vraag 444

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
thibaut

vraag 444

Bericht door thibaut »

Afbeelding

nu was ik eens aan het denken als ik nu zou inhalen dat ik dan een botsing zou meemaken met de tegenligger, want hij heeft ook groen.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag 444

Bericht door GRO »

nu was ik eens aan het denken als ik nu zou inhalen dat ik dan een botsing zou meemaken met de tegenligger, want hij heeft ook groen.
Of zo zou je ook kunnen denken: "Wat als ik zou beginnen inhalen en een andere bestuurder is mij al aan het inhalen".

Je weet nu dat in dat geval inhalen toegelaten is.
MAAR voor je begint in te halen, overloop je de verschillende punten die je op onze theoriepagina's geleerd hebt of het inhalen ook veilig kan.
Dat staat duidelijk op onze theorie uitgelegd.
http://www.gratisrijbewijsonline.be/YTles16.htm
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag 444

Bericht door Benny Stinkens »

thibaut schreef:nu was ik eens aan het denken
Niet te veel doen :wink:
Als er sprake was van een tegenligger dan zou je deze dus helemaal of gedeeltelijk kunnen zien op de foto.
Of je zou er iets van kunnen lezen in de vraag zelf. :idea:

Op onze vraag zie je of lees je niets over een tegenligger = GEEN tegenligger
Op het echte examen is dit ook zo.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag 444

Bericht door bert.covens »

Artikel 17. Inhaalverbod

17.1. Links inhalen is verboden wanneer de bestuurder de tegemoetkomende weggebruikers niet van ver genoeg kan opmerken om het inhalen zonder gevaar voor ongevallen uit te voeren.



a) op de kruispunten waar de voorrang van rechts geldt;

b) op de andere kruispunten voor de bestuurders die voorrang moeten verlenen overeenkomstig artikel 12.3.1.


Dit is hier niet aan de orde, aangezien het hier een kruispunt betreft dat door verkeerslichten geregeld wordt. En zoals je op de tekening kan zien, zijn de verkeerslichten actief.

nu was ik eens aan het denken als ik nu zou inhalen dat ik dan een botsing zou meemaken met de tegenligger, want hij heeft ook groen.
Klopt, maar daar gaat de vraag eigenlijk niet over.

16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.



Dit moet je altijd doen, dus ook als je gaat inhalen buiten kruispunten. Wat je uit deze vraag leert, is dat hier het specifieke inhaalverbod niet van toepassing is. Dat betekent uiteraard nog geenszins dat je een blanco vrijgeleide krijgt om je tegenligger te hinderen of in gevaar te brengen. :idea:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie