**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Julia

Verloop praktijkexamen

Bericht door Julia »

EXAMENCENTRUM: ST-DENIJS-WESTREM

- Na mijn 2u extra rijles (voor m'n examen) reed ik met de rijinstructrice naar het examencentrum. Zij legde daar enkele papieren voor, ik gaf mijn identiteitskaart en voorlopig rijbewijs af en betaalde m'n inschrijvingsgeld.
Daarna moest ik een geel kaartje trekken dat m'n examenroute zou bepalen.
- Ik kreeg de sleutel en ging al richting de wagen. De examinator vroeg me om de motorkap te openen en om aan te duiden waar de sproeistof voor de ruitenwissers zich bevindt.
- Daarna vroeg hij me om plaats te nemen achter het stuur en de gevraagde lichten te laten branden; standlichten, remlichten, pinkers, alsook claxon, ruitenwissers enz.
- Nadien vroeg hij of mijn zetel en spiegels correct zijn afgesteld. Ik zei van ja dus we konden vertrekken.

Ik was wel een beetje zenuwachtig, maar trachtte dit zo goed mogelijk onder controle te houden. De examinator nam plaats achterin het voertuig, de rij-instructrice zat naast mij.
De examinator was heel vriendelijk, zei op tijd waar ik moest afslaan en dat was wel geruststellend. Hij praatte ook wel af en toe met de instructrice naast mij en dat zorgde voor een niet te gespannen sfeer.

Van het examencentrum in St-Denijs-Westrem (pas op, 1ste straatje is voorrang van rechts ;-)) reden we het verlengde van de Kortrijksesteenweg op, en vervolgens de R4 richting station Gent-St-Pieters. Dan kwamen we uit aan de Sterre waar ik het bordje Gent centrum moest volgen.
Eens we in het centrum van Gent waren reden we in een rustig straatje waar hij me toen vroeg om me te keren.
Hij zegt rustig: Juffrouw, zoek maar een plaatsje uit waar je het voertuig wil keren.
We rijden verder (door de stress ben ik de helft van de examenroute vergeten!). We reden weer in een rustig straatje en dan vroeg hij me om achter een geparkeerd voertuig te parkeren in een S-beweging.
Ik stelde me op naast het voertuig en parkeerde de wagen er net achter.

De volgende straatjes die ik heb gereden waren in de buurt van de Koningin Elisabethlaan in Gent, vlak aan het station.
Aangezien je in Gent op veel plaatsen maar 30 mag rijden, vloog de tijd voorbij en voor ik het wist waren we al terug aan het examencentrum.
Ik parkeerde de auto en toen kreeg ik het blijde nieuws te horen dat ik geslaagd was!

Dan nog es even naar het loket om m'n papieren en ik mocht aan iedereen het goede nieuws gaan verkondigen! :-)

Wees gewoon jezelf en vooral: geloof in jezelf!


Groetjes, Julia
VRX_

Bericht door VRX_ »

EXAMENCENTRUM: ALKEN

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts-achter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Bij het indraaien van een rustige straat zei de examinator dat ik in die straat mocht keren, op voorhand was gezegd dat ik zelf mocht kiezen waar exact.
--> Straat was veel breder dan wat ik altijd oefende, geen enkel probleem dus.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
"Achter die grijze vw mag je je parkeren." Zeer rustige straat.
-->Eerste poging totaal fout, merkte het direct bij het insturen dat ik er niet ging komen. Rustig gebleven en vriendelijk gevraagd voor mijn 2de poging, welke perfect was. Uitstappen, kijken blabla, allemaal geen probleem.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Alle lichten, pinkers, claxon, remlichten. Zetel en linkerspiegel ontregelen en terug goed zetten. Koelvloeistof aanduiden.

Dit allemaal dus met mijn vader als begeleider. Ben dus geslaagd met 2x voorbehoud:
5. RICHTINGSVERANDERING : VOORBEHOUD
5.3 UITWIJKEN ALS VEREIST
8. SNELHEID EN VERKEERSINZICHT : VOORBEHOUD
8.10 KRUISPUNT -BORDEN B1-17 (M9-10)
Eerste puntje denk ik wel te weten, altijd richting aangegeven bij het voorbij rijden van een stilstaande auto of dergelijke, maar in een bepaalde straat waar superveel auto's stonden, dit eigelijk vergeten, veronderstel dat het daarop slaat.

Tweede puntje veronderstel ik dat het was op een voorrangsweg, maar het was 's morgens voor schooltijd, veel kinderen op de fiets, dus bij elke baan die rechts op onze baan uitkwam hield ik lichtjes in en keek ik, ook al zat ik op een voorrangsweg. Reden hiervoor is dat ik zelf jong ben geweest, en ik weet hoe jonge kinderen soms de baan opvliegen met de fiets.

Raad voor mensen die hun praktijk nog moeten doen:
Het heeft geen enkel nut om je op te jagen, of om zenuwen te hebben. Ikzelf ben een heel zenuwachtig persoon, maar ik wist van mezelf dat ik er wel klaar voor was. Als je dat al "weet" ben je vanzelf een beetje kalmer. Verder was de examinator ook zeer vriendelijk, wat je ook al extra op je gemakt stelt.
Gewoon rijden zoals je altijd doet, en niet teveel mee in je hoofd zitten dat het een "examen" is!
Ashley

Bericht door Ashley »

EXAMENCENTRUM: GEEL

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts-achter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Bij het indraaien van een rustige straat zei de examinator dat ik in die straat mocht keren, op voorhand was gezegd dat ik zelf mocht kiezen waar exact. Het was wel een korte straat, dus heb heb eigenlijk vlak na het afdraaien, gedraaid. Was zeker breed genoeg.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Terwijl ik in de straat afdraaide, zei ze mij 'Je moet parkeren achter die BMW. De afstand naar de BMW was wel kort.. Heb me er direct goed achter geparkeerd.. Tijdens het 'oefenuurtje van te vore' ging het parkeren niet, tijdens het examen ging het vanzelf..

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Allereerst: ruitenwisservloeistof aanduiden.. Dan de al de lichten, pinkers, ruitenwissers, en claxon. Vervolgens ook nog voorruitontwaseming en achteruitontdooiing..

Was mijn eerste keer en meteen ook geslaagd.. Had wel op sommige plaatsen een beetje te traag gereden aangezien ik de rijschool auto nog niet terug gewoon was.. Achteraf gezien, had ik het misschien beter met de eigen auto gedaan, aangezien je daar meer uren in gezeten hebt en die terug helemaal gewoon bent.. Iedereen die nog moet gaan: Veel succes! Zelf was ik de dagen van te voren heel zenuwachtig, maar dat is echt nergens voor nodig! [/b]
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

VRX_ schreef:
8. SNELHEID EN VERKEERSINZICHT : VOORBEHOUD
8.10 KRUISPUNT -BORDEN B1-17 (M9-10)
Tweede puntje veronderstel ik dat het was op een voorrangsweg,
De combinatie van de borden B1 en M9/10, wijst op (brom)fietsers vanuit beide richtingen bij het oprijden van een voorrangsweg :

Afbeelding (B1)
Afbeelding (M9)


De combinatie van B17 / M9/10 wijst op een kruispunt met voorrang van rechts, maar met beperkt 1-richtingsverkeer voor (brom)fietsers die dus van beide kanten kunnen komen
Afbeelding (B17)
Afbeelding (M10)


Waarschijnlijk heb je wat te weinig of niet nadrukkelijk genoeg de "onverwachte" kant opgekeken op zo'n kruispunt.


Toch proficiat :!:
VRX_

Bericht door VRX_ »

aha! Bedankt voor de toelichting.
Gast

Bericht door Gast »

Kent iemand misschien de verschillende routes die tijdens het praktijkexamen van Geel vaak voorkomen? Aangezien ik zelden in Geel en omstreken kom, zou dat wel handig zijn om daar nog eens te gaan oefenen.

Alvast mercikes!!!
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Anonymous schreef:Kent iemand misschien de verschillende routes die tijdens het praktijkexamen van Geel vaak voorkomen? Aangezien ik zelden in Geel en omstreken kom, zou dat wel handig zijn om daar nog eens te gaan oefenen.

Alvast mercikes!!!
Zoals zo vaak gezegd zijn er geen vaste routes, maar enkel willekeurige punten die je passeert. Die punten worden voor je vertrekt al bepaalt, en hoe je er geraakt, is afhankelijk van de inspiratie van de examinator. Het heeft verder geen enkel nut om routes vanbuiten te leren, later zal je nog vaker op plaatsen komen die je niet kent.

Als je echt wil oefenen in Geel, gewoon het centrum in rijden en daar wat cruisen. Vooral de zone 30 in het oog houden... Rest is niet bepaald moeilijk daar...
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

en in geel ook letten op de enkel richtingen

en als daar iets te doen is, zoals wekelijkse makrt ofzo, dan veranderen plots de enkelrichtingen allemaal... enkelrichtingen worden terug 2richtingsverkeer en omgekeerd, straten waar je ineens niet meer in mag en normaal wel,...
elhoussaine
Berichten: 156
Lid geworden op: 19 mar 2009, 17:04

Bericht door elhoussaine »

waneer is er de markt in geel op welke dagen?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

ik geloof dinsdag
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

elhoussaine schreef:waneer is er de markt in geel op welke dagen?
stad geel schreef:Dinsdagmarkt
De dinsdagmarkt gaat door op het Marktplein en op de Werft van 8u tot 12.30u.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
josefke

praktijkexamen in Haasrode + routes

Bericht door josefke »

Hallo,
Weet iemand de routes die je moet volgen als je het praktijkexamen aflegt in Haasrode. Is daar iets van bekend of is dat een strikt geheim?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Man man, wat is dat toch de laatste tijd?

Wat is eigenlijk de bedoeling? Gaan jullie die routes platrijden misschien?

Ik ga even heel eerlijk mijn mening geven over die examenroutes: of je die nu op voorhand gereden hebt of niet, dat maakt weinig of niets uit.
Waarom? Omdat je nooit de omstandigheden kan inschatten die je op het examen zal tegenkomen.

Je zal door het op voorhand rijden van een examenroute misschien extra nerveus worden, want het is daar zo'n druk kruispunt... terwijl er op het ogenblik van je examen niks te zien is.
Omgekeerd kan ook: je gaat op een kruispunt rijden waar het altijd rustig is, behalve tijdens het examen... oei :shock:

Een goede raad: leer autorijden in plaats van examenritjes te rijden.
Rij op zoveel mogelijk verschillende momenten van de dag en de avond, op zoveel mogelijk verschillende plaatsen.

Rij in de stad, op drukke en minder drukke momenten, rij op het platteland, rij op de autosnelweg, rij tijdens de ochtenspits, tijdens de avondspits, tijdens de rustige middaguren, tijdens het weekend tussen de zondagsrijders,...

Dan en alleen dan zal je echt leren rijden. Dan zal je zonder zenuwen naar het examen kunnen gaan.
Omdat je kan rijden, niet omdat je het examenparcours van buiten geleerd hebt...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: praktijkexamen in Haasrode + routes

Bericht door Inazuma »

josefke schreef: Weet iemand de routes die je moet volgen als je het praktijkexamen aflegt in Haasrode.
Die zijn zo'n groot geheim dat er een aantal trajecten op onze site staan die forumdeelnemers hebben moeten rijden. ;)
Die kan je bvb vinden in deze draad :
viewtopic.php?t=3466

Men stuurt je gewoon langs een aantal lastige punten (daarvoor kan elk kruispunt op de Leuvense ring eigenlijk dienen, Naamsepoort en Tiensepoort voorop), langs schoolomgevingen, woonwijken, en in het algemeen wijzigingen van de aard van de omgeving, ... en ziet hoe je daarop reageert.

In het algemeen: verander vaak van richting.

Ga gerust in de algemene omgeving van het examencentrum rondrijden - overal waar je mag rijden - maar ga niet enkel daar of op bekend terrein rijden, en pin je zeker niet vast op trajectjes.

Je leert niet autorijden op trajectjes - net zo min als je leert autorijden in de botsautootjes.


Vertrek ook een paar keer vanuit het industrieterrein daar - keertje links, keertje rechts de Meerdaalboslaan op (de grote baan daar) , dat zijn ook soms lastige situaties.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: praktijkexamen in Haasrode + routes

Bericht door Wouter »

Inazuma schreef:(daarvoor kan elk kruispunt op de Leuvense ring eigenlijk dienen, Naamsepoort en Tiensepoort voorop)
heh, lol :p
Leuven is toch geweldig met de auto... En met de fiets nog meer:D Je moet nog maar kijken naar een enkelrichtingstraat en de flikken staan naast u om u op te schrijven... En het ergste is: doe daar maar is iets aan... Heb zelf boete gekregen, omdat "ik er met mijn lang haar wel zo ene uitzag da rap van zijne fiets gesprongen is toen hij de flikken zag aankomen" (De (natuurlijk off-the-record) woorden van de agent in kwestie) Ik was al de hele tijd aan het stappen...
Nu ja, boete gekregen, ik heb serieus van mijnen tak gemaakt en ik ken het verhaal ondertussen van zo rap mogelijk iemand erbij sleuren die u gezien heeft enzo. Na een tien minuutjes heeft meneer de flik "het voor nu dan maar zo gelaten"

Onze Louis is er wel tegenaan aant gaan in Leuven me zijn boetes voor alles wat studeert én ook nog wil fietsen.

Bon, nu terug ter zake: begeef u eens een paar keer in de Leuvense binnenstad als 't school net uit is. Gewéldig om te leren defensief te blijven en vakkundig overal tussen te glippen, zonder te hinderen of anderen te ergeren.
Plaats reactie