Wat is nu eigenlijk de correcte stuurmethode om bv. een bocht naar links te nemen: de doorgeefmethode of de overpakmethode?
Voor de doorgeefmethode kan ik ook niet goed uit aan de animatie die op de site van de rijprof staat (basisrijtechnieken). Als ik de animatie goed bekijk ga je bij het links sturen met de rechterarm sturen tot 12u en dan met de linkerarm overnemen vanaf 12u en doortrekken naar 9u waarbij de rechterarm gelijktijdig terugschuift naar 3u.
Bij het naar rechts sturen ga je eerst de linkerarm die duwt op het stuur verplaatsen van 9u naar 12u en dan terug naar 9u en dan pas trekken met de rechterarm. Zit er geen fout in deze animatie voor het naar rechts sturen of zie ik dit verkeerd?
Correcte stuurmethode
Re: Correcte stuurmethode
http://www.youtube.com/watch?v=Asftlcv9 ... re=related" target="_blank
Het hollands moet je erbij nemen.
Het hollands moet je erbij nemen.
Re: Correcte stuurmethode
Hier doen ze het blijkbaar weer anders. Bij het naar links afslaan trekken ze met de linkerhand aan het stuur om dan onderaan over te nemen en dan met de rechterhand door te duwen.
Wat is nu een correcte doorgeefmethode?
Wat is nu een correcte doorgeefmethode?
Re: Correcte stuurmethode
bij het links sturen met de rechterarm sturen tot 12u en dan met de linkerarm overnemen vanaf 12u en doortrekken naar 9u
Eigenlijk is dat precies hetzelfde, alleen je beginpunt verschilt, maar dat zal in praktijk ook regelmatig verschillen.Bij het naar links afslaan trekken ze met de linkerhand aan het stuur om dan onderaan over te nemen en dan met de rechterhand door te duwen.
Kern is dat je ten alle tijde beide handen op het stuur houdt, dat is de bedoeling van de doorgeefmethode.
( En ik zou erbij zeggen om niet te ver door te draaien met een hand want dan komt in een ongemakkelijke positie te zitten. )
Of je met links of rechts begint, 5 voor 12 of precies 12 doorgeeft, om 12 of om 9 doorgeven, dus onderaan of bovenaan,
ligt voornamelijk aan jezelf, wat jij ervaart als meest efficient, meeste controle, voor jou.
Re: Correcte stuurmethode
Er zijn honderd-en-één stuurmethodes, maar ik heb er nog maar eentje gezien waarbij je altijd controle over het stuur houdt en nooit in een oh fuck-situatie terecht komt. Niet toevallig ook toegepast in rallyrijden.
http://www.youtube.com/watch?v=lLw4N5V7DrQ" target="_blank
Ik denk dat men in België warm loopt van de Engelse techniek, maar die bestaat uit fases waar je je handen tegelijk gaat verplaatsen terwijl je rijdt. Op dat moment stuurt niemand. En op andere momenten stuur je met één hand terwijl die hand uiterst boven of uiterst onder staat en je dus de minste tractie op het stuur kan zetten. Nodeloos om te zeggen dat dit geweldig goed werkt voor traag rijden, maar je hopeloos te laat komt bij noodsituaties.
http://www.youtube.com/watch?v=62dbS8PhIFw" target="_blank
Het verschil tussen de twee? Met de rallytechniek kan ik door twee bewegingen mijn stuur van rechtdoorstand naar uiterst links draaien, en met drie bewegingen mijn stuur vervolgens van uiterst links naar uiterst rechts draaien. Duurt minder dan 2 seconden. Met de Engelse techniek moet je drie bewegingen doen om nog maar naar uiterst links te sturen, en bijgevolg zes bewegingen om van uiterst links naar uiterst rechts te sturen. Je reacties duren bijgevolg dubbel zo lang, maar neem maar van me aan dat een onder- of overstuur niet wacht tot jij klaar bent met sturen.
http://www.youtube.com/watch?v=lLw4N5V7DrQ" target="_blank
Ik denk dat men in België warm loopt van de Engelse techniek, maar die bestaat uit fases waar je je handen tegelijk gaat verplaatsen terwijl je rijdt. Op dat moment stuurt niemand. En op andere momenten stuur je met één hand terwijl die hand uiterst boven of uiterst onder staat en je dus de minste tractie op het stuur kan zetten. Nodeloos om te zeggen dat dit geweldig goed werkt voor traag rijden, maar je hopeloos te laat komt bij noodsituaties.
http://www.youtube.com/watch?v=62dbS8PhIFw" target="_blank
Het verschil tussen de twee? Met de rallytechniek kan ik door twee bewegingen mijn stuur van rechtdoorstand naar uiterst links draaien, en met drie bewegingen mijn stuur vervolgens van uiterst links naar uiterst rechts draaien. Duurt minder dan 2 seconden. Met de Engelse techniek moet je drie bewegingen doen om nog maar naar uiterst links te sturen, en bijgevolg zes bewegingen om van uiterst links naar uiterst rechts te sturen. Je reacties duren bijgevolg dubbel zo lang, maar neem maar van me aan dat een onder- of overstuur niet wacht tot jij klaar bent met sturen.
Re: Correcte stuurmethode
Geen bijster goed voorbeeld ...ebo schreef:http://www.youtube.com/watch?v=Asftlcv9 ... re=related
Het hollands moet je erbij nemen.
Voor een goed voorbeeld van "doorgeven", kijk je beter naar Britse filmpjes - ginds is dat de verplichte techniek, en leren ze 'm ook in een efficiëntere vorm aan. (De tweede videolink van wooter hierboven.)
En stuur terug laten glijden ... <gruwel> .
Je stuurt aktief in, stuur dan ook aktief terug.
Terugglijden + gas geven + bump = redelijk hoge kans op controleverlies.
Het overpakken gebeurt ook in veel te korte stukjes waardoor je veel te vaak moet overpakken, en zo te traag draait.
Re: Correcte stuurmethode
Toch wel straf dat in België niets standaard wordt aangeleerd (toch niet tijdens de rijlessen die ik al heb gehad). Tijdens de rijlessen die ik heb genomen heb ik 2 verschillende instructeurs gehad waarvan de ene zei dat je altijd de overpakmethode dient te gebruiken en ook met de overpakmethode dient terug te sturen terwijl de andere zei dat dit niet zo was en dat je in de bocht het stuur best gecontroleerd door je handen kon laten glijden.
Misschien kunnen de rijinstucteurs die op dit forum zitten eens reageren. Bij de opleiding die zij krijgen en de kennis die zij moeten overbrengen op de leerlingen moet er toch één of andere standaard stuurmethode aangeleerd worden.
Misschien kunnen de rijinstucteurs die op dit forum zitten eens reageren. Bij de opleiding die zij krijgen en de kennis die zij moeten overbrengen op de leerlingen moet er toch één of andere standaard stuurmethode aangeleerd worden.
Re: Correcte stuurmethode
Ik laat beide methodes zien en door de leerling uitvoeren, eerst heel traag en dan wat sneller.
Vervolgens kan de leerling in eerste instantie zelf kiezen welke best 'in de hand' ligt.
Wanneer het allemaal wat sneller gaat komt ik erop terug en adviseer doorgeven bij lage snelheid en overnemen zodra alles wat sneller gaat.
Inclusief in beide gevallen het gecontroleerd laten glijden door de handen bij terug recht komen.
Uit het basisboek van de rijprof:
Vervolgens kan de leerling in eerste instantie zelf kiezen welke best 'in de hand' ligt.
Wanneer het allemaal wat sneller gaat komt ik erop terug en adviseer doorgeven bij lage snelheid en overnemen zodra alles wat sneller gaat.
Inclusief in beide gevallen het gecontroleerd laten glijden door de handen bij terug recht komen.
Uit het basisboek van de rijprof:
Als je een bocht neemt, moet je ongeveer halfweg de bocht terugdraaien. Je stuur naar het midden laten komen zodat de wielen terug recht komen op het einde van de bocht noemt men centeren.
Centeren: je stuur naar het midden laten komen.zodat de wielen terug recht komen.
Laat je stuur nooit los! Als je een beetje snelheid hebt, hebben je wielen de neiging om uit zichzelf recht te komen. Je stuur draait automatisch naar het midden.
Om te centeren kun je het stuur gecontroleerd door je handen laten glijden waarbij je een gecontroleerde druk houdt op je handpalmen. Door iets meer of minder met je handen te nijpen kun je de juiste stuuruitslag bekomen.
Als je heel traag rijdt, centert je stuur niet zo vlot vanzelf en zul je zelf je stuur moeten terugdraaien.
Re: Correcte stuurmethode
Alles hangt af van de perfectie die je wil bereiken. De Engelse methode bestaat erin om nooit met je handen in de knoop te geraken, maar is niet aangepast aan het snel kunnen reageren. De Rallymethode geeft je een manier om nooit met je handen in knoop te geraken hoewel je wel je airbag gaat bedekken, maar je kan zeer snel reageren en corrigeren.
Het probleem is natuurlijk dat de rallymethode aanzienlijk veel oefening vereist. Daar ben je als leerling-chauffeur zelfs na 20 uren nog niet echt aan toe.
Het duurt makkelijk een half jaar eens je de rallymethode gewoon bent.
Overigens is er nog een tussenmethode die wordt aangehouden door de BMW Driving Experience rijvaardigheidsscholen. Zij leren de duwtechniek aan.
Een heel overzicht vind je hier: http://www.trackpedia.com/wiki/Steering_techniques" target="_blank
Het probleem is natuurlijk dat de rallymethode aanzienlijk veel oefening vereist. Daar ben je als leerling-chauffeur zelfs na 20 uren nog niet echt aan toe.
Het duurt makkelijk een half jaar eens je de rallymethode gewoon bent.
Overigens is er nog een tussenmethode die wordt aangehouden door de BMW Driving Experience rijvaardigheidsscholen. Zij leren de duwtechniek aan.
Een heel overzicht vind je hier: http://www.trackpedia.com/wiki/Steering_techniques" target="_blank