**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest? Oostende
- Zat de examinator naast of achter jou? rechts achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? kiezen in de Klokhofstraat
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? parkeren achter een de door de examinator gekozen wagen in de Petunialaan
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? bandenspanning
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? begleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) vader
- Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden. : geen rijschool gevolgd, maar wel heel veel gereden met begeleider (10 maanden / 3 x 1uur per week) en veel tips gehaald uit het Gratisrijbewijsonline-praktijkboek, resultaat geslaagd in de eerste keer

Examenroute :
Vanuit het examencentrum naar links Zandvoordestraat – rechts Klokhofstraat – hier keren – rechts Zandvoordestraat – links Ringlaan R31 – rechts langs het Kennedyrondpunt richting Centrum – links aan de lichten Bosweg – links Frere-Orbanstraat/Gistelsesteenweg – rechts Mimosalaan – Links Petunialaan – hier parkeren – links Lupinelaan – rechts Zilverlaan – rechts Steensedijk – rechts Leeuwerikenstraat – rechts Torhoutsesteenweg – rechts Elizabethlaan – op de autostrade A10 afrit Zandvoorde – rechts Kasteelstraat – links Zandvoordestraat en terug naar het examencentrum.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Proficiat :!:

Voldoende oefenen loont duidelijk.
Jerre92

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jerre92 »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich

- Zat de examinator naast of achter jou?
1ste poging rechtsachter, 2de poging linksachter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
De straat werd voor beide pogingen gekozen door de examinator. Waar in de bewuste straat het manoeuvre uitgevoerd moest worden was volledig vrij te kiezen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Er werd een auto aangewezen en naast deze moest je je zetten (Naast de wagen, s-beweging maken e.d.) Kreeg voldoende ruimte. Werd wel in een drukke straat uitgevoerd.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Tweemaal eerst de motorkap openen (1ste keer voor het peil van de motorolie en de 2de keer de remvloeistof) en daarna de gebruikelijke vragen: Correcte zithouding en waarom? Ontwaseming van voor en achterruit, alle lichten, spiegels, raam openzetten, claxoneren, richtingsaanwijzers, remmen

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Enkele uren met de rijschool gevolgd (Kempische rijscholen). Waren geen succes. Uiteindelijk met begeleider geweest.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Moeder

Verloop:

Eerste poging was redelijk rampzalig. Twee opeenvolgende bevelen van de examinator genegeerd om een vermeend list te vermijden en op een haar na spookgereden. De vriendelijke examinator liet me mijn manoeuvres nog maken maar had wel al vermeld dat ik gebuisd was. (Volkomen terecht) Totaal tegen de verwachtingen in overigens vermits ik voor het examen veel beter reed.

Tweede maal wel geslaagd. Redelijk goed parcours afgelegd met een vrij ingewikkelde ronde (combinatie autosnelweg, drukke stadscentrum en gevaarlijke baanbetredingen). Fouten: Eenmaal stilgevallen bij vertrek voor een verkeerslicht (meteen herpakt en auto rustig gestart), blijkbaar niet voldoende laten merken dat ik een bord voor fietsers had gezien en had gelet op mogelijke fietsers en eenmaal per ongeluk gezegd dat ik ergens voorrang zou gehad hebben wanneer dit niet waar was (terwijl ik wist dat het niet waar was, gezien ik vertraagd was). Ook op een bepaalde baan iets te zacht gereden (50-60) op een 70 baan.

Evaluatie examencentrum:

1ste rijexaminator: Een uiterst vriendelijke man die je meteen op je gemak stelde en niet tilde aan details. Jammer dat de poging bij hem met een sisser afliep.

2de rijexaminator: Was een strengere man, maar correct. Was wel een beetje bijdehand maar toch professioneel.

Site

De site heeft me enorm geholpen bij het behalen van mijn theoretisch rijexamen (eerste maal geslaagd 45/50) en ook bij de heikele, typisch moeilijke examensituaties (zoals het rijden op een autosnelweg en defensief rijden). Is een prima site die als het naslagwerk bij uitstek kan dienen voor zij die nog extra twijfels hebben en hun vragen snel beantwoord willen zien! :D
TOP1

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door TOP1 »

- In welk examencentrum ben je geweest? Asse
- Zat de examinator naast of achter jou? Achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Examinator heeft de straat gekozen
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Naast een klein busje gaan staan, achteruit parkeren. Ging 2 maal stroef, 2 maal net op de borduur. 3de keer mogen proberen, ging perfect. Helaas telde die 3de keer niet mee.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Profieldiepte van de banden, lichten, claxon.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Begeleider

1ste maal niet geslaagd. 2 maal de opmerking gekregen dat er voorrang van rechts was, zonder rechts te kijken. Terecht. Zone 70 genegeerd waar ik 50 reed.
Examinator zei dat het in het algemeen goed was en wist dat ik beter kon rijden als dit. Vriendelijke sympathieke man waar ik me redelijk op m'n gemak bij voelde. Ik wist dat het niet perfect liep, maar verwachtte wel dat het voldoende ging zijn. Helaas.

2de keer beter :wink:
agrinho

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door agrinho »

- In welk examencentrum ben je geweest? Moorsele.

- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter mij.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Bij het inrijden van de straat mocht ik zelf een plaats kiezen waar ik veilig kon keren. Dit was in een rustige wijk met genoeg plaats.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Ik moest parkeren achter een camionette in een S-beweging.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Remvloeistof, dimlichten, grootlichten, achtermistlicht, stoplicht, ruitenwissers en pinkers.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Met een begeleider.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Mama.

Na het afleggen van mijn theoretisch examen (met dank aan GRO!) heb ik 20 uur rijles gevolgd. Daarna 1,5 jaar geoefend wanneer mogelijk met de auto van mijn zus, redelijk regelmatig. Daarna een half jaar met mijn eigen auto dagelijks gereden, ook verre ritten met gps alleen.

De eerste keer reed ik goed, maar bij het nemen van een afslag had ik te lang gewacht met afremmen en invoegen, waardoor ik over de uitlopende punt van een wegmarkering bij de bocht zat. Ik ging dus over de doorlopende lijn. Ik kreeg ook een opmerking over bediening van de auto, omdat ik de ontwaseming de hele tijd aan en af zette (examinator zei dat ik het gewoon mocht laten aanliggen en de airco aanleggen als het te warm werd) en bij het parkeren stond ik te dicht naast de auto waar ik achter moest parkeren en daarna te dicht achter die auto geparkeerd.

Tweede keer was ik geslaagd. Enige opmerking was dat ik ergens verkeerd voorgesorteerd had en geluk had dat er geen achterliggen verkeer was. Parkeren lukte niet zo goed, maar de examinator zei zelf dat het waarschijnlijk de zenuwen waren. Voor de rest vond hij het heel goed.

Ik ben blij dat ik zolang geoefend heb en examen gedaan heb in mijn eigen auto. Ik ken mijn auto goed en panikeerde niet snel bij onverwachte situaties.
jolienxdxd
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2015, 20:13

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door jolienxdxd »

In welk examencentrum ben je geweest? Brakel

- Zat de examinator naast of achter jou? In het midden achter mij.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?Ik mocht zelf een plaats kiezen. Dit was een vrij rustige plaats.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Ik moest parkeren achter een grijze auto. Ik heb het in 2 keer geprobeerd omdat ik dacht dat ik bij de eerste keer tegen de boord ging zitten. De tweede keer stond ik perfect.

-Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?Koelvloeistof, rechterpinker, linkerpinker, claxon.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Met een begeleider.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Mama.
Verloop:
Mijn examen begon normaal gezien om 15u, maar het was 20 min uitgelopen waardoor ik al een beetje begon te panikeren dat ik in de avondspits ging zitten. Mijn examen begon heel goed. Ik liet alle fietsers en voetgangers over, het waren er heel wat. Na een 40-tal minuten rijden had ik nog geen grote fouten gemaakt tot ik plots het verkeersbord tegenkwam waarbij een grote dikke lijn aangeeft dat je op de voorrangsweg rijdt en dat je dus voorrang hebt. De examinator had op voorhand gezegd dat ik altijd rechtdoor moet rijden of de voorrangsweg moet volgen. Maar ik was dat helemaal vergeten en i.p.v. de voorrangsweg te volgen ben ik rechtdoor gereden. Best wel stom, de examinator zei me dan dat ik de hoofdweg niet gevolgd heb en ik vroeg hem wat ik nu moest doen. Hij zei: "Jij bent de chauffeur jij zou het moeten weten". Toen dacht ik ik zal dan maar terugkeren vanwaar ik kwam want als ik rechtdoor rijd rijden we de verkeerde kant uit. Maar wat blijkt terwijl ik mij aan het keren was zegt de examinator tegen mij dat is een grote fout hé het is hier éénrichtingsverkeer. Toen was ik helemaal van slag en ben ik maar weggereden. Vanaf dan heb ik veel fouten beginnen maken. Ik was dan ook al superlang aan het rijden. In totaal heb ik meer dan een uur gereden wat ik enorm veel vond. Ik dacht altijd dat het examen maximum 40 min duurde. Hij bleef mij maar in van die kleine weggetjes sturen waar ik helemaal zot van werd. Toen we dan eindelijk aankwamen aan het examencentrum zei hij spijtig genoeg zal je nog eens terug moeten komen. Ik was enorm ontgoocheld. Het was een heel vriendelijke man, maar moesten we niet zolang hebben rondgereden ging ik geslaagd zijn.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

moesten we niet zolang hebben rondgereden ging ik geslaagd zijn.
Dat wil zeggen dat je niet in staat bent om langer dan een uur quasi foutloos te rijden, indien je een definitief rijbewijs zou hebben...
Vind je dat je al een rijbewijs verdient?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
TOP1

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door TOP1 »

TOP1 schreef:- In welk examencentrum ben je geweest? Asse
- Zat de examinator naast of achter jou? Achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Examinator heeft de straat gekozen
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Naast een klein busje gaan staan, achteruit parkeren. Ging 2 maal stroef, 2 maal net op de borduur. 3de keer mogen proberen, ging perfect. Helaas telde die 3de keer niet mee.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Profieldiepte van de banden, lichten, claxon.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Begeleider

1ste maal niet geslaagd. 2 maal de opmerking gekregen dat er voorrang van rechts was, zonder rechts te kijken. Terecht. Zone 70 genegeerd waar ik 50 reed.
Examinator zei dat het in het algemeen goed was en wist dat ik beter kon rijden als dit. Vriendelijke sympathieke man waar ik me redelijk op m'n gemak bij voelde. Ik wist dat het niet perfect liep, maar verwachtte wel dat het voldoende ging zijn. Helaas.

2de keer beter :wink:
Voor de 2de keer geweest gisteren en geslaagd! :mrgreen:

- In welk examencentrum ben je geweest? Asse
- Zat de examinator naast of achter jou? Achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Examinator heeft de straat gekozen
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Naast een auto gaan staan die met zijn voorkant in de andere richting stond. Ging dus iets moeilijker omdat ik gewoon was om rekening te houden met de achterkant van de andere auto. Eerste keer ging niet zo vlot. 2de keer was beter maar mocht dan achter een correct geparkeerde auto opnieuw proberen. 3de keer was perfect.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Koelvloeistof aanduiden, pinkers, lichten, rem
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Begeleider

De 2de keer dus. Vriendelijke examinatrice. Was redelijk op m'n gemak bij haar. Was een moeilijk en uitgebreide rit. Bij het terug aankomen in het examencentrum kreeg ik te horen dat ik geslaagd was maar dat ik nog moest oefenen op parkeren. Vreemd want vorige keren ging het steeds perfect. Stress wellicht. Voor de rest een hele vlotte rit. Eindelijk!

Tip voor mensen die in Asse hun examen ga doen: ga voldoende oefenen zodat je de snelheidsregels goed kent en de voorrangen van rechts van buiten kent! (het zijn er heel veel!)
Gast2

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast2 »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Deurne

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
'Je mag na dit kruispunt en voor het volgende kruispunt een plaats zoeken om te keren.'

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
'Parkeer je daar achter die rode wagen maar.'

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Motorkap openen + ruitenwisser product aanwijzen (waar het moet worden bijgevuld), + alle lichten (dimlichten, mistlichten, pinkers, grote lichten en remlicht), claxon en hoe ik de stoel goed moet zetten uitleggen.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Alles geleerd met een begeleider + ook naar het examen geweest met mijn begeleider (papa).



Verloop:
Ik was een beetje te vroeg voor het examen (9:20 en was er al om 8:55) maar de examinator kwam direct naar de wachtkamer en riep mijn naam af dus ben ik vroeger begonnen aan het examen dan verwacht. Het was een hele vriendelijk man en hij legde alles zeer duidelijk uit. Hij vroeg ook of ik nog met enkele vragen zat omdat het mijn eerste keer was dat ik examen kwam afleggen. Na de controles gaf hij duidelijke instructies voor het volgen van de route.

Geslaagd van de eerste keer, met 1 opmerking:
Richtingsverandering: uitwijken als vereist (voorbehoud)

Enkele tips:
Vroeg gaan slapen de dag voor het examen! Rust helpt
Altijd kalm blijven en proberen de examinator een veilig gevoel te geven in de auto.
Voorrang geven is verplicht! Voorrang nemen niet! (Vermijd ten allen tijden ongevallen!)

Ten laatste bedankt voor deze site heb er veel uitgeleerd, en ook het praktijkboek heeft goed geholpen! :)
Hoera

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Hoera »

Aangezien ik hier ook wel wat heb rondgesnuffeld, wil ik dit toch even delen voor de mensen die nog moeten komen.

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter (zoals altijd volgens mij)

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Vrij keuze - meer dan breed genoeg

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Achter een auto parkeren zeker? Plaats zat erachter, in vlotte s-beweging, geen problemen. even doen alsof je voor lange tijd auto afsluit en dan terugkeren.

- Voorafgaande controles: wat heeft ze gevraagd?
alle lichten + motorolie + claxon + achterruitverwarming en ontwaseming

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Rijschool VAB

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.

vorig jaar vooral met mijn pa leren rijden, maar toen kwam de winter eraan en eigenlijk paar maand niet meer gereden. terug opgepakt na de examens in februari, 6 uur met rijschool gevolgd en ondertussen redelijk wat gereden met begeleider thuis ook. had eigk al de eerste keer erdoor moeten zijn, maar ik was toen bij het vertrekken slordig geweest door mijn hardrem niet volledig op te trekken (+ nog paar kleine opmerkingen). daarna regelmatig blijven rijden, wat meer gelet op aandachtspunten die ik nog meekreeg, en nu 3 weken later bij mijn tweede keer wel geslaagd.

mijn route was best chill, net zoals de vorige keer eigenlijk.

http://www.routeyou.com/nl-be/route/vie ... westrem.nl

keren in rijvisschepark & parkeren in sint denijslaan

geslaagd met een kleine opmerking deze keer (snelheid aanpassen naargelang verkeerssituatie, voorbehoud) :)

examinatoren zijn correct over het algemeen, ene al wat vriendelijker dan de andere. veel succes nog
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest? Leuven (Haasrode)
- Zat de examinator naast of achter jou? achter mij
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen? Hij laat je gewoon een plek kiezen in een bepaalde straat, ben de straat vrij ver doorgereden tot aan een rustig, doodlopend stuk waar geen auto's geparkeerd stonden
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Er werd een auto aangewezen waar ik achter moest parkeren, met voldoende ruimte. Het manoeuvre correct uitvoeren, dan uitstappen, auto op slot doen, rondje lopen en terug instappen
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Onder de motorkap: waar de olie? Uitleg over zithouding (denk niet dat ik het volledig opnieuw moest doen, alles stond al goed want je moet een uur eerder bij de rijschool zijn) En dan checken of alles in orde was met pinkers, ruitenwissers, lichten, claxon, etc om veilig te weg op te kunnen
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Rijschool Mercator in Leuven (zeer tevreden, zowel qua wagen als qua begeleiding)

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
20 uur rijschool, dan verder geoefend met mijn ouders (hadden niet graag dat ik met hun auto reed, was nog een vrij nieuwe), wel maximum 1 keer per week, uitzonderlijk 2 keer. Dan zelf autootje gekregen en daar verder elke dag mee geoefend zonder begeleiding (laatste 3 weken). Ik heb eveneens de laatste weken naar aanloop van het examen in totaal nog 6 uur rijles genomen om de laatste foutjes eruit te halen, en dan rekening houdend met de opmerkingen van mijn instructrice nog verder geoefend. Veel tijd en geld in gestoken dus, maar wel van de eerste keer geslaagd :D Alleen een opmerking over mijn (gebrek aan) snelheid (wel een onvoldoende op het blad), maar daar was mijn rij-instructrice het zelfs niet helemaal mee eens, was ook meer van zenuwen, denk ik. Valt trouwens nog goed mee, volgens haar begint en eindigt de examinator meestal met een preek, of je nu geslaagd bent of niet :)
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

en nog mijn examenroute:
uit het industrieterrein Haasrode komen --> rechts richting rond punt --> volledig terugkeren op rond punt --> aan de lichten links de Geldenaaksebaan op --> in die zijstraat links van die steile helling keren en parkeren (is een klassieker) --> verder rechtdoor op Geldenaaksebaan en dan rechts de Leuvense ring op --> links afslaan naar de Blijde-Inkomststraat --> links afslaan op kruispunt met rijschool Mercator --> links afslaan de Tiensestraat in en het centrum uitrijden --> Tiensesteenweg een heel eind rechtdoor tot je rechtsaf moet aan het bord "richting E40" --> de weg volgen tot je terug rechts moet richting examencentrum
Snorlax

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Snorlax »

- In welk examencentrum ben je geweest? Sint Niklaas

- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter mij.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Bij het inrijden van de straat mocht ik zelf een plaats kiezen waar ik veilig kon keren. Dit was in een rustige wijk met genoeg plaats.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Ik moest parkeren achter een auto in een vrij drukke straat, maar gewoon rustig blijven en je tijd nemen

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Juiste positie achter het stuur, aanduiden van de koelvloeistof, dimlichten, grootlichten, achtermistlicht, stoplicht, ontwaseming en pinkers.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Met de rijschool.

Examenroute : Wegrijden uit het Oostjachtpark en rechts afslaan naar de Hoge Herenweg. Rechtdoor blijven rijden in de Eigenlosstraat (allemaal voorrang van rechts), rechts afslaan in de Laarstraat en op het einde van de weg de N16 oprijden. De N16 verlaten door links af te slaan richting Temse centrum, via de Hoogkamerstraat. Langs de Edgard Tinelplaats naar de Leie en de Oeverstraat, rechtsafslaan en in de Zaat rondrijden. Via de Cauwerbrug (parkeren en keren in de straat) terugrijden via de Sint-Amelbergalaan. Oversteken in de Schoolstraat en links afslaan in de Eeckhoutdriesstraat. Opnieuw de N16 oprijden en rechts afslaan om deze te verlaten aan de OKAY, in de Hoogkamerstraat. En terug rechtdoor rijden naar het examencentrum.

Dus hoewel het examencentrum in Sint Niklaas is gelegen, heb ik het volledige examen afgelegd in Temse.
De examinatrice was ontzettend vriendelijk en stelde mij goed op het gemak. Gedurende de volledige rit babbelde zij met mijn begeleider, wat mij enorm deed ontspannen. Ik was dan ook geslaagd, ondanks alle horrorverhalen die ik hoor over Sint-Niklaas
Jessica1985
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 mar 2015, 15:05

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jessica1985 »

Gast2 schreef:- In welk examencentrum ben je geweest?
Deurne

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
'Je mag na dit kruispunt en voor het volgende kruispunt een plaats zoeken om te keren.'

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
'Parkeer je daar achter die rode wagen maar.'

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Motorkap openen + ruitenwisser product aanwijzen (waar het moet worden bijgevuld), + alle lichten (dimlichten, mistlichten, pinkers, grote lichten en remlicht), claxon en hoe ik de stoel goed moet zetten uitleggen.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Alles geleerd met een begeleider + ook naar het examen geweest met mijn begeleider (papa).



Verloop:
Ik was een beetje te vroeg voor het examen (9:20 en was er al om 8:55) maar de examinator kwam direct naar de wachtkamer en riep mijn naam af dus ben ik vroeger begonnen aan het examen dan verwacht. Het was een hele vriendelijk man en hij legde alles zeer duidelijk uit. Hij vroeg ook of ik nog met enkele vragen zat omdat het mijn eerste keer was dat ik examen kwam afleggen. Na de controles gaf hij duidelijke instructies voor het volgen van de route.

Geslaagd van de eerste keer, met 1 opmerking:
Richtingsverandering: uitwijken als vereist (voorbehoud)

Enkele tips:
Vroeg gaan slapen de dag voor het examen! Rust helpt
Altijd kalm blijven en proberen de examinator een veilig gevoel te geven in de auto.
Voorrang geven is verplicht! Voorrang nemen niet! (Vermijd ten allen tijden ongevallen!)

Ten laatste bedankt voor deze site heb er veel uitgeleerd, en ook het praktijkboek heeft goed geholpen! :)
Mag ik vragen wat jou examenroute was? Ik rij nu af en toe eens rond in Deurne want kom daar anders nooit. En zo leer ik de straten wat kennen.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Ik ben ook voor de eerste keer geslaagd.
Examen centrum in deurne
Moest de motorkap opendoen en de koelvloeistof aanduiden en dat was het.
Moest ook uitleggen hoe ik een goede zithouding had heb uitgelegd dat koppeling ingedrukt moest zijn en je benen licht gebogen.
1 keer drukken op claxon,remlichten tonen en toen mochten we de baan op.
Keren toen ik een straat in reed zei die hier mag je ergens keren.Was wel een hele drukke straat met aan beide kanten autos geparkeerd dus was het me in 4 bewegingen gelukt.
Parkeren moest ik de volgende straat hij zei parkeer achter die grijze auto.
Ging meteen goed alleen toen ik weer moest instappen ben ik door de spanning via achter gegaan.
Verder wat in deurne rondgereden in de kleine zijstraatjes en paar rotondes afgegaan.
Heb 1 auto niet voor laten gaan dus dacht dat ik niet zou slagen.
We hebben ook de baan bij de singel gepakt en van daaruit langzaam terug naar het examencentrum.Ik dacht dat ik het verprust had.
Hij zei eerst mevrouw u hebt heel slecht gereden.Ik schrok en draaide me om hij moest toen lachen en zei nee hoor u bent geslaagd u kan goed rijden.Ik was zooo blij moest eventjes roepen.
Ik had zelf eerst een voorlopig rijbewijs36 heb toen beetje met mijn man geoefend en daarna ben ik toch rijlessen gaan volgen en heb ik ongeveer 3 maanden zelf gereden.3 weken voor het examen nog 4 uur gaan rijden en vandaag voor het examen weer 2 uur en meteen de eerste keer gehaald.Met dank aan de rijprof en deze forum heb hier veel hulp en info gevonden.
Plaats reactie