Rijbewijs BE - wegproef

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
KLO

Rijbewijs BE - wegproef

Bericht door KLO »

Hallo,

Ik ga binnenkort mijn praktijkexamen afleggen voor BE. Een vraag hierbij is de wegproef :
Ik rij met mijn eigen wagen en paardentrailer die samen een MTM hebben > 3.5 ton (auto max beladen = 2510 kg, trailer MTM 2200 kg). Vraag hierbij is of ik mij aan de wegcode moet houden voor voertuigen > 3500 kg ? Onder andere snelheidsbeperkingen, verboden toegang > 3.5 ton, ...
Zijn er nog andere zaken waar ik speciaal moet op letten ?
Dank bij voorbaat

Koen
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs BE - wegproef

Bericht door bert.covens »

Opgelet! Er zijn verkeersborden waarbij de MTM van tel is, en er zijn er andere waarbij de Massa in Beladen Toestand van tel is!

Wanneer is de MTM van tel? Ik hanteer hiervoor een eenvoudig trucje:

Alle borden mbt Parkeren en Stilstaan
Alle borden mbt Inhalen
Alle borden mbt Snelheid

Neem nu de blauwe + vet gedrukte letters, en je hebt een drieletterwoord dat je wel zal kunnen onthouden.
En dan moet je nog 1 verkeersbord onthouden: Afbeelding
:arrow: Als daar een onderbordje bijstaat, is ook de MTM van belang.

Onthou bvb dit vierletterwoordjel PICS, en dan ken je alle verkeersborden waar de MTM van tel is.

Voor alle andere verkeersborden, is de Massa in Beladen Toestand van tel.

Qua verkeersregels denk ik dan bijvoorbeeld ondermeer aan:

21.3. Wanneer de rijbaan van een autosnelweg drie of meer rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, mogen de autobussen, autocars en andere voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton niet op een andere rijstrook dan een van de twee rechts gelegen rijstroken van de rijbaan rijden, behalve om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

Afbeelding verkeersbord F15
Afbeelding verkeersbord F13

Ook mag je bijvoorbeeld op autosnelwegen 90 km/u ipv 120
wegen buiten de bebouwde kom met tweerichtingsverkeer, minstens vier rijstroken, minstens 2 per rijrichting, gescheiden door andere dan wegmarkeringen 90 km/u ipv 120
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
KlO

Re: Rijbewijs BE - wegproef

Bericht door KlO »

Beste Bert,

Bedankt voor jouw antwoord !

Voor alle duidelijkheid; als ik in mijn situatie een verbodsbord tegenkom voor voertuigen > 3.5 ton mag ik daar NIET inrijden omdat mijn maximaal beladen gewicht meer dan 3.5 ton bedraagd.

Is mijn stelling correct ?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs BE - wegproef

Bericht door bert.covens »

Neen. Dan is de Massa in Beladen Toestand van tel.

Dit is wat jouw voertuig op dat ogenblik effectief weegt: gewicht van je auto + je aanhangwagen + alle lading + chauffeur + passagiers.

De theoretische MTM speelt dan geen rol.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs BE - wegproef

Bericht door Inazuma »

Ook niet vergeten : inhaalverbod op alle wegen buiten de bebouwde kom met 2 rijstroken in de gevolgde rijrichting :!:

Dat is dus op vele wegen, en het gebeurt je sneller dan je denkt (een ander voertuig dat net die weg is opgereden, een vrachtwagen die traag rijdt, ...)

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

7° buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.

Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs BE - wegproef

Bericht door bert.covens »

Nog eventjes een kleine aanvulling mbt tot de lading, aangezien je 't over een paardentrailer hebt.

Je paarden vervoeren als lading tijdens je praktijkexamen, is niet toegelaten:
Goca schreef:De lading moet degelijk vastgemaakt zijn en verdeeld over het trekkend voertuig en de aanhangwagen.
De lading mag niet bestaan uit ADR-producten, noch uit levende dieren of uit producten die misselijkheid veroorzaken.
Zorg er dus voor dat je aanhanger zindelijk is, en dat je er andere lading in vervoert op je praktijkexamen. En dat je die lading behoorlijk kan zekeren.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie