volgafstand bebouwde kom voor MTM + 7,5 ton

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Dzjeff
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2010, 12:27

volgafstand bebouwde kom voor MTM + 7,5 ton

Bericht door Dzjeff »

Bij de uitleg over de volgafstand vind ik in vele handboeken en teksten altijd hetzelfde terug:
15 meter op bruggen binnen de bebouwde kom tussen voertuigen en slepen met een MTM van meer dan 7,5 ton
door de afwezigheid van een komma of het verbindingswoordje "en" ga ik ervan uit dat dit dus enkel geldt voor bruggen binnen de bebouwde kom. Welke volgafstand dient dan aangehouden te worden op wegen binnen de bebouwde kom voor voertuigen en slepen met een MTM van meer dan 7,5 ton?
Dzjeff
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2010, 12:27

Re: volgafstand bebouwde kom voor MTM + 7,5 ton

Bericht door Dzjeff »

nu ik het zo bedenk: het simpelste is natuurlijk dat er gewoonweg geen opgelegde volgafstand is in de bebouwde kom...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: volgafstand bebouwde kom voor MTM + 7,5 ton

Bericht door Stefan Peeters »

Er wordt inderdaad geen verplichte minimum tussenafstand opgelegd op de wegen binnen de bebouwde kom.

Hou wel rekening met Art 10.1.2:
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: volgafstand bebouwde kom voor MTM + 7,5 ton

Bericht door de rijprof »

wegcode schreef:Artikel 18. Afstand tussen de voertuigen
18.1. Op bruggen moeten de bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, onderling een afstand houden van ten minste 15 meter.

18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.
+7.5 T
Buiten de bebouwde kom: minstens 50 meter.
Binnen de bebouwde kom: een veilige afstand (niet in meters bepaald, gebruik in de praktijk minstens de 3 seconden regel).
Op een brug binnen de bebouwde kom: minstens 15 meter (want op een brug buiten de bebouwde kom moet je minstens 50 meter afstand houden)
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: volgafstand bebouwde kom voor MTM + 7,5 ton

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef:Op een brug binnen de bebouwde kom: minstens 15 meter (want op een brug buiten de bebouwde kom moet je minstens 50 meter afstand houden)
En dat laatste is een héél goeie tip voor je theoretisch examen, 't is een klassieke "instinker!" (Velen laten zich dan vangen, en antwoorden spontaan 15 meter,....)
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie