foutje bij proefvragen van auto-autosnelweg
foutje bij proefvragen van auto-autosnelweg
Het is misschien al gemeld,
maar dit moet je blijkbaar eens aanpassen, aangezien hier antwoord C als juist wordt beschouwd.
[mod xantingo: link verwijderd, werkte niet. Het gaat om vraag 18 uit de oefenvragen B/autoweg-autosnelweg]
maar dit moet je blijkbaar eens aanpassen, aangezien hier antwoord C als juist wordt beschouwd.
[mod xantingo: link verwijderd, werkte niet. Het gaat om vraag 18 uit de oefenvragen B/autoweg-autosnelweg]
Re: foutje bij proefvragen van auto-autosnelweg
Of mag dit wel, omdat er een passagiersruimte is voorzien.
Het blijft onduidelijk in ieder geval !
Het blijft onduidelijk in ieder geval !
-
- Administrator
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: foutje bij proefvragen van auto-autosnelweg
Dit zal inderdaad aangepast moeten worden. Het voertuig mag niet op een autoweg of een autosnelweg.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Re: foutje bij proefvragen van auto-autosnelweg
Is aangepast
Re: foutje bij proefvragen van auto-autosnelweg
en mocht het wel op de autoweg/autosnelweg, als dit voertuig NIET voorzien was van een passagiersruimte?
Re: foutje bij proefvragen van auto-autosnelweg
Een Goldwing trike weegt meer dan 400 kg leeg.
Het laatste model op basis van d GL1800 zelfs meer dan 500kg.
Het laatste model op basis van d GL1800 zelfs meer dan 500kg.
Re: foutje bij proefvragen van auto-autosnelweg
't Is hier erg aan het worden ...
Artikel 21. Verkeer op autosnelwegen
21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden :
aan de bestuurders van driewielers met motor zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg, en van vierwielers met motor zonder passagiersruimte.
Zoals de bepaling opgesteld is, moet dus aan de beide voorwaarden
Artikel 21. Verkeer op autosnelwegen
21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden :
aan de bestuurders van driewielers met motor zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg, en van vierwielers met motor zonder passagiersruimte.
Zoals de bepaling opgesteld is, moet dus aan de beide voorwaarden
- zonder passagiersruimte ;
- ledige massa van niet meer dan 400kg :
-
- Berichten: 4191
- Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
- Locatie: hemiksem
Re: foutje bij proefvragen van auto-autosnelweg
Stefan, je schreef dat wanneer een driewieler met motor een passagiersruimte heeft EN een ledige massa van meer dan vierhonderd kg hij WEL op de autosnelweg zou mogen.
Dat klopt dus NIET. Wat er staat is, dat beide voorwaarden voldaan dienen te zijn teneinde het VERBOD te laten gelden!
Met andere woorden, zodra 1 van beide voorwaarden niet voldaan is, dan geldt het verbod niet, en mag hij wél op de autosnelweg. Ongeacht of de andere voorwaarde nu wél of niet voldaan is. Mijns inziens is het (zoals jij het formuleert) OF
'k zal 't mischien wat eenvoudiger stellen:
* Ofwel ga je uit van het verbod, dan is het EN (beide voorwaarden moeten voldaan zijn om het verbod te laten gelden)
* Ofwel ga je uit van de toelating, dan is het OF (1 van de twee voorwaarden werd niet voldaan, is voldoende)
Dat klopt dus NIET. Wat er staat is, dat beide voorwaarden voldaan dienen te zijn teneinde het VERBOD te laten gelden!
Met andere woorden, zodra 1 van beide voorwaarden niet voldaan is, dan geldt het verbod niet, en mag hij wél op de autosnelweg. Ongeacht of de andere voorwaarde nu wél of niet voldaan is. Mijns inziens is het (zoals jij het formuleert) OF
'k zal 't mischien wat eenvoudiger stellen:
* Ofwel ga je uit van het verbod, dan is het EN (beide voorwaarden moeten voldaan zijn om het verbod te laten gelden)
* Ofwel ga je uit van de toelating, dan is het OF (1 van de twee voorwaarden werd niet voldaan, is voldoende)
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
- Administrator
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: foutje bij proefvragen van auto-autosnelweg
Interessant...
de wetgever heeft het blijkbaar naar goede gewoonte weer gecompliceerd willen maken...
OK, ik probeer even weer een helder zicht te krijgen in de situatie:
een driewieler met passagiersruimte en met een leeggewicht van minder dan 400 kg mag wel op een auto(snel)weg;
een driewieler zonder passagiersruimte en met een leeggewicht van meer dan 400 kg mag wel op een auto(snel)weg;
een driewieler met passagiersruimte en een leeggewicht van meer dan 400 kg mag wel op een auto(snel)weg;
een driewieler zonder passagiersruimte en een leeggewicht van minder dan 400 kg mag niet op een auto(snel)weg.
Is dat de juiste conclusie?
de wetgever heeft het blijkbaar naar goede gewoonte weer gecompliceerd willen maken...
OK, ik probeer even weer een helder zicht te krijgen in de situatie:
een driewieler met passagiersruimte en met een leeggewicht van minder dan 400 kg mag wel op een auto(snel)weg;
een driewieler zonder passagiersruimte en met een leeggewicht van meer dan 400 kg mag wel op een auto(snel)weg;
een driewieler met passagiersruimte en een leeggewicht van meer dan 400 kg mag wel op een auto(snel)weg;
een driewieler zonder passagiersruimte en een leeggewicht van minder dan 400 kg mag niet op een auto(snel)weg.
Is dat de juiste conclusie?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: foutje bij proefvragen van auto-autosnelweg
Dat lijkt mij juist.
De logica: Als een voertuig geen passagiersruimte heeft, moet het zwaar genoeg wegen (+400 kg) om op de snelweg te mogen rijden.
Waarom er een verbod is op de snelweg voor een 4-wieler zonder passagiersruimte (gewicht niet van belang) is mij een raadsel.
De logica: Als een voertuig geen passagiersruimte heeft, moet het zwaar genoeg wegen (+400 kg) om op de snelweg te mogen rijden.
Waarom er een verbod is op de snelweg voor een 4-wieler zonder passagiersruimte (gewicht niet van belang) is mij een raadsel.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
-
- Berichten: 4191
- Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
- Locatie: hemiksem
Re: foutje bij proefvragen van auto-autosnelweg
Daar ben ik 't volledig mee eens, Stefan. Dit is zo'n typische formulering in de wegcode die ik ook 7x opnieuw moet lezen om er nog wijs uit te geraken .
Enkel in het laatste geval dat je beschrijft, zijn BEIDE voorwaarden voldaan, dus is het verbod ook van toepassing. Als ik 't goed heb, is je visie dus correct. ('k ben wel wat voorzichtig nu, want op den duur beginnen die lettertjes precies allemaal te dansen LOL)
Enkel in het laatste geval dat je beschrijft, zijn BEIDE voorwaarden voldaan, dus is het verbod ook van toepassing. Als ik 't goed heb, is je visie dus correct. ('k ben wel wat voorzichtig nu, want op den duur beginnen die lettertjes precies allemaal te dansen LOL)
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Re: foutje bij proefvragen van auto-autosnelweg
Ja.Stefan Peeters schreef: een driewieler met passagiersruimte en met een leeggewicht van minder dan 400 kg mag wel op een auto(snel)weg;
een driewieler zonder passagiersruimte en met een leeggewicht van meer dan 400 kg mag wel op een auto(snel)weg;
een driewieler met passagiersruimte en een leeggewicht van meer dan 400 kg mag wel op een auto(snel)weg;
een driewieler zonder passagiersruimte en een leeggewicht van minder dan 400 kg mag niet op een auto(snel)weg.
Is dat de juiste conclusie?
Lekker verwarrend en redelijk dwaas .
-
- Administrator
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: foutje bij proefvragen van auto-autosnelweg
Bij nader inzien hangt alles af van het leeggewicht van de driewieler. De Goldwing trike op de foto (uit de vraag in kwestie) mag wel op een auto(snel)weg, wanneer hij een leeggewicht zou hebben van meer dan 400 kg.
Dit is echter niet zonder meer op te maken uit deze foto.
Ik heb een gedeelte van de discussie in dit topic verwijderd omdat op het op de duur te verwarrend werd, niet in het minst doordat ik de wettekst niet correct had geïnterpreteerd. Waarvoor mijn excuses.
Bij deze hebben we dus de correcte eindconclusie gevonden, met dank aan Inazuma en Bert.
Dit is echter niet zonder meer op te maken uit deze foto.
Ik heb een gedeelte van de discussie in dit topic verwijderd omdat op het op de duur te verwarrend werd, niet in het minst doordat ik de wettekst niet correct had geïnterpreteerd. Waarvoor mijn excuses.
Bij deze hebben we dus de correcte eindconclusie gevonden, met dank aan Inazuma en Bert.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Re: foutje bij proefvragen van auto-autosnelweg
Stefan Peeters schreef:Bij nader inzien hangt alles af van het leeggewicht van de driewieler. De Goldwing trike op de foto (uit de vraag in kwestie) mag wel op een auto(snel)weg, wanneer hij een leeggewicht zou hebben van meer dan 400 kg.
Dit is echter niet zonder meer op te maken uit deze foto.
Ik heb een gedeelte van de discussie in dit topic verwijderd omdat op het op de duur te verwarrend werd, niet in het minst doordat ik de wettekst niet correct had geïnterpreteerd. Waarvoor mijn excuses.
Bij deze hebben we dus de correcte eindconclusie gevonden, met dank aan Inazuma en Bert.
Re: foutje bij proefvragen van auto-autosnelweg
Ik heb net het oefentest gedaan.
Op dit moment is op deze vraag het antwoord blijkbaar:
"
Juist = A
Verboden op autosnelweg en autoweg: de bestuurders van driewielers met motor ZONDER passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg, en van vierwielers met motor zonder passagiersruimte. .
"
Wordt waar die passagier zit, niet als 'passagiersruimte' gezien?
Op dit moment is op deze vraag het antwoord blijkbaar:
"
Juist = A
Verboden op autosnelweg en autoweg: de bestuurders van driewielers met motor ZONDER passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg, en van vierwielers met motor zonder passagiersruimte. .
"
Wordt waar die passagier zit, niet als 'passagiersruimte' gezien?