**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Met dank aan de rijprof en deze forum heb hier veel hulp en info gevonden.
Graag gedaan en proficiat ! :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Lies20
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 mei 2015, 22:37

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Lies20 »

- In welk examencentrum ben je geweest? Geel

- Zat de examinator naast of achter jou? Schuin achter me

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Hij zei op een gegeven moment dat ik in deze straat mocht keren, alleen waren we al bijna op het einde van de straat dus zoveel keuze had ik nu ook weer niet. Heb een plek genomen waar ik vrij goed zicht had op achter- en tegenliggers, een eindje van het kruispunt verwijderd. De straat waarin ik moest keren was wel enorm smal, heb meerdere keren moeten manouvreren...

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? De examinator wees een auto aan waarachter ik moest parkeren. Ik heb rijlessen gevolgd bij een instructeur van de KWB, een man die vroeger instructeur was en nu na zijn pensioen dit nog steeds vrijwillig doet. Hij had me een methode aangeleerd waarvan ik persoonlijk vind dat die makkelijker is om te parkeren, en dit was ook goed gelukt (ik stond op 30 cm van de rand van de rijbaan, 1 m achter het voertuig voor me, ben er in een vlotte beweging in geparkeerd én ik heb niet drooggestuurd) maar toch moest ik van de examinator opnieuw proberen "want dat was niet de aanbevolen manier om te parkeren". Dat vond ik wel een beetje muggenziften, maar goed, de tweede keer lukte het me ook om te parkeren. Hij vroeg me om de wagen te verlaten zoals ik zou doen als hij er niet bij was.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Ik heb het ventiel moeten aanwijzen waar de bandenspanning wordt gemeten. Dan heb ik de sleutel in het contact moeten steken, mijn raam openen, mijn pinkers laten werken, stoplichten laten werken, dimlichten en grote lichten laten werken, de lichtclaxon moeten laten werken, voorruitontwaseming, achterruitontwaseming, airco, verwarming en het geluidstoestel (claxon) moeten laten horen. Ik moest ook de juiste stand van mijn spiegels uitleggen.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Een begeleider van de kwb (vrijwillig, is vroeger instructeur geweest) heeft me enkele rijlessen gegeven, verder heb ik geoefend met mijn mama

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) mama

Ik ben jammer genoeg gebuisd op mijn eerste praktijkexamen, maar wel terecht want ik heb ook erg veel fouten gemaakt. Mijn zenuwen niet onder controle kunnen houden... direct bij het begin van het examen heb ik al te lang staan twijfelen bij het oprijden van een voorrangsbaan (ik had makkelijk kunnen opdraaien zonder te storen maar deed dit niet omdat er aan de overkant auto's aan bleven komen, stom van me) en vanaf toen ben ik fouten blijven maken. Ik merkte ook vrijwel meteen dat mijn rechter buitenspiegel helemaal verkeerd stond en wist niet goed of ik die nog mocht verzetten of niet. Nog zo'n domme fout, want ik wist heel goed hoeveel ik erin moest kunnen zien (ik had het net nog moeten uitleggen) en heb deze ook eerst nog verzet.
Op een gegeven moment vraagt de examinator om rechts af te slaan bij de lichten, alleen reed ik toen nog op het linker rijvak en kon ik (durfde ik) met de drukte op de baan niet meer naar rechts van rijvak verwisselen en stond ik dus verkeerd voorgesorteerd. Op een gegeven moment heb ik ook blijkbaar te snel gereden (op die plaats was ik nog nooit geweest, had ook geen bord zien staan). Over het algemeen heb ik ook te weinig in mijn spiegels gekeken, vooral te weinig in mijn zijspiegels. Ook bij het keren te weinig rondom me gekeken, hij zei wel dat het niet erg was dat ik meerdere keren moest manouvreren om gedraaid te raken. Mama heeft op een gegeven moment wel een geluid gemaakt en ik dacht van oh jee... maar dat heeft de begeleider niet gehoord (of niet meer vermeld, want op dat moment wist ik zelf al dat ik aan het buizen was)

Al bij al fouten waarvan ik weet dat ik ze normaal niet maak (buiten het in de spiegels kijken, dat moet ik me echt gewend maken), zenuwfouten... maar nu weet ik waarop ik volgende keer moet letten. Ik heb ineens een nieuwe afspraak gemaakt voor het examen, volgende keer beter.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bert.covens »

Lies20 schreef: Ik ben jammer genoeg gebuisd op mijn eerste praktijkexamen, maar wel terecht want ik heb ook erg veel fouten gemaakt. Mijn zenuwen niet onder controle kunnen houden... direct bij het begin van het examen heb ik al te lang staan twijfelen bij het oprijden van een voorrangsbaan (ik had makkelijk kunnen opdraaien zonder te storen maar deed dit niet omdat er aan de overkant auto's aan bleven komen, stom van me) en vanaf toen ben ik fouten blijven maken.
Enigszins tamelijk klassiek: het begin van een praktijkexamen is doorgaans het meest stresserend. Gaandeweg gaan veel kandidaten zichzelf ietsjes meer op hun gemak voelen.

Nu: blijf sowieso nooit te lang tobben nadat er iets niet helemaal verloopt zoals 't had gekund of gemoeten. Dat heeft geen zin. Net zoals het op school geen zin heeft om te blijven kniezen over een barslecht verlopen examen, ipv je te concentreren op de vakken die nog komen.
Lies20 schreef:Ik merkte ook vrijwel meteen dat mijn rechter buitenspiegel helemaal verkeerd stond en wist niet goed of ik die nog mocht verzetten of niet. Nog zo'n domme fout, want ik wist heel goed hoeveel ik erin moest kunnen zien (ik had het net nog moeten uitleggen) en heb deze ook eerst nog verzet.
Je mag je altijd reglementair opstellen om je spiegels alsnog correct af te stellen.
Lies20 schreef:Op een gegeven moment vraagt de examinator om rechts af te slaan bij de lichten, alleen reed ik toen nog op het linker rijvak en kon ik (durfde ik) met de drukte op de baan niet meer naar rechts van rijvak verwisselen en stond ik dus verkeerd voorgesorteerd.
Als je dat overkomt: NOOIT de andere kant op rijden, maar de pijlen volgen voor de rijstrook waarin je je bevindt. Dan heb je tenminste nog geen verkeersovertreding begaan.
Lies20 schreef:Op een gegeven moment heb ik ook blijkbaar te snel gereden (op die plaats was ik nog nooit geweest, had ook geen bord zien staan).
Op zich kan het natuurlijk nooit kwaad om ook eens te gaan oefenen in de buurt van het examencentrum waar je je praktijkexamen gaat afleggen. Mààr: het feit dat je de streek niet kent, zou eigenlijk geen excuus mogen zijn. Een gemist bordje, kan ook al te maken hebben met je kijktechniek.
Lies20 schreef:Over het algemeen heb ik ook te weinig in mijn spiegels gekeken, vooral te weinig in mijn zijspiegels. Ook bij het keren te weinig rondom me gekeken
Eén van de meest gemaakte fouten: een gebrekkige kijktechniek. Bij eender welke beweging of maneuver die je in het verkeer wil uitvoeren, is de eerste vraag: "kan het NU veilig ?". En om het antwoord op die vraag te kennen, is er maar 1 oplossing: KIJKEN ! Wat is gewoonlijk het éérste wat iemand zegt, nadat hij een ongeval veroorzaakt heeft ? Juist: "oei, ik had u ......" Dus: oefen daar zeker nog goed op.
Lies20 schreef:hij zei wel dat het niet erg was dat ik meerdere keren moest manouvreren om gedraaid te raken.
Daar heeft hij gelijk in. Je moet er uiteraard niet mee overdrijven. Maar liever uit voorzorg een keertje méér, dan dat je het risico zou lopen op het trottoir terecht te komen.
Lies20 schreef:Mama heeft op een gegeven moment wel een geluid gemaakt en ik dacht van oh jee... maar dat heeft de begeleider niet gehoord (of niet meer vermeld, want op dat moment wist ik zelf al dat ik aan het buizen was)
Ouch .... dergelijk geluid van je mama is riskant. De examinator zou kunnen denken dat jij pas gereageerd hebt nadat je mama dat (schrik)geluid maakte. In die zin, kan zulks al aanzien worden als tussenkomst begeleider. Weliswaar onbedoeld, maar een tussenkomst blijft een tussenkomst, en dat is op straffe van stopzetting van je praktijkexamen.

Dus mss toch een aandachtspuntje voor je begeleider ....
Lies20 schreef:Al bij al fouten waarvan ik weet dat ik ze normaal niet maak (buiten het in de spiegels kijken, dat moet ik me echt gewend maken), zenuwfouten... maar nu weet ik waarop ik volgende keer moet letten. Ik heb ineens een nieuwe afspraak gemaakt voor het examen, volgende keer beter.
Benut zeker je tijd nog die je nog rest. Veel succes nog.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
anonymous1234

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door anonymous1234 »

- In welk examencentrum ben je geweest?
sint-denijs-westerm (SBAT)

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
nvt

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
nvt

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
bandspanning controle plaats, + alle lichten (dimlichten, mistlichten, pinkers, grote lichten en remlicht), claxon.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
met mijn begeleider (vader).

Resultaat: uitgesteld!

-Geen voorang voor rechts. Ik zag geen auto's en de weg was 70... Hoe kan iemand die met 60 rijdt voorang geven aan rechts waar geen auto komt.
- Kruispunt links draaien waar file is, waneer groen was heb ik doorgereden om plaats te vinden in de file. Ik moest wachten tot file voorbij was... Maar achter mij komde al 2-3 auto's mee... Waar hebben die toch zijn rijbewijs gehaald :))
- Ik moest oppassan voor fietsers en brommers terwijl die geen voorang hadden en daar waren ook geen fietsers/brommers... Terwijl ik voor voetganger aan het wachten was heb ik de fiest oversteek pad blokkeerd...
-Ze zat constant mijn snelheid aan het controleren. Ik ging 48-50 als het 50 is en 60-65 als het 70 is. Maar dat was te snel voor haar...

Wat moet ik doen?
- volgend keer zal ik 40 op 50 en 55 op 70 rijden ??
- voorang rechts op 70 weg, ik zal tot 30 afremmen op kruispunten als daar een auto is of niet ??
- fietsers of niet fietsers.. voorang of niet.. weg blijven van de fiets oversteek pad.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Ik ging 48-50 als het 50 is en 60-65 als het 70 is. Maar dat was te snel voor haar...

Wat moet ik doen?
- volgend keer zal ik 40 op 50 en 55 op 70 rijden ??
- voorang rechts op 70 weg, ik zal tot 30 afremmen op kruispunten als daar een auto is of niet ??
- fietsers of niet fietsers.. voorang of niet.. weg blijven van de fiets oversteek pad.
- Reed je wel met 'aangepaste snelheid'?
- Een kruispunt met voorrang aan rechts kan ook op een weg waar 70 km/u gereden wordt. In dat geval snelheid aanpassen aan de zichtbaarheid en je klaar houden om voorrang te verlenen.
- Een oversteekplaats liefst niet blokkeren. Er kunnen achteraf nog altijd fietsers komen als jij er op stopt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

anonymous1234 schreef:voorang rechts op 70 weg, ik zal tot 30 afremmen op kruispunten als daar een auto is of niet ??
Dit is inderdaad de bedoeling min of meer.
Ik wil niemand beledigen, maar blijkbaar weet jou begeleider dit ook niet :?: :shock:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bert.covens »

anonymous1234 schreef:voorang rechts op 70 weg, ik zal tot 30 afremmen op kruispunten als daar een auto is of niet ??
Vertragen tot een snelheid, waarbij je het jezelf mogelijk maakt om een voorrangsgerechtigde tijdig op te merken, én op een veilige manier te voldoen aan je voorrangsplicht.

Tot welke snelheid je daartoe best vertraagt, hangt vooral af van de zichtbaarheid op het kruispunt. Ik kan je in een handomdraai een paar kruispuntjes voorschotelen, waar zelfs 30 km/u nog te snel is om daaraan te kunnen voldoen ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
kavabo

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door kavabo »

De afgelopen jaren ben ik regelmatig op de website komen kijken (en vorig jaar zelfs oefenen) voor mijn theorie. Afgelopen twee dagen heb ik naar tips en verhaaltjes van anderen gelezen. Ook gezocht achter routes van Deurne, want mijn begeleider en tevens mijn partner had zelf weinig inspiratie hiervoor :)

Ik ben met de eerste rijles begonnen in februari 2014 en vandaag mijn praktijk gaan doen. Toen ik begon, ben ik 3 keer rijles gaan volgen bij de Merksemse Rijschool. Nadien zelf verder gegaan (met begeleider uiteraard), om dan in maart en april nog 2 keer rijles te gaan volgen bij dezelfde rijschool. Ik heb elke keer iemand anders gehad als instructeur van de Merksemse Rijschool. En daarvan heb ik een mengeling aan kennis en tips op gedaan. Zo stom, maar in mijn laatste les heeft de laatste instructeur mij duidelijk kunnen uitleggen hoe ik juist zou moeten sturen. Of het beste, om de bochten korter te kunnen nemen. Weliswaar zei de instructeur toen al: "als dit een examen was geweest, dan was je geslaagd. Op die puntjes moet je nog wel letten, maar hey, dat is muggenzifterij." En de rijles daarvoor was hetzelfde.

Maar goed, het rijexamen... Ik was toch wel een beetje héél nerveus voor het onderdeel parkeren. Want ik had daar eigenlijk te weinig op geoefend. Het is niet dat ik het niet kan, alleen lukt het nooit in 1 of 2 keer. Als het na 2 keer nog niet lukt, rijd ik gewoon door en probeer ik terug te draaien of rijd ik een blokje rond, om zo het verkeer achter me niet te lang op te houden en nadien nog eens te proberen (als de plek niet weg is, uiteraard). Deze ochtend waren we zelfs vroeger naar Deurne vertrokken, om zo nog zeker wat te oefenen. Daar lukte het 2 keer, maar wel 2 keer terwijl mijn vriend hielp.

Beetje bijgelovig, toeval, .. name it.. maar toen ik terug naar de straat van het examencentrum wilde rijden, moest ik weer even via de Bisschoppenhoflaan rijden. En daar kwam ik vlak achter een vrachtwagen rijden met mijn achternaam. Eentje dat echt niet zo gekend is. Vond ik wel leuk en zei tegen de vriend: "Ah kijk, da's een teken dat ik ga slagen!" In de wachtzaal van het centrum was ik het al lang vergeten en overtuigd dat ik er nog eens ging mogen zitten. En dan nu...

In welk examencentrum ben je geweest?
In dat van Deurne.

Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter mij, ik had eerlijk gezegd verwacht dat ik hem in mijn achterruitspiegel zou zien. Ik verdenk hem ervan zodanig in de zetel gezeten te hebben dat ik hem niet zou zien. Oh en hij was met het knoppeke van onze achterruit aan het spelen. :P (het was soms wel warm in de auto en dan weer koud en dan weer warm en..)

Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
We reden een straat in en hij vroeg om te keren op een plek dat voor mij geschikt leek.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij gaf de auto aan. De eerste keer was niet schitterend, dus dacht ik: "kalm blijven" en zei ik: "Oh dit ga ik toch even opnieuw doen." Tweede keer vroeg hij om de auto te verlaten zoals ik het zou doen wanneer ik hem zou achterlaten. En dan aan de kant (op trottoir) even stilstaan en terug instappen.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Hoe de zithouding het beste is.
Claxon, links knipperlicht, rechts knipperlicht. Dan ging hij naar achteren. Links knipperlicht, rechts knipperlicht. Even van de rem en terug op de rem. Toen kwam hij in de auto zitten en mochten we door.

Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Vriend (partner)

Na de rit zegt hij: "Voila, proficiat sé. Ga maar terug naar de wachtkamer en ik breng je papieren wel." Hij stapt uit. Ik kijk naar mijn vriend. Hij kijkt naar mij en hij vraagt aan mij: "Zijt ge dan geslaagd?" :-)

Een heel klein vraagje met waarschijnlijk een kei logisch antwoord; maar op het blad stond enkel Resultaat: OW. Waarvoor kan dit staan? (Openware weg?) Voor de rest geen opmerkingen of commentaar. Ik ga nu vieren :)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

kavabo schreef:Een heel klein vraagje met waarschijnlijk een kei logisch antwoord; maar op het blad stond enkel Resultaat: OW. Waarvoor kan dit staan? (Openware weg?) Voor de rest geen opmerkingen of commentaar. Ik ga nu vieren :)
OW= Openbare Weg :idea:
Proficiat met je slagen :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
kavabo

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door kavabo »

Benny Stinkens schreef:
OW= Openbare Weg :idea:
Proficiat met je slagen :wink:
Dank u wel. En u voor het lezen van mijn lange lap tekst!
anonymous1234

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door anonymous1234 »

Benny Stinkens schreef:
anonymous1234 schreef:voorang rechts op 70 weg, ik zal tot 30 afremmen op kruispunten als daar een auto is of niet ??
Dit is inderdaad de bedoeling min of meer.
Ik wil niemand beledigen, maar blijkbaar weet jou begeleider dit ook niet :?: :shock:
Mijn begeleider is alleen voor formaliteit, ik neem geen enkel begeleiding. Ik heb een buitenlandse rijbewijs en ben al 8 jaar op verkeer en 8 maanden op verkeer in Belgie. Ik weet dat op wegen zonder voorang altijd voorang rechts is. Ja de situatie is moeilijk eigenlijk, ik zag dat op kruispunt geen autos/fietsers/voetgangers waren.. Volgende keer zal ik meer beter doen...
anoniempje123

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door anoniempje123 »

Vandaag examen gedaan in Moorsele.
1ste keer.

Bij het wachten had ik zenuwen tot ik mocht beginnen en toen werd ik helemaal rustig, ontspannen en geconcentreerd.

Hij vroeg de koelvloeistof, remmen, lichten, schakelaars, zithouding.

Ik mocht keren in een straat, en de parkeerstroken gebruiken.
Maar anders verliep het goed.

Ik reed vlot en spontaan, ik gaf voorrang aan rechts, ik nam mijn voorrang waar het moest/mocht maar het mocht niet baten....toch op bepaald punt 1x voorrang van rechts vergeten waar het toch redelijk twijfelgeval was...
En ik mocht terugrijden naar het examencentrum.

Ik had niet verwacht dat men zo streng ging zijn. Ik heb de rest zelfs niet mogen uitvoeren.
Terwijl al de rest - en de examinator zei het ook - redelijk perfect was enkel op die fout....

Up naar de 2de poging zeker é.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

toch op bepaald punt 1x voorrang van rechts vergeten waar het toch redelijk twijfelgeval was...
En ik mocht terugrijden naar het examencentrum.
In het echte leven zou dat wel eens gevaarlijk kunnen zijn. Elk kruispunt is belangrijk!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:
toch op bepaald punt 1x voorrang van rechts vergeten waar het toch redelijk twijfelgeval was...
En ik mocht terugrijden naar het examencentrum.
In het echte leven zou dat wel eens gevaarlijk kunnen zijn. Elk kruispunt is belangrijk!
Ja ik ben er mij zeker van bewust dat dat gevaarlijk kan zijn.
Mijn zus heeft 2x accident gehad waar ZIJ voorrang van rechts had en waar de andere geen voorrang had verleent en dan ook met serieuze snelheid reed.

Maar had wel gehoopt, dat aangezien het helemaal in begin (eventuele 'zenuwen') was en ik voor de rest zeer goed reed, wel tenminste de kans kreeg om de rest van mijn examen mocht uitvoeren en achteraf een beoordeling kon geven op het ganse traject.
Mocht k nog eens het vergeten zijn of nog fouten hebben gemaakt zou ik gesnapt hebben dat ik direct moest terug rijden...

Ik vond het persoonlijk toch heel streng beoordeeld, zeker als ik hier alle andere examens lees...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Mijn zus heeft 2x accident gehad waar ZIJ voorrang van rechts had en waar de andere geen voorrang had verleent en dan ook met serieuze snelheid reed.
Voorrang van rechts moet je krijgen en niet zomaar blind nemen...
Ik heb de indruk dat jouw zus ook niet voorzichtig genoeg is geweest.
1ste regel aan kruispunten is dat je extra voorzichtig moet zijn, of je nu voorrang moet geven of voorrang moet krijgen.
Bij voorrang van rechts moet je extra voorzichtig zijn, afstand en snelheid inschatten of je wel de voorrang veilig kan nemen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie