Pagina 1 van 2

vertrekken voor het praktisch rijexamen

Geplaatst: 12 dec 2005, 07:50
door bellinkx
beste,

men vriendin en ik vroegen ons af:

Ze is vorige week jammer genoeg gebuist voor haar praktisch examen.

En een opmerking was dat ze verkeer op de heuvel vertrokken was.

Maar dit was juist heel erg goed gegaan!

Dus nu is de vraag:

de rijschool heeft haar niet geleert te vertrekken met handrem op de heuvel.

maar waarom heeft ze dan een opmerking daarover gekregen?

dus DE vraag is: Moet je vertrekken op de heuvel met de handrem?

Alvast bedankt

Geplaatst: 12 dec 2005, 09:54
door GRO
Beste,

Eerst even melden dat ik geen praktijkleraar ben. Ik kijk dus ook uit naar het antwoord van de andere moderators.

Maar wat ik zou doen:

a. Je staat stil op de heuvel (vb geparkeerd) uiteraard met de handrem op.
b. Je start de wagen.
c. Je drukt het ontkoppelingspedaal in en schakelt naar één.
d. Terwijl je gas geeft en het ontkoppeligspelaal laat omhoog komen, schakel je ook de handrem uit en je rijdt bergop.

Stel dat je hetzelfde zou doen zonder dat de handrem oorspronkelijk is opgetrokken, dan vrees ik dat je begint achteruit te bollen van zodra je het ontkoppelingspedaal indrukt.

Geplaatst: 12 dec 2005, 10:14
door Rafael
eugeen schreef: a. Je staat stil op de heuvel (vb geparkeerd) uiteraard met de handrem op.
b. Je start de wagen.
c. Je drukt het ontkoppelingspedaal in en schakelt naar één.
d. Terwijl je gas geeft en het ontkoppeligspelaal laat omhoog komen, schakel je ook de handrem uit en je rijdt bergop.

Stel dat je hetzelfde zou doen zonder dat de handrem oorspronkelijk is opgetrokken, dan vrees ik dat je begint achteruit te bollen van zodra je het ontkoppelingspedaal indrukt.
Normaal gebruik je in het tweede geval je gewone rem, maar het is inderdaad zo, dat je op een heuvel meestal je handrem gebruikt tijdens het parkeren, hoewel ik hier thuis op de oprit gewoon in versnelling laat staan. Dit om te voorkomen dat de handrem niet kan vastzitten met dit weer, want onze oprit helt toch niet zo fel.

Via een kameraad die wél met rijschool is gegaan, kwam ik te weten dat zijn instructeur zei dat de methode niet echt van belang was (handrem, voetrem), als je maar vertrok zonder achteruit te bollen.

Ook puntje D, de manier die ze hem aanleerden was een tikje anders, je laat het ontkoppelingspedaal omhoog komen, tot je voelt dat de motor begint aan te slaan (Grip begint te krijgen), je wagen zou in dit geval normaal niet meer achteruit bollen (Op een normale helling). Nu zet je de handrem rustig af, in combinatie met gas bijregelen, zodat je ook nog vooruit geraakt, ipv stil blijft staan...

Althans, zo iets heb ik opgevangen, persoonlijk gebruik ik altijd de handrem, aangezien ik het met de gewone rem moeilijker vind. Handrem vind ik ook veiliger, zo bol ik ook niet "plotseling" achteruit, wat vrij gevaarlijk is aan bvb rode lichten, met iemand achter je...

Geplaatst: 12 dec 2005, 10:17
door GRO
Quote: je laat het ontkoppelingspedaal omhoog komen, tot je voelt dat de motor begint aan te slaan (Grip begint te krijgen), je wagen zou in dit geval normaal niet meer achteruit bollen (Op een normale helling). Nu zet je de handrem rustig af, in combinatie met gas bijregelen, zodat je ook nog vooruit geraakt, ipv stil blijft staan...
Dat is wat ik eigenlijk bedoel.

Geplaatst: 12 dec 2005, 10:18
door Rafael
eugeen schreef:
Quote: je laat het ontkoppelingspedaal omhoog komen, tot je voelt dat de motor begint aan te slaan (Grip begint te krijgen), je wagen zou in dit geval normaal niet meer achteruit bollen (Op een normale helling). Nu zet je de handrem rustig af, in combinatie met gas bijregelen, zodat je ook nog vooruit geraakt, ipv stil blijft staan...
Dat is wat ik eigenlijk bedoel.
Sorry, misverstandje dan

Geplaatst: 13 dec 2005, 09:29
door digital
Op de helling dien je te stoppen voor de witte streep en terug te vertrekken zonder dat het voertuig achteruit gaat.
Je hoeft de motor niet stil te leggen. De handrem optrekken hoeft niet en de methode mag je zelf kiezen (met of zonder handrem).

Ik leer mijn leerlingen altijd aan om te vertrekken zonder gebruik te maken van de handrem omdat je dit ook niet doet in het verkeer. Stel eens voor dat je aan elke helling je handrem moet optrekken en terug neerlaten...

Geplaatst: 13 dec 2005, 09:57
door Rafael
digital schreef: Stel eens voor dat je aan elke helling je handrem moet optrekken en terug neerlaten...
Lijkt me niet direct een probleem, toch? Ik krijg eerder stress van mensen die voor je staan, met hun voet constant op hun rem, bvb een rood licht... (Als het donker is, kan dit behoorlijk storen vind ik). Op zo'n moment zet je toch beter gewoon je handrem even op? En op minder felle hellingen, kan je ook met je koppeling wat spelen... Maar daar draait het in dit topic niet om, dus sorry voor de offtopic post...

Geplaatst: 13 dec 2005, 10:01
door Jozef
digital schreef: Ik leer mijn leerlingen altijd aan om te vertrekken zonder gebruik te maken van de handrem omdat je dit ook niet doet in het verkeer. Stel eens voor dat je aan elke helling je handrem moet optrekken en terug neerlaten...
Tenzij het een zeer lichte helling betreft, ben ik er voorstander van om gebruik te maken van de handrem.

Ten eerste is het veel gemakkelijker: je kunt een beetje gas bijgeven, zodat de motor niet afslaat als je het koppelingspedaal een klein beetje te ver laat opkomen.

Ten tweede vermijdt je zo ook dat, op het ogenblik dat de koppeling aangrijpt, het motortoerental afzakt naar een ongezond lage waarde. Vroeger viel een motor stil onder de 800 toeren per minuut. Moderne motoren kunnen dank zij hun elektronische regelingen bijvoorbeeld nog tegen 650 toeren per minuut stationair draaien. Het is evenwel echt niet de bedoeling dat je de motor nóg trager laat draaien.

Ten derde is het op een ietwat serieuze helling (pakweg 20%) kunst- en vliegwerk om het koppelingspedaal juist zo ver te laten opkomen dat de auto niet achteruitbolt, maar de motor nog niet afslaat. Als de helling steil genoeg is, zal dat met lichtere benzinemotoren zelfs niet lukken, omdat ze zonder gas bij te geven niet eens genoeg koppel kunnen leveren om het achteruitbollen te verhinderen.

Geplaatst: 13 dec 2005, 10:03
door Jozef
Rafael schreef: Ik krijg eerder stress van mensen die voor je staan, met hun voet constant op hun rem, bvb een rood licht... (Als het donker is, kan dit behoorlijk storen vind ik).
Daar heb je volkomen gelijk in, Rafael. Vooral dat derde stoplicht kan behoorlijk verblindend zijn als je er een tijdje kort achter staat.

Geplaatst: 13 dec 2005, 11:38
door Benny Stinkens
Quote: dus DE vraag is: Moet je vertrekken op de heuvel met de handrem?
Neen, je mag het ook zonder de handrem doen.
De enige voorwaarde is dat je niet achteruit bolt.
Quote: Stel dat je hetzelfde zou doen zonder dat de handrem oorspronkelijk is opgetrokken, dan vrees ik dat je begint achteruit te bollen van zodra je het ontkoppelingspedaal indrukt.
Voor dat je met je linkervoet je ontkoppelingspedaal indrukt moet je met je rechtervoet op de rem staan, dan druk je je ontkoppelingspedaal in en schakelt naar 1e, dan ontkoppelingspedaal omhoog laten komen tot aan het aangrijpingspunt ( grip hebben dus) en dan pas je rempedaal loslaten.

Bij een diesel begin je dan al naar voor te gaan zonder dat je gas moet bijgeven.
Bij een benzine, vooral bij de oudere wagens moet je nog een beetje gas bijgeven.

Geen paniek als je voldoende grip hebt, heb je ook tijd genoeg om met je rechtervoet van het rempedaal naar het gaspedaal te gaan zonder dat je achteruit gaat (een beetje oefenen zal wel nodig zijn )

De juiste naam van "de handrem" is eigenlijk een parkeerrem, wat dus eigenlijk inhoudt dat als je aan een kruispunt op een helling staat de parkeerrem niet gebruikt maar wel je gewone rem.

Dus het aanleren van alleen maar de voetrem te gebruiken is niet overbodig. Vermits je de "handrem" dan niet gebruikt verlies je ook geen tijd bij het vertrekken aan een kruispunt door ze af te zetten.

Geplaatst: 13 dec 2005, 11:46
door Jozef
Benny schreef: Neen, je mag het ook zonder de handrem doen.
de enige voorwaarde is dat je niet achteruit bolt.
Maar je mag geen steen achter één van de wielen leggen hé ...
Quote: een beetje oefenen zal wel nodig zijn
Maar best geen half uur aan één stuk (als er rook uit de koppeling komt, ben je al veel te lang bezig).

Geplaatst: 13 dec 2005, 11:50
door Benny Stinkens
Quote: Maar je mag geen steen achter één van de wielen leggen hé ...
Dan leg ik de examinator achter mijn wielen

Geplaatst: 15 dec 2005, 09:59
door digital
Rafael schreef:
digital schreef: Stel eens voor dat je aan elke helling je handrem moet optrekken en terug neerlaten...
Lijkt me niet direct een probleem, toch? Ik krijg eerder stress van mensen die voor je staan, met hun voet constant op hun rem, bvb een rood licht... (Als het donker is, kan dit behoorlijk storen vind ik).
Dit noemen we defensief rijden. Je geeft hiermee duidelijk te kennen dat je gestopt bent.

Geplaatst: 15 dec 2005, 10:32
door Rafael
digital schreef:
Rafael schreef:
digital schreef: Stel eens voor dat je aan elke helling je handrem moet optrekken en terug neerlaten...
Lijkt me niet direct een probleem, toch? Ik krijg eerder stress van mensen die voor je staan, met hun voet constant op hun rem, bvb een rood licht... (Als het donker is, kan dit behoorlijk storen vind ik).
Dit noemen we defensief rijden. Je geeft hiermee duidelijk te kennen dat je gestopt bent.
Er is een verschil tussen aangeven dat je gestopt bent, en op je rem blijven te staan... Stel, je staat aan een rood licht, bij sommige lichten duurt dit 30 seconden of langer, dan blijf je toch niet constant op je rem staan? Persoonlijk zet ik ofwel de handrem op, ofwel gewoon zonder rem, als de baan vlak is. Wanneer ik een achterligger zie, zal ik wel eens even op m'n rem drukken, dat m'n lichten oplichten, zodat hij het inderdaad opmerkt dat ik stil sta, maar in geen enkel geval blijf ik deze inhouden.

Idem voor gewone kruispunten, ik blijf bij m'n standpunt dat constant op de rem blijven staan een "big nono" is... Even laten oplichten wanneer je een achterligger ziet naderen (Nu ook niet even flitsen, maar gewoon een seconde of 3 ), is daarentegen wél goed vind ik persoonlijk...

Geplaatst: 15 dec 2005, 10:34
door Rafael
Nog een toevoeging aan m'n vorige bericht vat dit aub niet verkeerd op, ik heb zelf nog maar pas mijn rijbewijs, in tegenstelling tot jij, die lessen geeft, en hiervoor de nodige cursussen/opleidingen gevolgd heeft, dus wat ik zeg kan vér van het correcte afwijken, en bevat enkel mijn visie hierop.