begeleider rijdt met L?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
driver

begeleider rijdt met L?

Bericht door driver »

Beste,

Ik vroeg me dit nog af:

Situatie: een begeleider geeft les aan een studente, en plaats een L vanachter.

Is het strafbaar voor deze begeleider (die reeds zijn definitief rijbewijs heeft), om vanachter een "L" te BLIJVEN plaatsen? (lees: ook de momenten waarop de studente niet bij hem is). Of anders: moet de begeleider de L steeds van zijn wagen verwijderen als hij zelf rijdt?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: begeleider rijdt met L?

Bericht door Inazuma »

driver schreef:Situatie: een begeleider geeft les aan een studente, en plaats een L vanachter.

Is het strafbaar voor deze begeleider (die reeds zijn definitief rijbewijs heeft), om vanachter een "L" te BLIJVEN plaatsen?
Er bestaat geen enkel verbod om met de L rond te rijden, ook al is men geen leerling-bestuurder.

Er bestaat geen enkele verplichting de L te verwijderen als de leerling het voertuig niet bestuurt.


Aan wie wat anders zou beweren : vraag hen dan een verwijzing naar de wet, het Koninklijk of Ministriëel Besluit dat dit regelt, met afkondigingsdatum en Artikelnummer van de bepaling in kwestie erbij - het zal erg stil worden ... ;)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: begeleider rijdt met L?

Bericht door bert.covens »

Inazuma schreef:Aan wie wat anders zou beweren : vraag hen dan een verwijzing naar de wet, het Koninklijk of Ministriëel Besluit dat dit regelt, met afkondigingsdatum en Artikelnummer van de bepaling in kwestie erbij - het zal erg stil worden ... ;)
Sommige agenten (oa in het Antwerpse) bijvoorbeeld, maken er graag opmerkingen over... Nochtans: er is geen enkele verplichting om die L weg te halen wanneer het voertuig bestuurd wordt door iemand met een definitief rijbewijs. :D
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
driver

Re: begeleider rijdt met L?

Bericht door driver »

Tenzij de begeleider mss rijdt met een aanhangwagen? Dan veronderstel ik dat hij best ook maar de L verwijdert, om misverstanden te vermijden? Klopt dit?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: begeleider rijdt met L?

Bericht door bert.covens »

Dat maakt mijns geen enkel verschil uit. Wanneer de politie iemand ziet rijden met een L en een aanhangwagen erachter, kan ze altijd tot een controle terzake overgaan. Dan toon je gewoon je defintieve rijbewijs, waarmee je bewijst dat je wel degelijk met die aanhangwagen mag rijden. Volgens mij zou daarmee de kous af moeten zijn.

Nergens staat er een verplichting om die L te verwijderen wanneer je auto bestuurd wordt door iemand met een definitief rijbewijs. Ook niet wanneer je toevallig een aanhangwagen trekt.

Zolang je maar niet met een voorlopig rijbewijs een aanhangwagen gaat trekken tenminste, maar da's een heel ander verhaal.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: begeleider rijdt met L?

Bericht door Inazuma »

driver schreef:Tenzij de begeleider mss rijdt met een aanhangwagen? Dan veronderstel ik dat hij best ook maar de L verwijdert, om misverstanden te vermijden? Klopt dit?
Neen, ook dan is er geen enkele verplichting ze te verwijderen, of verbod met een L te rijden.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: begeleider rijdt met L?

Bericht door Benny Stinkens »

Je kan het natuurlijk heel ver gaan zoeken:
bv als een agent je zegt dat je de L moet verwijderen en jij zegt ik doe dat niet omdat het wettelijk niet moet, heb je op dit moment wel het bevel van een agent niet opgevolgd, wat dan wel weer voor problemen kan zorgen :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Sprint int veld

Re: begeleider rijdt met L?

Bericht door Sprint int veld »

als een agent vraagt om de L af te nemen, is dit geen bevel.
De bevelen staan met inzonderheid in de wegcode.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: begeleider rijdt met L?

Bericht door Stefan Peeters »

Sprint int veld schreef:als een agent vraagt om de L af te nemen, is dit geen bevel.
De bevelen staan met inzonderheid in de wegcode.
Inderdaad.

4.1. De weggebruikers moeten onmiddellijk gevolg geven aan de bevelen van de bevoegde personen.
4.2. Als bevelen worden inzonderheid beschouwd :
de arm rechtop gestoken,(...)
de arm of de armen horizontaal uitgestrekt,(...)
het overdwars zwaaien met een rood licht,(...)


Maar je zegt het zelf: let wel op het woordje "inzonderheid": dat betekent "voornamelijk, vooral".

Met andere woorden: de lijst van bevelen die in de wegcode staan, is niet beperkend. Een bevoegde persoon kan dus ook andere bevelen geven. En ook dan moet je daar onmiddellijk gevolg aan geven.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: begeleider rijdt met L?

Bericht door Benny Stinkens »

Stel even voor:
Je voertuig staat ergens voor een huis geparkeerd, en er breekt in dat huis brand uit.
Er komt brandweer, maar je voertuig staat in de weg en er zijn agenten die je "bevelen" je voertuig te verplaatsen.
(je voertuig staat wettelijk goed) ga jij dan zeggen tegen die agent dat je dit bevel niet zal opvolgen. :?:

Dit is maar een voorbeeldje, maar er zijn talloze bevelen die je toch maar best uitvoert als je ze krijgt van een bevoegd persoon :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: begeleider rijdt met L?

Bericht door bert.covens »

De bevelen van een bevoegd persoon negeren, is meestal een héél slecht idee.... En doorgaans valt zoiets tamelijk duur uit ook.

In het voorbeeld dat Benny aanhaalt, ben je zelfs VERPLICHT je voertuig te verplaaten, ook al staat hij reglemantair geparkeerd. Wie zulks weigert, loopt 't risico dat de agent de auto laat takelen: op kosten van + risico ten laste van de burgerlijk aansprakelijke personen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Spring in't Veld

Re: begeleider rijdt met L?

Bericht door Spring in't Veld »

Ik wil niet muggenziften, maar doe het toch:

Zoals je zelf zegt: ga je kosten krijgen door de gevolgen van het niet verplaatsen, en GEEN enkele boete voor het niet opvolgen van een bevel.
Tenzij je grof gaat doen tegen de agent, dan krijg je smaad aan een bevoegd persoon.


De aanwijzingen van bevoegde personen zijn inderdaad altijd best te volgen!!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: begeleider rijdt met L?

Bericht door Inazuma »

Spring in't Veld schreef:Ik wil niet muggenziften, maar doe het toch:

Zoals je zelf zegt: ga je kosten krijgen door de gevolgen van het niet verplaatsen, en GEEN enkele boete voor het niet opvolgen van een bevel.
Als je wil muggeziften, moet je het goed doen.

Het niet opvolgen van een bevel tot verplaatsing van je voertuig vanwege een bevoegd persoon, is een derdegraadsovertreding.
(Artikel 4.4 , eerste lid)

Door de weigering het voertuig te verplaatsen, mag de bevoegde persoon dit ambtshalve laten doen door een takelfirma.
(Artikel 4.4 , tweede lid)

De kosten en het risico hiervoor, zijn dan voor de bestuurder die weigert het voertuig te verplaatsen.
(Artikel 4.4 , derde lid)


Als de bestuurder onbekend is, kan hem ook geen bevel gegeven worden het voertuig te verplaatsen, en gebeurt de takeling op kosten van de gemeente - die het allicht zal proberen te verhalen, op de persoon waarvoor de takeling nodig was.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: begeleider rijdt met L?

Bericht door de rijprof »

wegcode schreef:Artikel 4: Bindende kracht van de bevelen van de bevoegde personen

4.1. De weggebruikers moeten onmiddellijk gevolg geven aan de bevelen van de bevoegde personen.
4.2. Als bevelen worden inzonderheid beschouwd :
1° de arm rechtop gestoken, wat stoppen betekent voor alle weggebruikers, behalve voor die welke zich op een kruispunt bevinden en dit dan ook moeten vrijmaken;

2° de arm of de armen horizontaal uitgestrekt, wat stoppen betekent voor de weggebruikers die naderen uit richtingen welke deze aangewezen door de arm of armen, dwarsen;

3° het overdwars zwaaien met een rood licht, wat stoppen betekent voor de bestuurders naar wie het licht gekeerd is;

4.3. De bevelen gericht tot de in beweging zijnde weggebruikers kunnen slechts gegeven worden door personen die de kentekens van hun functie dragen.

Die kentekens moeten zowel 's nachts als bij dag te herkennen zijn.
4.4. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen.

De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aanprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.

Zonder het optreden van een bevoegd persoon kan dit recht in dezelfde omstandigheden, niet door een weggebruiker uitgeoefend worden.


Wat is een bevel en wat is een aanwijzing?

Een draaiende beweging met de arm kan geen bevel zijn tot sneller rijden, hooguit een aanwijzing.

Wanneer ik de letter' L' een mooie letter vind en ik plak mijn auto vol met L-en, is er niemand die mij wettelijk kan bevelen om deze te verwijderen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie