vraag 444
Re: vraag 444
Of zo zou je ook kunnen denken: "Wat als ik zou beginnen inhalen en een andere bestuurder is mij al aan het inhalen".nu was ik eens aan het denken als ik nu zou inhalen dat ik dan een botsing zou meemaken met de tegenligger, want hij heeft ook groen.
Je weet nu dat in dat geval inhalen toegelaten is.
MAAR voor je begint in te halen, overloop je de verschillende punten die je op onze theoriepagina's geleerd hebt of het inhalen ook veilig kan.
Dat staat duidelijk op onze theorie uitgelegd.
http://www.gratisrijbewijsonline.be/YTles16.htm
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: vraag 444
Niet te veel doenthibaut schreef:nu was ik eens aan het denken
Als er sprake was van een tegenligger dan zou je deze dus helemaal of gedeeltelijk kunnen zien op de foto.
Of je zou er iets van kunnen lezen in de vraag zelf.
Op onze vraag zie je of lees je niets over een tegenligger = GEEN tegenligger
Op het echte examen is dit ook zo.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Berichten: 4191
- Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
- Locatie: hemiksem
Re: vraag 444
Artikel 17. Inhaalverbod
17.1. Links inhalen is verboden wanneer de bestuurder de tegemoetkomende weggebruikers niet van ver genoeg kan opmerken om het inhalen zonder gevaar voor ongevallen uit te voeren.
2°
a) op de kruispunten waar de voorrang van rechts geldt;
b) op de andere kruispunten voor de bestuurders die voorrang moeten verlenen overeenkomstig artikel 12.3.1.
Dit is hier niet aan de orde, aangezien het hier een kruispunt betreft dat door verkeerslichten geregeld wordt. En zoals je op de tekening kan zien, zijn de verkeerslichten actief.
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :
1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.
Dit moet je altijd doen, dus ook als je gaat inhalen buiten kruispunten. Wat je uit deze vraag leert, is dat hier het specifieke inhaalverbod niet van toepassing is. Dat betekent uiteraard nog geenszins dat je een blanco vrijgeleide krijgt om je tegenligger te hinderen of in gevaar te brengen.
17.1. Links inhalen is verboden wanneer de bestuurder de tegemoetkomende weggebruikers niet van ver genoeg kan opmerken om het inhalen zonder gevaar voor ongevallen uit te voeren.
2°
a) op de kruispunten waar de voorrang van rechts geldt;
b) op de andere kruispunten voor de bestuurders die voorrang moeten verlenen overeenkomstig artikel 12.3.1.
Dit is hier niet aan de orde, aangezien het hier een kruispunt betreft dat door verkeerslichten geregeld wordt. En zoals je op de tekening kan zien, zijn de verkeerslichten actief.
Klopt, maar daar gaat de vraag eigenlijk niet over.nu was ik eens aan het denken als ik nu zou inhalen dat ik dan een botsing zou meemaken met de tegenligger, want hij heeft ook groen.
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :
1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.
Dit moet je altijd doen, dus ook als je gaat inhalen buiten kruispunten. Wat je uit deze vraag leert, is dat hier het specifieke inhaalverbod niet van toepassing is. Dat betekent uiteraard nog geenszins dat je een blanco vrijgeleide krijgt om je tegenligger te hinderen of in gevaar te brengen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken