Brommer / Bromfiets rijbewijs B

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
gehuigert
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 okt 2010, 00:04

Brommer / Bromfiets rijbewijs B

Bericht door gehuigert »

Ik mag deze zomer een vakantiejob doen bij de post en ik ga de post moeten bezorgen met een brommer/bromfiets. Ik heb op dat sollicitatieformulier enkel aangeduid dat ik een rijbewijs B bezit en vraag mij af of ik wel mag rijden met hun brommers (ik zou die rijbewijs A3 ofzo inschatten?)

Ik zocht op allerlei websites naar met wat ik mag rijden met rijbewijs B en mijn beste informatie die ik vind, zegt:
Het rijbewijs categorie B is vereist voor alle bestuurders van voertuigen waarvan de M.T.M. niet méér dan 3.500 kg bedraagt, bestemd voor het vervoer van personen en ingericht voor ten hoogste 8 plaatsen, de plaats van de bestuurder niet inbegrepen, of bestemd voor het vervoer van zaken. De drie- en vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie. Dit rijbewijs laat ook toe een aanhangwagen met een M.T.M. tot 750 kg te trekken. Wanneer de M.T.M. van de aanhangwagen meer dan 750 kg bedraagt, volstaat het rijbewijs categorie B, indien aan volgende 2 voorwaarden voldaan is:
- de M.T.M. van het samenstel niet meer bedraagt dan 3.500 kg en,
- de M.T.M. van de aanhangwagen mag de ledige massa van het trekkend voertuig niet overschrijden.
Andere bron:
De drie en vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie indien zij niet voldoen aan de cat. A3.

Ook wel Trikes of Quads genoemd.
Een trike mag max. 1.000 kg wegen in lege toestand
Een quad 400 kg (max. 15 kW)
of 550 kg als deze voor goederenvervoer wordt gebruikt (max. 15 kW.)

Een Quad, en een Trike < 400 kg, zijn veboden op de autosnelweg.
Voertuigen
- waarvan de M.T.M. max. 3.500 kg bedraagt,
- bestemd voor het vervoer van personen, ingericht voor max. 8 (passagiers) + 1 (bestuurder) of voor het vervoer van zaken.

Hieraan mag een aanhangwagen max. M.T.M. van 750 kg.
Indien de M.T.M. v/d aanhangwagen + 750 kg bedraagt, is de cat. B nog geldig indien aan de 2 volgende voorwaarden voldaan is:

M.T.M. auto + aanhangwagen max. 3.500 kg. en
M.T.M. v/d aanhangwagen mag niet meer zijn dan de tarra van de auto.

Leeftijd : 18 jaar

Wie na 31 augustus 2001 een rijbewijs cat. B had behaald mocht na 2 jaar niet meer automatisch met een Moto (met een cilinderinhoud van hoogstens 125 cm3 en een vermogen van hoogstens 11kW.) rijden.
Vanaf 1 maart 2007 mag dit weer.
Mag ik nu dus wel of niet met hun brommers rijden?

Bedankt
Laatst gewijzigd door gehuigert op 07 mei 2011, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Brommer / Bromfiets rijbewijs B

Bericht door bert.covens »

Het antwoord vind je hier:

Artikel 20
§1. De geldigheid van de rijbewijzen wordt bepaald als volgt :

2° het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie B wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorie A3;


Kortom:

Met een definitief rijbewijs B, mag je met de bromfiets rijden. Maar opgelet: met een voorlopig rijbewijs B, mag dat niet.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
gehuigert
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 okt 2010, 00:04

Re: Brommer / Bromfiets rijbewijs B

Bericht door gehuigert »

bert.covens schreef:Het antwoord vind je hier:

Artikel 20
§1. De geldigheid van de rijbewijzen wordt bepaald als volgt :

2° het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie B wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorie A3;


Kortom:

Met een definitief rijbewijs B, mag je met de bromfiets rijden. Met een voorlopig rijbewijs B, mag dat niet.
Aha, bedankt! Vandaar dat ik het niet terugvond bij de categorie B :P
Plaats reactie