spijkerbanden

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
Roselien

spijkerbanden

Bericht door Roselien »

Hey,

In het theorieboekje (10de druk september 2005) staat er dat 'spijkerbanden zijn enkel toegelaten van 1 november tot 31 maart'. Op jullie site staat er bij de theorie onderdeel voertuigen dat dit enkel toegelaten is van 1 oktober tot 30 april.

Misschien is hier een correctie nodig of staat het verkeerd in het officieel theorieboek?

Groeten,
Roselien
gast

Bericht door gast »

Hey,

ik al terug. Ik zie net dat ik de begrippen winter- en spijkerbanden dooreen heb geslagen. Het begrip winterbanden was niet terug te vinden in het theorieboekje...
Dus voor winterbanden: toegelaten tussen 1 okt en 30 apr
En voor spijkerbanden: toegelaten tussen 1 nov en 31 ma

Roselien
lieken

Bericht door lieken »

Dat zat ik nu net te denken toen ik je vraag las...
digital

Bericht door digital »

Quote: De bepalingen van dit punt zijn niet van toepassing voor banden van het type M+S met een snelheidscategorie waarvan de overeenstemmende snelheid groter of gelijk aan de voor het voertuig bepaalde maximale snelheid.
Ik begrijp dus niet waarom je op het examen 1 oktober tot 30 april moet antwoorden.
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Geen eensluidende reglementering

Er bestaat in Europa geen eensluidende reglementering voor het gebruik van winterbanden.

Enkel in Estland, Finland, Letland, Litouwen, Slovenië en Zweden zijn winterbanden verplicht, van midden of einde november tot einde maart. In Oostenrijk en Frankrijk geldt die verplichting voor hoger gelegen bergpassen.
In Duitsland en Zwitserland keren sommige verzekeraars geen schadevergoeding uit indien de automobilist de aanrijding had kunnen vermijden met winterbanden.

De winterband, een bijkomende veiligheid.

De verkoop van winterbanden kent de afgelopen jaren een onophoudelijk groeiend succes. Dat is een uitstekende zaak voor de wegveiligheid tijdens de herfst en winter, seizoenen die in onze streken bijzonder moeilijk zijn.

Een auto, uitgerust met winterbanden, geeft de gebruiker een belangrijke bijkomende veiligheid aangezien deze banden over indrukwekkende kenmerken beschikken om de slechte winterse omstandigheden aan te pakken. De voornaamste kenmerken van dit soort band zijn een betere wegligging op droog en nat wegdek bij koude temperaturen, betere grip op sneeuw en ijs, en een verhoogde mobiliteit.

Een temperatuur van 7°C:

Dit is de temperatuur vanaf dewelke een winterband zijn kwaliteiten demonstreert, en dit dankzij de speciale samenstelling van het rubbermengsel, waarin voornamelijk silica &#8209dat sinds de jaren 90 gebruikt wordt&#8209 en een grote hoeveelheid natuurlijk rubber een rol spelen. Het rubber van een zomerband verhardt door de kou, wat een invloed heeft op de optimale grip. Het rubber van de winterband, daarentegen, is uitstekend aangepast aan lage temperaturen en behoudt daardoor al zijn elasticiteit, soepelheid en dus ook zijn grip, zelfs als de temperatuur zich in vrije val bevindt, dus ergens tussen +7°C tot –40°C.

Soorten winterbanden

Tegenwoordig bestaan er voornamelijk twee soorten Winterbanden: de "directionelen" en de "asymmetrische".

De "directionelen" hebben een loopvlakprofiel in de vorm van een pijl. Dit profiel wordt vooral aanbevolen voor kleine en middelgrote voertuigen en voor monovolumes.

De "asymmetrische" daarentegen hebben een loopvlakprofiel dat onderverdeeld is in verschillende delen die een rol spelen bij de prestaties van dit type band, vooral aangeraden voor snelle en krachtige wagens van de hogere klasse.

Vandaag de dag bieden de fabrikanten banden aan met snelheidscodes tot 240km/h.

Wetgeving en veiligheidsvoorschriften

Om een goed resultaat te hebben, raden we ten stelligste aan om vier identieke winterbanden te monteren op een wagen.

De diepte van het profiel van het loopvlak is ook erg belangrijk. Zelfs indien de Belgische wetgeving de verplichting oplegt om de banden te vervangen vanaf een diepte van 1.6 mm, wordt er sterk aangeraden de winterbanden vanaf 4 mm te vervangen.

Het is aangeraden de winterbanden te gebruiken van oktober tot april. Tijdens deze periode (van 31-10 tot 1-04) staat de wetgeving het gebruik toe van winterbanden die een lagere snelheidscode hebben dan de originele banden. Er moet dan wel een zelfklever zichtbaar op het instrumentenbord aangebracht worden waarop de maximale snelheid van de band aangeduid wordt.

Sommige winterbanden kunnen met nagels beslagen worden. Het gebruik van dit soort banden is door de wet toegestaan van 30 oktober tot 1 april, onder voorbehoud van een ministerieel besluit.

Conclusies

Bij een temperatuur van 7°C of lager, bieden de winterbanden de volgende voordelen:

een uitstekende tractie, een uitstekend gedrag op een nat wegdek en bij aquaplaning, een uitstekende wegligging in de bochten, op sneeuw en bij ijzel. Een laag rolgeluid en een goed akoestisch en plastisch comfort met een uitstekende levensduur.
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

Ik kan de informatie die Eugeen hier verstrekt heeft, alleen maar bevestigen uit persoonlijke ervaring.

In januari 2004 zijn mijn echtgenote en ik naar de Beierse Alpen gereden met zomerbanden, omdat ook de Duitse automobielclub ADAC schreef dat winterbanden nergens in Duitsland verplicht zijn.

Mensen: nooit meer! We kunnen het aantal keren niet tellen dat we een helling niet opgeraakten en de handrem moesten aantrekken om de achtertrein te doen uitbreken om een bocht te kunnen nemen, ondanks de ASP (Anti Slip Regeling) op onze wagen.

In januari 2005 zijn we teruggekeerd met winterbanden: niet het minste probleem, nooit ASP nodig gehad.

Het verschil tussen zomer- en winterbanden is echt wel enorm.

Uiteindelijk kosten winterbanden ook niet meer, want terwijl je met winterbanden rijdt, verslijt je je zomerbanden niet, en omgekeerd. En onze garagehouder stockeert heel het jaar door gratis het bandenstel dat we niet gebruiken.
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

"Deze winter" is niet helemaal correct:
De Duitse automobielclub ADAC schreef: Die von der Bundesregierung geplante à„nderung der StVO, die die Autofahrer verpflichtet bei winterlichen Witterungsverhà¤ltnissen nur noch mit geeigneten Reifen am StraàŸenverkehr teilzunehmen, soll bereits zum 1. Januar 2006 in Kraft treten.
GRO
Administrator

Winterbanden verplicht in Duitsland

Bericht door GRO »

Gazet Van Antwerpen 19/11/05 schreef: schreef:

Winterbanden verplicht in Duitsland.

Automobilisten die zich deze winter bij sneeuw en gladheid met gewone banden op de Duitse wegen begeven, zijn strafbaar. Winterbanden zijn vanaf deze winter officieel verplicht in heel Duistland. Maar pas vanaf 1 mei 2006 worden overtreders bekeurd. (...)
svenn

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:02 am, in totaal 2 keer bewerkt
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

Ik zou toch voorzichtig zijn in Duitsland, Svenn. Als jij zomerbanden hebt en je voorliggers winterbanden, hebben ze op sneeuw bijvoorbeeld wel een veel kortere remafstand dan jij. Je zou aldus wel eens kunnen inrijden op een voorligger. En dat wil je natuurlijk jezelf en die voorligger niet aandoen, nog afgezien van het feit dat je uiteraard aansprakelijk zou gesteld worden.
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

Beste svenn,

Ik heb alvast jouw antwoord niet gezien, en dus ook niet verwijderd.

Ik kan me ook niet inbeelden dat een andere moderator dit zou gedaan hebben, want dan geven we daar in principe wel een woordje uitleg voor. Bovendien ken ik jou ook lang genoeg om te weten dat je geen berichten schrijft die er niet door kunnen.

Ik vermoed dan ook eerder dat er een technisch probleempje bij de hosting provider van het forum zal geweest zijn.

Het zou mij zeer interesseren mocht je de desbetreffende posting nog eens willen plaatsen. Beste dank hiervoor.

Groetjes,

Jozef
gast

Bericht door gast »

aan een mod,

ik heb gisteravond (+/- 23.30) nog een antwoord geplaatst op jozefs reply van 12/01 om 3.15pm
dit antwoord stond mee in de draad, daar ben ik zeker van want ik heb de draad nog eens herlezen na plaatsen van m'n antwoord
nu is die reply weg, heeft er iemand die verwijderd ?

svenn
gast

Bericht door gast »

Anonymous schreef: aan een mod,

ik heb gisteravond (+/- 23.30) nog een antwoord geplaatst op jozefs reply van 12/01 om 3.15pm
dit antwoord stond mee in de draad, daar ben ik zeker van want ik heb de draad nog eens herlezen na plaatsen van m'n antwoord
nu is die reply weg, heeft er iemand die verwijderd ?

svenn
bovenstaande reply was van mij (moest iemand het nog niet doorhebben)
raar ... had nochtans aangevinkt "log me automatisch in"

svenn
svenn

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:01 am, in totaal 1 keer bewerkt
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

Bedankt voor het opnieuw posten van jouw bericht, svenn.

De wetten van de fysica zijn inderdaad door de loop van de tijd niet veranderd. We hebben ze alleen beter leren kennen en beheersen met moderne technologie.

Bij de incidenten die jij aanhaalde, hebben natuurlijk een hele reeks factoren een rol gespeeld. Relevante testen zijn dan ook slechts mogelijk in een omgeving waarbij men er kan over waken dat alle omstandigheden strikt gelijk zijn, behalve de parameter die men wil testen.

Ik heb de filmpjes van de testen van de ADAC met zomer- en winterbanden gezien. Bij gelijkblijvende omstandigheden bieden winterbanden op sneeuw zowel een kortere remweg als een betere bestuurbaarheid (bij dezelfde snelheid waarbij de testpiloot met winterbanden nog net tussen kegels kan slalommen, lukt hem dat niet meer met zomerbanden zonder kegels te raken).

Nu ben ik zelf zeker de laatste die tot het uiterste op dergelijke veiligheidsvoorzieningen zou rekenen. Integendeel, ik verkies altijd een ruime marge aan te houden. Het is namelijk niet zo gezond voor het hart als je wagen slechts op een centimeter na geen obstakel raakt.

Maar je hebt niet altijd de keuze. En dan ben ik soms wel blij dat moderne veiligheidsvoorzieningen in bepaalde gevallen het verschil uitmaken tussen wel of geen aanrijding.
Plaats reactie