**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Loser

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Loser »

Voor alle mensen die het me niet gunnen ga in de rij staan in examencentrum Deurne daar zijn er genoeg examinatoren met zelfde instelling.

Ik heb voor derde keer examen afgelegd na 6 uur rijles in een 'kwaliteitrijschool' dat is Merksemserijschool toch. 500 euro. Ik heb verschillende instructeurs gehad. Ik vroeg 1 of ze me eerlijk haar gedacht kon zeggen. Zou ik het halen? -> Ja. En ben ik geslaagd? NEE! De rijlessen zijn van goede kwaliteit en heb nog zaken bijgeleerd. Wat ik erg vond van deze rijschool is dat de instructeur (tijdens examen) niet achter mij stond. Als instructeur moet je achter je leerling staan en niet met de examinator. Dat was dan weer met de vorige rijschool niet het geval. Tijdens examen stond instructeur gezellig te babbelen met examinator dus deze keer dacht ik echt dat het in de sjakos was. Ze waren trouwens aan het roddelen over de de vorige rijschool die ik had gehad. Ook niet echt professioneel. Ik begin nu te denken dat de instructeur nog gezegd zou hebben van laten we haar maar zakken. Ale het is een gedacht ik ga er niet vanuit want dat zou heel erg zijn.

Bij het keren in de straat heeft die mij onvoldoende gegeven omdat ik millimeterwerk verricht heb. Wat een grap. Volgens hem moest ik terug naar achter ipv te keren te dicht bij een wagen. Volgens rijschool mocht dat absoluut niet. Ook reed ik te veel rechts en heb ik bij links afslaan wagen niet genoeg vooruit gezet volgens de examinator. En bij rechts afslaan stonden twee wagens verkeerd geparkeerd waardoor ik niet kon afslaan of ik moest over een witte doorlopende lijn. Ik ben achter de wagens gaan staan en gewacht op instructies. Ik mocht over de witte lijn. Maar op mijn blad stond dat ik geen hindernissen kan nemen. Dat was het dan.

Examinator zei: het is niet voldoende. Hij heeft niet gehad over ervaring. Al een geluk anders was het nog eens een messteek in mijn rug. Hij heeft glimlachend mijn rijbewijs terug gegeven met attest niet gehaald. Dat is wat ik bedoel met wereldvreemd. Zou een dokter met een glimlach een ziekte aan zijn patiënt gaan communiceren?

De teller staat nu op 52 uur rijles, 3 examens. 1 ding staat vast dat rijbewijs ga ik halen. Wat de stand van de tellers zullen zijn dat is de vraag. Ik ben een dagboek aan bijhouden en zal achteraf de politiek om verantwoording vragen. Systeem is niet democratisch en onlogisch.

Volgend examen morgen gaan vastleggen maar niet meer in Deurne. Ik geloof die mensen daar niet meer.

P.S. ik ken de site van de rijprof vanbuiten alsook praktijkhandboek. Ik weet heus wel wat er van mij verwacht wordt.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Loser schreef:Bij het keren in de straat heeft die mij onvoldoende gegeven omdat ik millimeterwerk verricht heb. Wat een grap.
Het is echt niet de bedoeling dat je bij keren, rijden, parkeren, ... rakelings langs auto's en zo gaat scheren.
Ook reed ik te veel rechts
Veel voorkomende fout.
Zie ook boven.

Beginnende bestuurders hebben vaak de neiging om ofwel metersver naar links te rijden, ofwel rakelings langsheen auto's, borduurs, ...

Ongeveer in het midden van je rijstrook is ook OK.
Dan kan je wat opzij als er een breder voertuig aankomt, of naar links om wat meer ruimte te laten als je een fietser op een fietspad of zo passeert ...


Laatste keer dat ik iemand begeleidde, ook een goot-rijder, heb ik die doen stoppen en uitstappen wanneer hij weer eens op 't randje aan het rijden was. Dan schrok hij er zelf van.
Was overigens heel lang geleden dat ik zelf nog zoveel schrik in de auto had gehad ook ...

en heb ik bij links afslaan wagen niet genoeg vooruit gezet volgens de examinator.
Dan zie je veel minder goed of er dwarsverkeer aankomt.

En bij rechts afslaan stonden twee wagens verkeerd geparkeerd waardoor ik niet kon afslaan of ik moest over een witte doorlopende lijn. Ik ben achter de wagens gaan staan en gewacht op instructies. Ik mocht over de witte lijn. Maar op mijn blad stond dat ik geen hindernissen kan nemen.
Volgens de wegcode mag je er inderdaad niet over ...
Maar als die voertuigen geparkeerd staan, dan sta je daar volgende week misschien nog altijd.

De examinator wil zien wat JIJ doet in het verkeer .
Hoe ga JIJ om met verkeerssituaties. Zelfs al zijn ze niet correct.
"Een hulplijn inroepen" is dan NIET de goede oplossing.

Je kan bvb wel een opmerking maken dat je eigenlijk niet over de doorlopende streep mag, maar dat het hier niet anders kan ... en zelf beslissen om er overheen te rijden [tenminste als het een "vaste" hindernis is die niet verder rijdt].
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Zou een dokter met een glimlach een ziekte aan zijn patiënt gaan communiceren?
Hierdoor suggereer je dat je ziek of randdebiel zou zijn. Maar dat is het beeld van hoe jij denkt dat een examinator denkt over jou.
Denk je nu echt dat een examinator geen respect heeft en wereldvreemd is?
De glimlach zou je eerder op je gemak moeten stellen dat de examinator ook een mens is die een gewetensvolle beslissing moet nemen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Loser

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Loser »

Examinatoren zijn mensen. Mensen heb je in verschillende soorten. Je hebt er met een goed karakter en je hebt er met een slecht karakter. Je hebt ook iets als groepsmentaliteit waar jezelf niet van bewust bent wrs. In Deurne is die (volgens mijn beleving) pessimistisch van aard. Zoals in het onderwijs een lkr veel macht heeft, heeft een examinator veel macht. Bij uitgesproken goed gereden of uitgesproken slecht maakt het niet zoveel uit veronderstel ik maar bij randgevallen zoals ik speelt het wel mee of de persoon die jou beoordeelt in je gelooft of niet.

Maar voor alle duidelijkheid zoals in mijn vorige posts te lezen is betwist ik uitslag van examinatoren niet. Wel gedrag. Bij de laatste examinator had ik wel mijn twijfels. Zoals eerder gezegd ik ben een randgeval dus hij kan doen met mij wat hij wil. Het systeem zit ook zo in elkaar dat rijbewijs is weggelegd voor mensen met begeleiders. En dat heb ik niet dus dan maar mezelf bankroet maken. Serieus bankroet. 52 uur rijles zonder resultaat. Ik moet echt wel een randdebiel zijn of systeem is mss niet wat het is. Dat ze alle rijscholen afschaffen en rijopleiding in het onderwijs geven en vzw's. Door minder commercieel te maken zal focus wel komen op de essentie: verkeersveiligheid. Het zou ook toegankelijker zijn voor verschillende mensen. Maar dat willen de machthebbers mss net niet. En verder ga ik mensen niet lastig vallen met mijn problemen of hoe ik de dingen zie.

Voor allen die examen gaan afleggen veel succes!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Dat ze alle rijscholen afschaffen en rijopleiding in het onderwijs geven en vzw's. Door minder commercieel te maken zal focus wel komen op de essentie: verkeersveiligheid.
Dat de overheid meer inspanningen zou mogen doen, zeker voor kansarmen, kan ik volledig mee akkoord gaan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Loser schreef:Je hebt ook iets als groepsmentaliteit waar jezelf niet van bewust bent wrs. In Deurne is die (volgens mijn beleving) pessimistisch van aard.
Met een nickname als de jouwe ben je natuurlijk een toonbeeld van optimisme ...
Dat ze alle rijscholen afschaffen en rijopleiding in het onderwijs geven en vzw's.
Theorie kan al op school.

De (federale) overheid heeft met de laatste aanpassingen aan het KB over het rijbewijs B net geprobeerd de wat goedkopere vorm van "rijbegeleiding" te fnuiken ...
(d.i. lessen door gebrevetteerde instructeurs, maar buiten het dure kader van een rijschool)
De Raad van State heeft de overheid daarvoor teruggefloten ... en de rij-opleiding ligt nu bij de gewesten .

Deze zogenaamde "rijbegeleiding" is misschien een iets goedkopere optie voor jou dan de rijschool ?
Of een manier om een second opinion te krijgen over hoe je rijdt.

Nadeel : officiële attesten (gevolgde uren) kan je enkel bij een rijschool krijgen



Leren rijden met iemand die dat voor zijn werk doet, is nu eenmaal niet goedkoop.
EllSim
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2014, 15:19

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door EllSim »

Hallo iedereen,

Ik moet binnen een dikke maand mijn pratisch rijexamen doen.
Maar ik zal mijn rijexamen in automaat afleggen, zijn er hierdoor dingen die ik speciaal in acht moet nemen ?
Alvast bedankt voor het oprichten van dit forum en jullie antwoord!

Groetjes
EllSim
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bert.covens »

EllSim schreef:Hallo iedereen,

Ik moet binnen een dikke maand mijn pratisch rijexamen doen.
Maar ik zal mijn rijexamen in automaat afleggen, zijn er hierdoor dingen die ik speciaal in acht moet nemen ?
Neen. Jij legt dan alleen het examen af met een automaat ipv met een handgeschakeld voertuig. Maar de examenomloop is van dezelfde moeilijkheidsgraad, en de 2 maneuvers zijn dezelfde.

Alleen zal je dan een code 78 op je rijbewijs vermeld krijgen. Je rijbewijs is dan uitsluitend geldig voor een automaat. Met een handgeschakeld voertuig mag je dan niet rijden. Leg je daarentegen het examen af met een handgeschakeld voertuig, dan mag je zowel handgeschakeld als met een automaat rijden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef:Dat de overheid meer inspanningen zou mogen doen, zeker voor kansarmen, kan ik volledig mee akkoord gaan.
Er bestond een tamelijk goed instrument: de opleidingscheques, waarmee de kost tot zowat de helft kon worden teruggebracht.

Maar die opleidingscheques werden gaandeweg ook gebruikt voor pakweg cursussen kantklossen ed. Men heeft er toen paal en perk aan gesteld. De mogelijkheden waarvoor die opleidingscheques gebruikt konden worden, werden toen serieus beperkt. Helaas heeft men toen ineens ook het kind met het badwater weggegooid. En voor een rijopleiding mogen sindsdien géén opleidingscheques meer gebruikt worden.

Nochtans is het bezit van een rijbewijs, zowat het eerste wat gevraagd wordt bij een sollicitatie ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
EllSim
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2014, 15:19

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door EllSim »

bert.covens schreef:
Neen. Jij legt dan alleen het examen af met een automaat ipv met een handgeschakeld voertuig. Maar de examenomloop is van dezelfde moeilijkheidsgraad, en de 2 maneuvers zijn dezelfde.
Oh oké dankjewel :)!
GAST2014

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door GAST2014 »

Ik heb pas vorige vrijdag deze forum gevonden en die helpt mij al veel. Gisteren ben ik voor het eerste keer gegaan met het resultaat van "geslaagd".

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?
achteraan rechts

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Volledig vrij in een rustige straat. Er is een beetje helling dicht bij de rand en de banden hebben tegen de rand geraakt. Maar de examinatrice zei niets.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
De ruimte was bijna een lengthe van 2.5 auto's. Geen angst. Het belangrijkste punt is de snelheid.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
De reservoir van motorolie en de schakelaars van alle lichten.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Een begeleidende persoon.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn vrouw.

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Ik heb 20 uren lessen bij een kleine rijschool gevolgd.

De examinatrice is jong en sympathiek. Ik heb de route al enkele keer geoefend. Dus ben ik echt gelukkig!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Volymart

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Volymart »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem, Gent
- Zat de examinator naast of achter jou?
rechts achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
zeer rustige straat waar ik al gaan oefenen was, mocht kiezen waar
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
achteruit parkeren achter auto die op parkeerstrook stond, geen auto's achter
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
remvloeistof, lichten, pinkers, remlicht
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
vader

Eerste poging, geen rijschool. Best wat stress, want mijn theoretische vervalt in januari en met de aankomende blok zou ik er best doorzijn. Ook zit het wel in mijn aard te blokkeren als'k moet presteren. Examinator was een zeer rustige, vriendelijke man. Routinecontrole ging perfect. Route langs Sneppebrug, en dan in een van die rustige wijken over het water mijn 2 manouvres doen. Dan wat rijden in het Stad, omgeving station, waar ik toch elke minuut meer gestresseerd raakte want de zebrapaden, voorrangen van rechts, fietsers, ... bleven maar op mij afkomen (ondanks dat ik daar al vaak geoefend had!). Maakte 2 foutjes: op de bordure gereden bij een erg smalle brug en 1 mevrouw niet laten oversteken (maar achteraf zei mijn begeleider dat hij haar ook niet gezien had). Btw nog nooit zo voorzichtig en traag gereden als toen. Toen ging het weer richting examencentrum, opnieuw Sneppebrug en mijn insziens veel te snel (qua tijd). Ik dacht dus dat'k gebuisd was, omdat'k toch dacht dat ik redelijk wat foutjes had gemaakt (wat achteraf bleek mee te vallen). Eenmaal terug gaf hij de 2 opmerkingen van de 2 fouten maar voegde er aan toe dat hij mij goed vond rijden. Geslaagd dus! Pak van mijn hart.

Bedankt voor de tips die ik hier verspreid kon lezen, heeft mij toch een beetje geholpen! Succes aan iedereen die nog moet slagen!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Kekmeister

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Kekmeister »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode

- Zat de examinator naast of achter jou?
achteraan rechts

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht vrij kiezen in de straat aan de kazerne. Je kan daar best een plaats kiezen waar de beide stoepranden boven de straat uitsteken, je hebt daar ook een stuk waar de 'stoeprand' lager ligt dan de straat zelf. Dat is moeilijker om te keren.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In leuven stad achter een alleenstaande (zo goed als) auto parkeren.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Reservoir van de koelvloeistof en alle lichten.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Een begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn vader.

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Ik heb enkel met mijn vader gereden gedurende 1 jaar ongeveer. Wel net voor het examen één rijles gevolgd bij een ex-rijinstructeur. Die gaf wel handige tips.

Van de eerste keer geslaagd.
Ik moest in Leuven stad etc. rijden, een vrij moeilijk parcours.
De examen-afnemer was een kale man, leek een beetje op Geubels.

Als je hem als examinator hebt moet je zien dat je vlot genoeg rijdt, dat was namelijk mijn enige opmerking.
Plaats reactie