Scooter klasse B

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
darkmidna

Scooter klasse B

Bericht door darkmidna »

hallo,

ik heb dit vraagje, een maat van mijn broertje die heeft tijd gelede op mijn scooter gereden maar probleem is dat die minder jarig was en ik toen nog niet in bezit was van een rijbewijs en die is spijtig genoeg tegen gehoude door de politie.

weet iemand mss wat voor straffen hier op sta mvg :cry:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Scooter klasse B

Bericht door Inazuma »

darkmidna schreef:ik heb dit vraagje, een maat van mijn broertje die heeft tijd gelede op mijn scooter gereden maar probleem is dat die minder jarig was en ik toen nog niet in bezit was van een rijbewijs en die is spijtig genoeg tegen gehoude door de politie.
Met die "ik" daar klopt toch iets niet ...

Voor de bestuurder zonder rijbewijs :

Artikel 30

§ 1. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft hij die :
1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs;


Te vermenigvuldigen met 5,5 (de opdeciemen), dus boetes mogelijk van 1100 tot 11000 euro.
Bij veroordeling komt daar nog een verplichte bijdrage van 137,5 euro bij + de gerechtskosten.


Voor wie aan een bestuurder zonder rijbewijs een motorvoeruig uitleent, wetende dat die geen rijbewijs heeft:

Artikel 32

Met geldboete van 100 euro tot 1000 euro wordt gestraft hij die wetens een motorvoertuig toevertrouwt aan een persoon, die niet voorzien is van het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs vereist voor het besturen van dit voertuig.


Ook hier, x 5,5 opdeciemen dus 550 tot 5500 euro boete + 137,5 euro bij veroordeling + gerechtskosten
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Scooter klasse B

Bericht door Inazuma »

Bijkomend kan voor de bestuurder zonder rijbewijs ook nog een verval van het recht tot sturen uitgesproken worden als straf , gaande van 8 dagen tot 5 jaar.
Plaats reactie