaken. (lichten , pinkers, houding)

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Een begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn vader

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Eerst 6 uur met de rijschool om de basistechnieken te leren. Eenmaal ik dit onder de knie had ben ik met mijn vader beginnen rondrijden om ervaring op te doen.

Mijn rit was niet de gemakkelijkste. Centrum Gent, Sterre, Stukje autostrade, Regio UZ-Gent. Sint-pieters. Maar moeilijk gaat ook.

Uitslag: Geslaagd!

De examinator zei dat hij geen opmerkingen had en dat ik een veilige rustige chauffeur was.

Verder wil ik iedereen die zijn ervaringen heeft gedeeld bedanken. Zowel de Rijprof en andere moderators voor de objectieve reacties. Ze hebben me enorm geholpen!

Groeten!

yarc
Vroemvroem
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jan 2015, 19:39

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Vroemvroem »

Examencentrum KONTICH

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Zoals gewoonlijk zei hij 'in deze straat mag je keren'. Er stonden heel veel auto's geparkeerd, dus zo veel keuze was er niet.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij duidde een auto aan waarachter ik mocht parkeren. Manoeuvre uitvoeren met een vloeiende S-beweging en het kleine verhaaltje 'doe eens alsof je je auto verlaat om naar de winkel te gaan'. Dus auto stilleggen, handrem op, alles afsluiten/afzetten, uitstappen, auto op slot, rond auto wandelen en weer instappen.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Slijtage van de banden, alle lichten, pinkers, spiegels, afstellen zetel en ontwaseming. Niet eens de motorkap moeten openen!

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met de rijschool.

Heb vorig jaar 20 uur rijles gevolgd en mocht dus alleen rijden. Heel veel geleerd uit die ervaringen! Ik vind persoonlijk dat je zo echt wel zelfvertrouwen kweekt tijdens het rijden en dat je veel bijleert, ook al zit er geen begeleider bij.

Vandaag, ongeveer exacte en jaar na mijn eerste rijles, heb ik voor het eerst een rijexamen afgelegd. Resultaat: geslaagd!

Ik vond de examenroutes altijd heel interessant om te lezen, dus ik post de mijne ook even. Ik had heel vaak geoefend in Kontich, Hove, Edegem, Lint, Reet,... maar mijn examen vond grotendeels plaats in Rumst! Zelfs mijn begeleider schrok ervan. Ze zei dat ze er zelf nog nooit geweest was in die 12 jaar dat ze al les geeft, laat staan met een examen. Ik was er zelf ook totaal nog nooit geweest. Op zich maakt dit natuurlijk niet zoveel uit, je moet in principe overal kunnen rijden als je slaagt!

Mijn examenroute:
https://www.google.be/maps/dir/Neerveld ... 228347!3e0

Examencentrum verlaten naar rechts. Meteen links, rechtdoor, links, meteen rechts en vervolgens aan de lichten links, de Koniging Astridlaan op. Eerste straat rechts (Mechelsesteenweg), richting Gemeenteplein en door de Molenstraat. Aan de lichten rechtdoor en aan de volgende lichten links. Autostrade op richting Brussel, afrit Rumst. Rechts afslaan, richting Rumst centrum. Tiburstraat en Kerkstraat. Parkeren in het tweede deel van de Kerkstraat. Rechts naar de Peperstraat, links Haardorst en Statiestraat, rechts Molenbergstraat en rechts de Tuinwijk in. Rechts de Doelhaagstraat in en hier keren. De Doelhaagstraat terug verlaten, rechts en meteen links (vervolg van de Doelhaagstraat). Rechts aanhouden naar de Kerkhofstraat, Petrus van der Taelenstraat, Slijkenhoefstraat. Links de Antwerpsesteenweg op (N1). En ten slotte weer rechts aan de lichten richting het examencentrum.

Had een zeer vriendelijke examinator. Hij zei alles zeer duidelijk en was zeer correct.

Mijn tips:
- Ga dus ook eens oefenen in Rumst, je weet maar nooit!
- Lichten, ruitenwissers,... afzetten bij het uitstappen, zeker ook de handrem niet vergeten!
- Goed in je spiegels en over je schouder kijken.
- Je goed voorbereiden. Oefen regelmatig in de buurt.

Heel veel succes aan alle anderen!
Ook bedankt aan iedereen op dit forum! Keep up the good work!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

@ yarc en @ Vroemvroem
proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Prins_Laurent_Rasta

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Prins_Laurent_Rasta »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Brugge

- Zat de examinator naast of achter jou?
De examinator zat rechts achter mij. Er was een een controleur mee die de examinator moest beoordelen, hij zat achter mij.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht zelf de plaats kiezen. Ik had geluk, het was een brede straat met gelijkgrondse parkeerstrook.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
De examinator zei zelf achter welke auto ik moest parkeren.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Motorolie, richtingaanwijzers, claxon, rem.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik heb mijn examen met de rijschool afgelegd, voordien had ik 10u les gevolgd.

Ik heb ongeveer een jaar geoefend met mijn ouders, en dan nog 10u rijles gevolgd.
Bij mijn eerste examen had ik domme fouten gemaakt, door de stress. (2x geen voorrang verleend...)
Het tweede examen verliep een stuk vlotter, ben wel 1 keer stil gevallen. Ik had wel een nog een derde persoon mee in de wagen, die moest de examinator beoordelen, ik kreeg meteen al meer stress toen ik ze mij dit zeiden.
Een grote tip is om niet te veel te stressen, diep ademhalen en in jezelf geloven! Ik heb niet tegen iedereen gezegd dat ik mijn examen ging afleggen, dit helpt echt!
Zorg er ook voor dat je weet hoe je alle lichten moet bedienen!
Resultaat: geslaagd bij de 2e keer :D

Deze website heeft heel veel geholpen, de dag voor het examen heb ik alle filmpjes nog eens herbekeken.
Jullie zijn goud waard!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Bedankt en proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

praktijk

Bericht door Gast »

Hooooi mensen,
graag aan diegenen die examen gedaan hebben in gent sint denijs westrem, kunnen jullie mij tips geven
Binnen twee heb praktijk examen... Ik zou t heel vinden als jullie zeggen op wat dat ik moet opletten enzo...

Dank u, :wink:
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Wouter »

Neem voor handige tips over de praktijkopleiding en het praktijkexamen zeker ONS PRAKTIJKBOEK eerst eens door.

Ook op http://www.derijprof.be vind je heel wat nuttige informatie.

En het is ook zeker aan te raden de brochure van GOCA die je normaal kreeg na het slagen voor het theorie-examen ook eens goed te bekijken, vooral naar administratie toe: zien dat alles in orde is, dat je niets vergeten bent,... Het zou stom zijn dat je examen al mislukt nog voor je begonnen bent, omdat je een of ander papier niet bij hebt.
Brochure is ook nog te vinden op http://www.goca.be

Tot slot: gebruik de zoekfunctie van het forum even, en je vindt vast hopen informatie over examens in Sint-Denijs-Westrem...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Cindy_88

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Cindy_88 »

Van de eerste keer geslaagd !!!
- In welk examencentrum ben je geweest? Deurne
- Zat de examinator naast of achter jou? Schuin achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Hij zei : keer hier maar in deze straat, mocht de plaats zelf kiezen
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Hij zei : Parkeer je maar achter die grijze Opel, heb het in 2x moeten doen maar met succes.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Ik moest een nummertje kiezen tussen 1 en 9 , moest de remvloeistof aanduiden.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Beste vriendin
Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden. Ik heb bij Sanderus Deurne mijn rijles gevolgd en nadien geoefend met partner en beste vriendin
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Proficiat :!:
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Vandaag voor de 2e maal praktijkexamen gedaan in Geel.

De examinator vroeg hoe ik mijn bandenspanning kon meten, goede zithouding instellen alle lichten opzetten, en daarna de weg op.
Voor het parkeren achter een wagen in een rustige straat geweest. Stond wel auto evenwijdig aan de linkse kant, maar dit zorgde ervoor dat ik extra voorzichtig was. Ik stond van de eerste keer goed. Keren net hetzelfde, straat was breed genoeg en rustig.

Op de weg rustig gereden en goed gekeken, voorrang van rechts nooit (en terecht) gemist.
einde zone 30 bordje gemist en kreeg daardoor de opmerking van de examinator dat ik vlot mocht rijden.
Aan het ronde punt in geel per ongeluk links opgesteld, maar goed opgelet en netjes afgereden. Op de baan naar het examencentrum mocht je 70. Het licht sprong op orangje, dus ben stevig moeten stoppen. Maar dit was blijkbaar niet zo erg, want was er toch door.

Ik was de eerste keer gebuisd omdat ik het licht op het ronde punt(richting pas) genegeerd had. Nu ja, genegeerd, niet goed gekeken, want ik was zo geconcentreerd op de afrit en de fietsers, dat ik de lichten gewoon niet zag. Terecht dus.

Mijn voorlopig rijbewijs was in juli 2015 pas vervallen, had dit niet opgemerkt en 20 uren genomen, dus dat was een tegenvaller. Het feit dat je tegen betaling alleen maar kan oefenen is duur en niet fijn omdat je heel wat oefenmomenten mist. (door omstandigheden laten vervallen, bijna 4 jaar geleden dat ik nog gereden had) Langs de andere kant, in Nederland is de opleiding niet zoals bij ons, dat je met een kennis/ begeleider kan rijden, daar is de opleiding duurder. Ik ben tevreden over de rijschool, ook al heb ik de rijleraar soms vervloekt omdat ik slecht reed en hij zat te drammen om details. Maar ik ben hem heel dankbaar, want nu heb ik de juiste remtechniek en ik denk dat ze je niet doorlaten als je niet kan rijden.

Ik ben heel blij met de uitslag, want ik was heel zenuwachtig en dacht dat ik gebuisd ging zijn.
Ik heb veel gebruik gemaakt van het forum en de website, waarvoor een dikke merci!!
Groeten,

Jonas
Plaats reactie