Zelfstandig begeleider worden

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Zelfstandig begeleider worden

Bericht door BuBbA »

Beste,

Heeft iemand die zelfstandig begeleider wil worden specifieke brevetten ofzo nodig? Of mag eender wie zichzelf verkopen als rijinstructeur?

Ik heb het dus over mensen die tegen vergoeding andere mensen rijles geven.

Mvg,

Ben
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Zelfstandig begeleider worden

Bericht door GRO »

Een partikulier mag niet tegen betaling begeleider zijn.

Rijschoolinstructeurs kunnen buiten de rijschool om zelfstandig begeleider zijn.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Re: Zelfstandig begeleider worden

Bericht door BuBbA »

Dus stel nu dat iemand een VRB36M heeft, en zijn buurman wilt zijn begeleider worden maar vraagt hiervoor wel 10€/uur om toch zijn verloren tijd en diesel te vergoeden, dan mag dat in principe niet?

Mag dat nooit? Of mag dat bijvoorbeeld wél indien die buurman een bepaalde opleiding gevolgd heeft/brevet heeft behaald?

Mvg,

Ben
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Zelfstandig begeleider worden

Bericht door GRO »

Dus stel nu dat iemand een VRB36M heeft, en zijn buurman wilt zijn begeleider worden maar vraagt hiervoor wel 10€/uur om toch zijn verloren tijd en diesel te vergoeden, dan mag dat in principe niet?
Dat is bij wet verboden.
Een partikulier mag zich niet laten betalen om begeleider te zijn.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Re: Zelfstandig begeleider worden

Bericht door BuBbA »

En het 2de gedeelte van de vraag?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Zelfstandig begeleider worden

Bericht door Stefan Peeters »

Artikel 7
Met uitzondering van gebrevetteerde rij-instructeurs mag niemand de houder van een voorlopig rijbewijs B tegen betaling begeleiden.


Indien de buurman een gebrevetteerd rij-instructeur is mag het wel.
Maar de uren die hij onderricht geeft kunnen nooit meetellen voor het behalen van een voorlopig rijbewijs zonder begeleider. Dat is voorbehouden aan de erkende rijscholen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: Zelfstandig begeleider worden

Bericht door Gast »

in de wettekst staat het volgende
een vrije begeleider mag zich nooit laten bezoldigen behalve als het een gebrevetteerd instructeur is
dat wil zeggen dat de vrije begeleideers dezelfde brevetten bezitten als de instructeurs op een rijschool en zodoend kan men deze als evenwaardig beschouwen als ze tenminste over dezelfde materialen bezitten.
daarmee bedoel ik dat er instructeurs zijn die zo bij de mensen in hun eigen wagen stappen. die kan nooit op dezelfde manier les geven dan een instructeur die een wagen heeft die volledig uitgerust is zoals de wet het voorschrijft
Plaats reactie