Nieuwe rijbewijscategorieën motor vanaf 2013

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Skidrax

Nieuwe rijbewijscategorieën motor vanaf 2013

Bericht door Skidrax »

Nieuwe rijbewijscategorieën motor vanaf 2013
Er komen nieuwe regels voor het rijbewijs als gevolg van de derde Europese rijbewijsrichtlijn. Deze richtlijn moet worden opgenomen in de Nederlandse wet. De Tweede en Eerste Kamer moeten het voorstel hiervoor nog goedkeuren. De nieuwe regels moeten ingaan vanaf 19 januari 2013.

Belangrijke veranderingen voor het motorrijbewijs zijn:

Categorie A1 is voor motorfietsen tot 125cc en maximaal 11 kW; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 18 jaar.
Categorie A2 is voor motorfietsen met een vermogen van maximaal 35kW; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 20 jaar en kandidaten moeten minimaal 2 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A1.
Categorie A is voor motorfietsen met een onbeperkt vermogen; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 22 jaar en kandidaten moeten minimaal 2 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A2. Het is ook mogelijk dit rijbewijs rechtstreeks te behalen. De minimumleeftijd hiervoor is 24 jaar.



Klopt dit ?

als het klopt is men vraag , als ik in 2012 mijn rijbewijs A haal voor motoren met onbeperkt vermogen en ze schakelen deze regel dan in 2013 in , gelden deze regels dan ook voor mij ?
want het klinkt mij tog logisch als ge een examen gedaan hebt in 2012 voor onbeperkt vermogen da ze da u dat dan niet meer kunnen afnemen.
ik word deze zaterdag 21 en ik ben dan wel 22 jaar tegen 2013 en zal dan zeker het rijbewijs A hebben , maar tog stel ik mijn eigen hier dan vragen over voor de mensen die dan nog geen 22 zijn
en ze hebben een A rijbewijs voor onbeperkt vermogen. ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel , tis een beetje lastig om het uit te leggen via pc zulke vragen. mvg
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Nieuwe rijbewijscategorieën motor vanaf 2013

Bericht door Wouter »

Ik zie je schrijven "Nederlandse wet". Let op: dit is een Belgisch forum!
Het is dan wel een Europese richtlijn, een aantal dingen mogen de lidstaten nog zelf bepalen, er kunnen dus verschillen zijn in de Belgische en Nederlandse wetgeving, daar ben ik niet van op de hoogte.

Belgische wetgeving:
Je uitleg klopt op 1 ding na:
A2 kan ook, net als A, via "rechtstreekse toegang" gehaald worden. De minimumleeftijd is dan nog steeds 20 jaar, maar je bent dus niet veprlicht reeds 2 jaar in het bezit te zijn van rijbewijs A1.
De richtlijn verandert niets aan rechten die vóór 19 januari 2013 verworven werden. (dus wie al een onbeperkt rijbewijs A heeft voor deze datum, mag dat houden en valt niet onder deze nieuwe regels)
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Skidrax

Re: Nieuwe rijbewijscategorieën motor vanaf 2013

Bericht door Skidrax »

dank u voor het duidelijk antwoord enja sry , ik weet da het de wet van nl is maar ik dacht mss zou dit hier wel ook dan komen
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Nieuwe rijbewijscategorieën motor vanaf 2013

Bericht door GRO »

ewoud
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jun 2010, 10:59

Re: Nieuwe rijbewijscategorieën motor vanaf 2013

Bericht door ewoud »

Hallo,

Om verder te gaan op dit onderwerp.
Zit zelf ook met een vraag in die genre.
Ik heb mijn motorrijbewijs max 25KW behaald op 11/04/2011 aangezien ik 19 jaar ben.
Volgens de algekende regels zou ik dit binnen 2 jaar dus op 11/04/2013 mogen omruilen in een volwaardig A rijbewijs.
Echter vraag ik mij af wat zoiets zou kunnen betekenen voor mij met de nieuwe regels die op 19/01/2013 van start zullen gaan???

zou dit kunnen betekenen dat ik tot mijn 22 jaar zal vasthangen aan een 25KW motor? omdat ik zogezegd pas 3 maanden na het invoege gaan van de nieuwe wet maar eerst 2 jaar in het bezit ben van mijn motorrijbewijs?

Ik hoop dat de vraag ook wat duidelijk is :)

Alvast prettige feesten iedereen :lol:
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Nieuwe rijbewijscategorieën motor vanaf 2013

Bericht door GRO »

Beste,

Het volledige KB staat in de link hierboven. Neem het eens aandachtig door.
Meer weten wij ook niet.
ewoud
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jun 2010, 10:59

Re: Nieuwe rijbewijscategorieën motor vanaf 2013

Bericht door ewoud »

De zin die ik dan belangrijk vind is: "Verworven rechten voor datum 19 September 2013 blijven behouden".

Dit is de enige zin die mij misschien iets zegt, maar dan nog.
Aangezien ik dus voor 19 september 2013 in het bezit was van mijn rijbewijs A beperkt tot 25KW en doordat voor deze tijd de wetgeving nog van kracht was als "Na 2 jaar beperking tot 25KW kan u deze inruilen voor een volwaardig A rijbewijs".
Heb ik dus het recht om dit toch nog te krijgen???
Of is mijn enige verworven recht op dat moment mijn rijbewijs A beperkt tot 25KW en draai ik voor de rest mee in het nieuwe systeem waardoor ik achter mijn volwaardige A kan fluiten?
Gast

Re: Nieuwe rijbewijscategorieën motor vanaf 2013

Bericht door Gast »

Beste GRO,
is dit KB een voorstel tot ...of is dit reeds wet, ik bedoel eigenlijk => is dit reeds verschenen in het staatsblad?

Lucas
Jesse
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 apr 2009, 17:37
Locatie: Leuven

Re: Nieuwe rijbewijscategorieën motor vanaf 2013

Bericht door Jesse »

ewoud schreef:De zin die ik dan belangrijk vind is: "Verworven rechten voor datum 19 September 2013 blijven behouden".

Dit is de enige zin die mij misschien iets zegt, maar dan nog.
Aangezien ik dus voor 19 september 2013 in het bezit was van mijn rijbewijs A beperkt tot 25KW en doordat voor deze tijd de wetgeving nog van kracht was als "Na 2 jaar beperking tot 25KW kan u deze inruilen voor een volwaardig A rijbewijs".
Heb ik dus het recht om dit toch nog te krijgen???
Of is mijn enige verworven recht op dat moment mijn rijbewijs A beperkt tot 25KW en draai ik voor de rest mee in het nieuwe systeem waardoor ik achter mijn volwaardige A kan fluiten?

Volgens mij ga je perfect je rijbewijs A >25kw verkrijgen in 04/2013 aangezien toen je het <25kw rijbewijs kreeg, viel dit onder de regel: 'dat je na 2 jaar je zwaar motorrijbewijs kreeg'. Het is dus m.a.w. je recht om dan je zwaar rijbewijs te krijgen, anders zou het een soort van contract-breuk zijn.

Een paar jaar geleden mocht iedereen met zijn rijbewijs B (vanaf de eerste dag) met een 125cc moto rijden. Vanaf een bepaalde datum (ik denk september 2001) ging het in werking treden dat je éérst je rijbewijs B twee jaar moest hebben en dàn mocht je pas met een 125cc rijden. Maar als je je rijbewijs B dus in augustus behaalde, was het niet zo dat vanaf september ineens al die personen nog 1 jaar en 11 maanden moesten wachten.

Dus als je een rijbewijs behaald onder bepaalde voorwaarden, kunnen deze (na een nieuwe wet) niet plots veranderen als je het rijbewijs al hebt.
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Nieuwe rijbewijscategorieën motor vanaf 2013

Bericht door GRO »

Beste GRO,
is dit KB een voorstel tot ...of is dit reeds wet, ik bedoel eigenlijk => is dit reeds verschenen in het staatsblad?
Het is het KB van 28/4/2011.
Uiteraard is dat verschenen in het Staatsblad.
ewoud
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jun 2010, 10:59

Re: Nieuwe rijbewijscategorieën motor vanaf 2013

Bericht door ewoud »

Dat zou mij ook het meest logische lijken, maarja we leven nog steeds in België zeker ;).
Voor de zekerheid stuurde ik ook een mail naar de overheid "mobiliteit en vervoer" met mijn vraag.
Als zij zelfs geen duidelijk antwoord zouden kunnen geven dan vraag ik mij af wie in dit land wel op de hoogte is van het volledig functioneren van deze wet...

Ik zal als ik antwoord krijg dit eventueel ook laten weten hier...moesten er nog andere mensen ongerust zijn hieromtrent:)

Merci alvast
grtz
jefke

Re: Nieuwe rijbewijscategorieën motor vanaf 2013

Bericht door jefke »

ik zit met hetzelfde dat ik ook binnen anderhalf jaar mijn rijbewijs mag inruilen voor een zwaar,, mocht je hier meer over weten te komen gelieve dan es te posten
grtz
Stijn_dc_

Re: Nieuwe rijbewijscategorieën motor vanaf 2013

Bericht door Stijn_dc_ »

Wat gebeurt er dan met de 25kw moto's die nu in de omloop zijn?

Als de nieuwe categorie 35 kw niet afgeleid mag zijn van moto's van meer dan het dubbel vermogen...

Neem nu als voorbeeld een kawasaki z750, origineel +- 80 kw, te leveren in 25 kw


Met de nieuwe wet valt deze dus uit zowel 25 kw als de nieuwe 35 kw klasse


Wat gebeurt hier dan mee?



Aangezien ik op het punt zoeen te kopen is dit wel handig om weten.




Grtz stijn
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Nieuwe rijbewijscategorieën motor vanaf 2013

Bericht door Inazuma »

Stijn_dc_ schreef:Wat gebeurt er dan met de 25kw moto's die nu in de omloop zijn?
Goede vraag ...

De verworven (rijbewijs)rechten zouden behouden blijven, maar wat men met deze voorwaarde gaat uitvoeren is niet echt duidelijk.
Deze verplichting bestond voordien niet, en beperkt de mogelijke 25 kW-donors tot 70kW motoren (95 pk)
Als de nieuwe categorie 35 kw niet afgeleid mag zijn van moto's van meer dan het dubbel vermogen...
Neem nu als voorbeeld een kawasaki z750, origineel +- 80 kw, te leveren in 25 kw
Veel 25 kW modellen zijn afgeleid van minder krachtige motoren.
Met de nieuwe wet valt deze dus uit zowel 25 kw als de nieuwe 35 kw klasse
Wat gebeurt hier dan mee?
De 25 kW categorie die we nu kennen, komt eigenlijk te vervallen hé.

Niet voldoen aan de bepalingen van een uitzonderings-categorie , betekent onder de gewone motorfiets categorie A vallen ...


ER gaan nog mensen verschieten, want driewielers met motor van meer dan 15kW vallen van dan af onder categorie A ipv onder B nu ...
ewoud
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jun 2010, 10:59

Re: Nieuwe rijbewijscategorieën motor vanaf 2013

Bericht door ewoud »

Mijnheer,

Volgens de huidige regelgeving kan u inderdaad na twee jaar in het bezit te
zijn van een rijbewijs geldig voor categorie A beperkt tot motorfietsen met
een vermogen niet hoger dan 25 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van
ten hoogste 0.16 kW per kg, overschakelen naar een rijbewijs geldig voor
het besturen van alle motorfietsen.

Er zal inderdaad begin 2013 een wijziging in deze regeling komen, maar u
zal door een overgangsmaatregel wel degelijk na twee jaar uw rijbewijs voor
het besturen van alle motorfietsen kunnen aanvragen.

Hoogachtend,


Dit is het antwoord dat ik gekregen heb van de overheid op mijn eerdere vraag die ik hier ook heb gepost. Iedereen die dit dus momenteel heeft behaald of voor de nieuwe maatregel ingaat dit zal behalen zit dus safe. :)

grtz
Plaats reactie