Tegengehouden door politie - gevolgen?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Tegengehouden door politie - gevolgen?

Bericht door BuBbA »

Hoi,

Ik ben deze morgen aan de kant gezet omdat ik een agent heb ingehaald aan hoge snelheid (+- 150 waar 120 toegelaten).
Hij heeft mijn rijbewijs gevraagd, is daar even mee naar zijn wagen gewandeld en dan weer teruggekomen met de melding dat hij me nog ging oproepen om langs het bureau in Bree te komen om een PV op te stellen.

Heeft er iemand een idee voor wat hij een PV zal opstellen? Aangezien mijn snelheidsovertreding niet vastgesteld is.
Wat houd een PV in vergeleken met een "gewone" boete?
Zijn er extra gevolgen voor mij omdat ik een beginnend bestuurder ben? (Rijbewijs van januari 2009)

Alvast bedankt,

Ben
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Tegengehouden door politie - gevolgen?

Bericht door Inazuma »

BuBbA schreef: Ik ben deze morgen aan de kant gezet omdat ik een agent heb ingehaald aan hoge snelheid (+- 150 waar 120 toegelaten).
In burger en buiten dienst in eigen voertuig; of anoniem onderweg :?:

(Om een gemarkeerd voertuig in te halen op speed moet je een kieken zijn, daar ga ik dus niet van uit :wink: )
Heeft er iemand een idee voor wat hij een PV zal opstellen? Aangezien mijn snelheidsovertreding niet vastgesteld is.
Waarom zeg je dat de snelheidsovertreding niet vastgesteld is ?
Van politievoertuigen kan de snelheidsmeter gecalibreerd zijn ...

Als de snelheid niet bepaald is, maar duidelijk te hoog, volgt vaak een PV voor inbreuk op 10.1.1° , onaangepaste snelheid.
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art10" target="_blank

Als dat de enige vastgestelde overtreding was, volgt normaal een PV met nadien onmiddellijke inning van 100 euro.

Na het PV kan je een onmiddellijke inning krijgen ; of het PV kan doorgespeeld worden aan het parket dat je dan een minnelijke schikking kan voorstellen, of je kan dagvaarden.
Wat houd een PV in vergeleken met een "gewone" boete?
Een PV zijn de neergeschreven vaststellingen gedaan door de bevoegde persoon.
Een boete krijg je pas van de rechter.
De meeste mensen noemen een onmiddellijke inning of minnelijke schikking echter een boete.

Zijn er extra gevolgen voor mij omdat ik een beginnend bestuurder ben? (Rijbewijs van januari 2009)
10.1.1° is een tweedegraadsovertreding, daarvoor is geen zwaardere bestraffing voorzien.
De snelheidsoverschreiding (blijkbaar minder dan 30 km/u) is ook nipt onder de grens om in aanmerking te komen voor de zwaardere bestraffing van beginnende bestuurders.

http://wegcode.be/actueel.php?nr=202" target="_blank
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Re: Tegengehouden door politie - gevolgen?

Bericht door BuBbA »

Inazuma schreef:
BuBbA schreef: Ik ben deze morgen aan de kant gezet omdat ik een agent heb ingehaald aan hoge snelheid (+- 150 waar 120 toegelaten).
In burger en buiten dienst in eigen voertuig; of anoniem onderweg :?:

(Om een gemarkeerd voertuig in te halen op speed moet je een kieken zijn, daar ga ik dus niet van uit :wink: )
Heeft er iemand een idee voor wat hij een PV zal opstellen? Aangezien mijn snelheidsovertreding niet vastgesteld is.
Waarom zeg je dat de snelheidsovertreding niet vastgesteld is ?
Van politievoertuigen kan de snelheidsmeter gecalibreerd zijn ...

Als de snelheid niet bepaald is, maar duidelijk te hoog, volgt vaak een PV voor inbreuk op 10.1.1° , onaangepaste snelheid.
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art10" target="_blank

Als dat de enige vastgestelde overtreding was, volgt normaal een PV met nadien onmiddellijke inning van 100 euro.

Na het PV kan je een onmiddellijke inning krijgen ; of het PV kan doorgespeeld worden aan het parket dat je dan een minnelijke schikking kan voorstellen, of je kan dagvaarden.
Wat houd een PV in vergeleken met een "gewone" boete?
Een PV zijn de neergeschreven vaststellingen gedaan door de bevoegde persoon.
Een boete krijg je pas van de rechter.
De meeste mensen noemen een onmiddellijke inning of minnelijke schikking echter een boete.

Zijn er extra gevolgen voor mij omdat ik een beginnend bestuurder ben? (Rijbewijs van januari 2009)
10.1.1° is een tweedegraadsovertreding, daarvoor is geen zwaardere bestraffing voorzien.
De snelheidsoverschreiding (blijkbaar minder dan 30 km/u) is ook nipt onder de grens om in aanmerking te komen voor de zwaardere bestraffing van beginnende bestuurders.

http://wegcode.be/actueel.php?nr=202" target="_blank
Ok, bedankt voor de informatie. Het ging dus weldegelijk om een "gemarkeerd" voertuig.

Wat bedoel je trouwens met een gekalibreerde snelheidsmeter? Hebben zij apparatuur in hun wagen om de snelheid te meten dan?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Tegengehouden door politie - gevolgen?

Bericht door Inazuma »

BuBbA schreef:Wat bedoel je trouwens met een gekalibreerde snelheidsmeter? Hebben zij apparatuur in hun wagen om de snelheid te meten dan?
De snelheidsmeter (de "kilometrique" in schoon Vlaams ) van sommige politievoertuigen is gekalibreerd.
Als ze je dan volgen, kunnen ze vaststellen hoe snel je ging.


Als je aan 150 voorbij een gemarkeerd politievoertuig vlamt, rij je duidelijk te snel.
Niet enkel volgens de wegcode, maar ook voor je zintuigen ...
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Re: Tegengehouden door politie - gevolgen?

Bericht door BuBbA »

Ze hebben mij dus niet gevolgd gedurende een bepaalde afstand ofzo. Ik reed rechts, kwam een treintje tegen en ben toen naar links opgeschoven om hen in te halen. Het is op dat moment dat er in het midden van dat treintje een agent zat die ik niet had gezien. Eenmaal het treintje voorbij ben ik terug rechts gaan rijden aan +- 140 op de teller. Het is pas toen dat hij effectief een paar 100 meter achter me heeft gereden om me daarna aan de kant te zetten.

Na dan wat arrogant gedrag te vertonen, door bijvoorbeeld te vragen "of ik moest bevallen", heeft hij mn rijbewijs gevraagd en later teruggegeven met de melding dat hij me zou oproepen om langs het bureau in Bree te gaan. Als hij dus verklaart dat ik 150 reed is dat niks meer dan een uit de lucht gegrepen schatting.

Maarja, we zullen wel zien. Kan er toch niks meer aan veranderen.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Mvg,

Ben
Plaats reactie