**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Opgelet benny zeg,maar kijk uit wat hij wil zeggen ! ! !

Bericht door Inazuma »

patlutjim schreef:! ! ! Benny zeg ( ik heb dan ook een 30 tal uren met hem geoefend ) ! ! !

Even nadenken en veel leerlingen denken nu ook het is haalbaar op zoveel uren mijn rijexamen gaan afleggen.ja of neen ? :wink:
30 uur met Benny rijden zijn uiteindelijk wel 30 uur met een erkende rij-instructeur rijden ;)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Met Benny heeft hij misschien 30 uur geoefend. Met zijn begeleider misschien veel meer...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
pattex007

Bericht door pattex007 »

EXAMENCENTRUM: KONTICH

RESULTAAT:

-Rem- en vertragingstechniek : onvoldoende
bedoeld hij hiermee dat ik te veel ambriage gebruikt?


-Parkeren achter een VTG/ hinderen -in gevaar brengen
- Keren in een straat/kenbaar maken

Kan er iemand uitlegggen wat er hiermee wordt bedoeld?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

ik vermoed dat men met rem- en vertragingstechniek bedoelt: dat je remtechniek niet goed zit. Dit kan ongeveer alles zijn dat niet goed is... Van je koppeling veel te veel in te duwen tot tot de laatste minuut wachten en dan vol op de rem gaan...

bij het parkeren hinderen/in gevaar brengen, was er een andere weggebruiker die je geen voorrang verleend hebt?
Eigenlijk kan dat ook heel veel zijn...

En bij "keren in een straat/kenbaar maken" stel ik me het niet gebruiken van de richtingaanwijzers voor...
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

pattex007 schreef:RESULTAAT:
-Rem- en vertragingstechniek : onvoldoende
bedoeld hij hiermee dat ik te veel ambriage gebruikt?
Mogelijk, maar voor ons zo niet uit te maken natuurlijk.
Als je vertelt hoe je afremt, kunnen we zeggen waar het eventueel mis gaat.

De koppeling meteen indrukken bij het beginnen remmen is zowat de meest gemaakte remfout.

-Parkeren achter een VTG/ hinderen -in gevaar brengen

- Keren in een straat/kenbaar maken
Blijkbaar heb je andere weggebruikers gehinderd bij het parkeren ?

En onvoldoende je intenties duidelijk gemaakt bij het keren .
ano

Bericht door ano »

EXAMENCENTRUM: SINT NIKLAAS

Hey ik ben in st niklaas geweest
het examen begon 15 min te laat door de examinator
hij vroeg om de zetel in positie te zetten , mijn hoofdsteun stond al te laag volgens hem (ik ben 1.71 m en steun stond al op hoogste???)
dan lichten aanzetten , pinkers en remlicht en daarna onder de motorkap remolie en koelvloeistof aanduiden
dan mag je de baan op , de examinator was zeer stil wanneer hij me instructies gaf dus heb hem geregeld moeten vragen om te herhalen wat hij zei / waar ik heen moest.
na 10 min rijden had ik geen voorrang verleend aan een auto die op een kruispunt toch niet doorkon wegens fietsers , dat hij niet doorkon is eigenlijk geen excuus om niet te stoppen maar hier krijg je normaal toch enkel nota voor? ik heb me verder aan alle snelheden gehouden zelfs eerder 2a3km p u te traag gereden toch vond hij dat ik te snel gereden had , bewijs het tegendeel maar he mijn begeleider weet ook niet waar ik dit zou gedaan hebben ....hij zei da het in zone 30 was en ik ben heeeel zeker da ik in alle zones 30 ook echt 30 gereden heb (ik heb daar gewoond...). ik zou volgens hem ook over linkse baanvak gereden hebben over driehoeken bij afslaan terwijl ik daar zeker uiterst rechts gereden heb maja die mannen geloven hun eigen leugens liever dan hun ogen want da brengt meer geld op.. weeral 36 euro verdient
.(driehoeken links van auto kan je zoiezo ni van rechts achteraan zien)
parallel parkeren: overal staat dat je als je bij je eerste beweging merkt dat je verkeerd zit je opnieuw mag beginnen , ik kwam eerste keer tgn borduur met mn wiel dus begon opnieuw achteraf vond hij dat ik een zware fout had gemaakt door met de koffer over trottoir te komen (geen wielen alleen bovenbouw)blijkbaar heeft het geen enkel nut van opnieuw te beginnen je word toch afgerekend op eerste keer, 2 de keer perfect geparkeerd in 2 ipv 3 bewegingen en uitstappen/rondlopen/instappen.keren in een smalle straat ging ook vanzelf toch staat er op mijn blad ''maneuvres onvoldoende wegens straatbegrenzing'' ik ben er zeker van da een begeleider van de rijschool dit niet gepikt had maar met vrije begeleiders doen ze wat ze willen schijnt da ze je zoiezo al buizen 1ste keer omda zonder rijschool is .ook zou ik fietsers zo goed als omver gereden hebben omda ik ong 85 cm afstand neem i p v 100 cm ik was me echt van geen kwaad bewust ma hij deed net of ik een roekeloze terrorist was die rakelings langs de mensen rijd , ik schrok er dan ook van toen hij terug bij het examencentrum zei ''niet geslaagd'' de positieve punten die hij kon zeggen waren dak mijn maneuvres goe kon en goe op mn voorrang van rechts lette buiten die situatie met fietsers, toch zijn dit mijn buispunten op papier !!!
Ik hoop dak die vent nooit meer tgnkom bij mij stapt hij ni meer in !!!!!!!!!
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

ano schreef: mijn hoofdsteun stond al te laag volgens hem (ik ben 1.71 m en steun stond al op hoogste???)
Dan zeg je dat die niet hoger kan.
na 10 min rijden had ik geen voorrang verleend aan een auto die op een kruispunt toch niet doorkon wegens fietsers , dat hij niet doorkon is eigenlijk geen excuus om niet te stoppen maar hier krijg je normaal toch enkel nota voor?
Over het niet verlenen van voorrang wordt doorgaans behoorlijk streng geoordeeld.
De bestuurder van rechts behoudt zijn voorrang :!:
Vertragen zoals wanneer je voorrang gaat verlenen, en slechts voorzichtig doorrijden als duidelijk wordt dat de situatie die de bestuurder van rechts verhindert om zijn voorrang te gebruiken, ook nog gaat verder duren terwijl jij het kruispunt oversteekt.
ik heb me verder aan alle snelheden gehouden zelfs eerder 2a3km p u te traag gereden toch vond hij dat ik te snel gereden had , bewijs het tegendeel maar he
Te snel kan er ook op wijzen dat je onvoldoende vertraagt in de omstandigheden waarin er moet vertraagd worden.
Altijd de max. toegestane snelheid rijden - of eerder 2 à 3 km/u te traag - zal ook betekenen dat je regelmatig te snel rijdt voor de omstandigheden.
Door de "te traag" illustreer je je gedachtengang meer dan je je denkelijk zelf realiseert.
De maximum-snelheid is een maximum, geen richtsnelheid, geen "ideale" snelheid.
mijn begeleider weet ook niet waar ik dit zou gedaan hebben ....hij zei da het in zone 30 was en ik ben heeeel zeker da ik in alle zones 30 ook echt 30 gereden heb (ik heb daar gewoond...).
Illustreert het bovenstaande nogmaals.
weeral 36 euro verdient
Examencentra hebben hopen werk, ze hoeven je echt niet te buizen als werkgarantie.
36 euro verdiend ... de examinator is ook zo goed als een uur met je bezig geweest. Die heeft ook zijn loon. Examencentrum heeft zijn infrastructuur en administratief personeel. Die werken ook niet gratis.
Mijn werkgever rekent - en dan nog intern :!: - met zo'n 50 euro / uur aan loon- en aanverwante kosten.
Er heeft dus niemand 36 euro verdiend ...
met vrije begeleiders doen ze wat ze willen schijnt da ze je zoiezo al buizen 1ste keer omda zonder rijschool is .
Onzin. Werk genoeg.
Rij goed of met slechts kleine fouten, en je bent er van de eerste keer door. Rijschool of niet.

Gebuisde kandidaten met de rijschool komen dan weer klagen dat ze scherper beoordeeld worden dan die met een vrije begeleider ...

Wie buist is daar zelden gelukkig mee, en komt hier dan stoom afblazen.
ook zou ik fietsers zo goed als omver gereden hebben omda ik ong 85 cm afstand neem i p v 100 cm ik was me echt van geen kwaad bewust
Blijkbaar ben je je van weinig kwaad bewust ...
Ry mar an me die ossewa.
En dan boos omdat je er op afgerekend wordt.

Als de stoom van de ketel is, kijk dan eens naar wat de examinator ook al weer als opmerkingen had, en pas ze toe op je volgende examen.
Succes ermee :!:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Misschien eens een andere begeleider zoeken? Iemand die zelf ook wat verkeersinzicht heeft?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb een vraagje bij het manoeuvre 'keren in de straat' en het gebruiken van de pinkers hierbij.

Tot hiertoe gebruikte ik mijn pinkers voor dit manoeuvre twee keer. Eerst pinker naar rechts om me uiterst rechts van de baan te zetten. En dan pinker naar links om het eigenlijke keren te beginnen.

Maar nu las ik net dit:
Ik heb mij direct rechts aan de kant gezet. Linkerpinker op, kijken of er geen verkeer is, gas geven en sturen. Rechterpinker op, in achteruit gezet, gas geven en stuur draaien. Terug linkerpinker op, gas geven en stuur draaien.
Hij pinkt dus vier keer... maar moet dit wel? De pinkers in vetgedrukt gebruik ik dus normaal gezien niet.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Nee, dat moet niet. Je moet je pinker niet opzetten voor het achteruitrijden.
patlutjim

Gast,kijk eens naar deze website ? Wat een mooie voorbeeld ?

Bericht door patlutjim »

Klik hier eens op http://www.derijprof.be

Dan klik je op Praktijkexamen

Dan klik je op Controls en de manoeuvres

Dan klikken bovenaan op keren

:wink:
Lienn

Bericht door Lienn »

EXAMENCENTRUM: BREE

- In welk examencentrum ben je geweest Bree
- Zat de examinator naast of achter jou Rechts achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ik mocht kiezen waar, nooit problemen gehad met keren maar nu toch wel serieus de borduur geraakt en mss er zelfs over gereden...
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Gewoon parkeren achter een wit camionetteke, ik stond vrij scheef vond ik maar twas toch nog goed
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Alle lichten en remlicht, ik zat vollebak op mijn koppelingspedaal te duwen :oops: , pinkers, klaxon, motorolie.
Geslaagd van de eerste keer! Zeeeeeeeeer vriendelijke man die constant met mijn begeleidster praatte wat mij wel op mijn gemak stelde. Ben opgelucht dat het voorbij is! Nu pasfoto's laten maken, dat is minder :D
tammie

rij examen alken

Bericht door tammie »

EXAMENCENTRUM: ALKEN

He iedereen,

Gisteren rij examen gehad in alken...Op van de zenuwen was ik,maar al bij al was dat niet echt nodig bleek later.

Het begon al met de motorkap open te doen, moest de remvloeistof aanduiden. Daarna moest ik mijn zetel helemaal achteruit zetten en de linkerspiegel ontregelen, dan opnieuw goed instellen....zetel: polsen moeten over het stuur rusten, koppeling induwen en je been moet een beetje gebogen zijn en de rug leuning recht genoeg en ook de kopsteun moet goed staan. Ook de lichten, pinklichten werden getest...

Oke, tijd om op de baan te gaan. Ik kreeg een route in het cenrum van Hasselt met heel veel voorrang van rechts en heel veel kleine straatjes. Parkeren mocht ik doen achter een auto met ruim plaats achter die auto.Wat me voordien niet goed luktte, ging nu vanzelf. In een mooie S-beweging ging ik op mijn plaats staan. Keren in een straat kreeg ik een straat aangeduid en mocht ik zelf de plaats in de straat kiezen.Ging niet in de drie bewegingen, daarvoor was de straat eigenlijk net iets te smal, dan maar in vijf.

Op weg terug naar het examencentrum had ik de pech een ziekenwagen achter me te hebben, net aan een afrit...Maar netjes opzij gaan staan en de ambulance doorgelaten zoals hoort, daarna natuurlijk de motor stil gevallen(was een beetje in paniek geraakt dor de ziekenwagen)...

Resultaat: ondanks ik tweemaal stil gevallen was met de auto, ben ik van de eerste keer geslaagd. DUS, voor degene die met vrije begeleiding rijden, geen paniek, er is hoop dat je ook van de eerste keer slaagt. Ik deed het ook.
tmstt

Bericht door tmstt »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE

Examinatrice zat schuin achter mij.
Keren in de straat was waar je wou.
Parkeren: parkeer achter de grijze auto.
Voorafgaande controle: oliepijl en reservoir.

De route:

Vanaf het examencentrum naar rechts (ambachtenlaan) -> hertogstraat -> Kerspelstraat, en hier moest ik keren -> Tereikenlaan -> Kriekenboslaan -> Saffranenbergstraat -> Verbindingslaan -> Leeuwerikenstraat -> Hertogstraat -> Naamsesteenweg -> Erasme Ruelensvest -> Parkstraat -> Familie de Bayostraat (parkeren) -> Emile van Arenberghstraat -> Hendrik Consciencestraat -> Meunierstraat -> Parkstraat -> Geldenaaksevest -> Tiensesteenweg -> Vlietstraat -> Korbeek Losestraat -> IJzerenpoortstraat -> Oudebaan -> Molstraat -> Meerdalboslaan -> Ambachtenlaan -> Examencentrum
Gast

Bericht door Gast »

Zo wil ik graag even de makers (en gebruikers) bedanken. Hoewel ik altijd een stille lezer was (tot nu toe), moet ik toegeven dat ik heel veel aan deze site gehad heb. Zowel voor theorie als voor praktijk. Voor beiden direct geslaagd. Vooral dit forum was zeer handig. Ervaringen delen kan een grote hulp zijn. Bij deze dus uit mijn naam een bedankinktje (en vanwege alle stille lezers?).
Plaats reactie