stage model 2

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

stage model 2

Bericht door Sofie »

Hoi, ik ben vanmorgen om m'n voorlopig rijbewijs model 2 gegaan. Ik mag dus alleen rijden, of vergezeld van iemand die 24 is en een rijbewijs heeft. Ik vraag me af of het ook in de wet staat dat deze persoon effectief in staat moet zijn om het voertuig te besturen. Moest mijn ma bijvoorbeeld haar been breken, mag ik haar dan voeren? Ook vroeg ik me af of de extra spiegel nodig is als er een tweede persoon bijzit, of is dit enkel voor model 1 en 3 van toepassing?
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: stage model 2

Bericht door digital »

Sofie schreef: Hoi, ik ben vanmorgen om m'n voorlopig rijbewijs model 2 gegaan. Ik mag dus alleen rijden, of vergezeld van iemand die 24 is en een rijbewijs heeft. Ik vraag me af of het ook in de wet staat dat deze persoon effectief in staat moet zijn om het voertuig te besturen. Moest mijn ma bijvoorbeeld haar been breken, mag ik haar dan voeren?
Je mag je ma vervoeren. Er zijn geen vereisten opgelegd voor de begeleider.
Sofie schreef: Ook vroeg ik me af of de extra spiegel nodig is als er een tweede persoon bijzit, of is dit enkel voor model 1 en 3 van toepassing?
De extra spiegel hoeft niet voor model 2.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

digital schreef: Er zijn geen vereisten opgelegd voor de begeleider.
Nochtans moet de begeleider in het rechtmatig bezit zijn van een geldig rijbewijs. Dat is niet het geval bij een begeleider met een gebroken been.
Quote: Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer

Artikel 24

De houder van een Belgisch rijbewijs moet dit inleveren bij het overheidsorgaan dat het heeft afgegeven, hetzij voor kanttekening, hetzij voor intrekking, indien:

1° hij lijdt aan een van de lichaamsgebreken of kwalen door de Koning bepaald overeenkomstig artikel 23, °3, of indien hij niet voldoet aan het geneeskundig onderzoek door Hem ingericht in de gevallen die Hij bepaalt

2° hij onderworpen is en niet meer voldoet aan de reglementsbepalingen welke de Koning inzake geneeskundig toezicht en geneeskundige schifting heeft uitgevaardigd ter uitvoering van de besluitwet van 30 december 1946 houdende herziening en coà¶rdinatie van de wetgeving betreffende het bezoldigd vervoer van personen door middel van automobielen.

Die formaliteit moet vervuld worden binnen vier dagen na de dag waarop de houder kennis krijgt van het lichaamsgebrek of van de kwaal, of binnen vier dagen na de intrekking van het getuigschrift van geneeskundige schifting zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen zijn in deze termijn niet inbegrepen.

Het rijbewijs, ingeleverd met toepassing van 1°, wordt teruggegeven aan de houder die, in de gevallen door de Koning bepaald, met goed gevolg een door hem in te richten onderzoek heeft ondergaan.
Quote: Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs

Bijlage 6: Minimum normen en attesten inzake de lichamelijke en geestelijke geschiktheid voor het besturen van een motorvoertuig.

II. Normen betreffende de fysieke en geestelijke geschiktheid

...

5. Locomotorische aandoeningen

1. De kandidaat die verminderde functionele vaardigheden vertoont ten gevolge van een aantasting van het muskulo-skeletaal systeem, een aandoening van het centraal of perifeer zenuwstelsel of elke andere aandoening waardoor een beperking ontstaat van zijn motorische controle, zijn waarnemingen of zijn gedrag en zijn beoordelingsvermogen, die een invloed hebben op het veilig besturen van een motorvoertuig, is niet rijgeschikt.

...
De begeleider mag ook de wet van 16 maart 1968 niet overtreden wat betreft dronkenschap en intoxicatie door alcohol, geneesmiddelen of andere stoffen.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

oké, bedankt voor de antwoorden!
Plaats reactie