Het is nu 30 aug 2014, 04:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 11 maart 2011, 13:54 
Offline

Geregistreerd: 10 sep 2010, 10:25
Berichten: 11
Hoi forummers!

Ik zit met een vraagje waar ik, met de info op het theoriegedeelte, niet uit geraak.

Mijn probleem:
Dikwijls als je een straat rechts of links wil inslaan, staat er vlak aan het uiteinde/begin van de straat een auto/bestelwagen in de weg te staan met z'n 4 pinkers op, al dan niet deels op het voet/fietspad. Laden/lossen, of gewoon wat in de weg staan, interesseert me geen barst. Feit is dat ze dik in de weg staan om degelijk de straat in te kunnen rijden zonder bijzonder dicht tegen de tegenliggers aan te rijden. Als je al doorkan tenminste!

Mijn vraag:
Mag dit? Mag men vlak aan een kruispunt stilstaan/parkeren?

Citaat:
3. Kruispunten.

Op de rijbaan en de berm in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering.

(STILSTAAN en PARKEREN zijn verboden op RIJBAAN en de BERM)


Ik dacht het bovenvernoemde stukje tekst uit de theorie wel een antwoord op mijn vraag zou bieden. Maar daarvoor moet je het natuurlijk eerst wel begrijpen.

Bij "op minder dan 5 meter" kan ik nog volgen. Van zodra het over "verlening van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan" gaat wordt het chinees voor me.

Of ben ik nu echt zo dom dat ik dat stukje tekst niet begrijp?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 11 maart 2011, 14:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 sep 2009, 10:11
Berichten: 3581
Woonplaats: hemiksem
oederdekoe schreef:
Mag dit? Mag men vlak aan een kruispunt stilstaan/parkeren?


Stilstaan en parkeren is daar inderdaad verboden. En dit zowel op de rijbaan als op de berm. Het gelijktijdig gebruik van hun vier richtingaanwijzers, rechtvaardigt de inbreuk niet. Sterker nog: het is in feite zelfs nog een bijkomende overtreding.

Aangaande je vraag over "naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan", kijk eens naar het hoofdstuk "openbare weg", meer bepaald de verschillende delen van de openbare weg. Mischien wordt het dan ietsje duidelijker.

_________________
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 11 maart 2011, 15:13 
Offline

Geregistreerd: 10 sep 2010, 10:25
Berichten: 11
bert.covens schreef:
Kijk eens naar het hoofdstuk "openbare weg", meer bepaald de verschillende delen van de openbare weg. Mischien wordt het dan ietsje duidelijker.

Niet echt... nergens kom ik daar de term "dwarsrijbaan" tegen. Ik meen de delen van de openbare weg goed te kennen. Maar "de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan" klinkt voor mij echt chinees.

bert.covens schreef:
Het gelijktijdig gebruik van hun vier richtingaanwijzers, rechtvaardigt de inbreuk niet. Sterker nog: het is in feite zelfs nog een bijkomende overtreding.

Dat wist is al wel :lol:
Andere vraag dan: Als je dan toch ergens aan de kant staat. Is het dan niet beter om de richtingaanwijzer aan te zetten naar de kant waar je staat?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 11 maart 2011, 15:17 
Offline
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2005, 01:00
Berichten: 9346
______________________

________ ........ ________


Waar de puntjes staan, dat is de denkbeeldige verlenging van de rand van de dwarsrijbaan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 11 maart 2011, 15:21 
Offline
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2005, 01:00
Berichten: 9346
Citaat:
Andere vraag dan: Als je dan toch ergens aan de kant staat. Is het dan niet beter om de richtingaanwijzer aan te zetten naar de kant waar je staat?


Richtingsaanwijzers moet je aanzetten als je een zijdelingse beweging maakt.
Niet om aan te geven waar je stilstaat of parkeert
(Of begrijp ik je vraag niet goed?)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 11 maart 2011, 15:41 
Offline
Medewerker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 okt 2007, 16:45
Berichten: 1987
Woonplaats: Olen
Stel je een kruispunt voor in de vorm van een T
In de onderste straat wil je parkeren.

- Het "dak" van de T is dan de "dwarsrijbaan"

- Die dwarsrijbaan heeft 2 randen, eentje aan de overkant van het kruispunt, en eentje aan "jouw" kant. Die laatste is de "naastbijgelegen" rand.

- Nu, aangezien het een kruispunt is, is daar geen échte fysieke rand (als er geen kruispunt is wordt de rand meestal gevormd door een witte lijn/een borduur/...). Daarom dat men spreekt over de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan.

Dus: de rand van de "zijstraten" op het kruispunt (dak van de T) die het dichts bij jouw is (onderste deel van het dak van de T dus), die moet je denkbeeldig doortrekken over het kruispunt heen. Vanaf die denkbeeldige lijn, moet je 5 meter afblijven als je wil parkeren.

Begrijp je het zo wel?

_________________
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 11 maart 2011, 15:46 
Offline
Medewerker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 okt 2007, 16:45
Berichten: 1987
Woonplaats: Olen
oederdekoe schreef:
Andere vraag dan: Als je dan toch ergens aan de kant staat. Is het dan niet beter om de richtingaanwijzer aan te zetten naar de kant waar je staat?
Richtingaanwijzer gebruiken voor:
- richtingsverandering
- zijdelingse verplaatsing

Als je dus gewoon naast de kant van de weg staat, doe je geen van die twee dingen, en moet de richtingaanwijzer eigenlijk uit staan.

Vele mensen laten soms de rechter richtingaanwijzer wel eens aanstaan, ten eerste omdat die soms vergeten wordt, ten tweede om aan de andere weggebruikers echt duidelijk te maken: kijk ik blijf hier nu staan, rij mij maar voorbij.
Het kan het verkeer soms ietsje vlotter maken, maar hat is eigenlijk niet de regel.

_________________
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 11 maart 2011, 19:50 
Offline
Medewerker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 jul 2008, 00:24
Berichten: 5087
oederdekoe schreef:
Maar "de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan" klinkt voor mij echt chinees.
In het vlaams: ge moet minstens 5 meter van den hoek staan.

_________________
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 13 maart 2011, 17:40 
Offline

Geregistreerd: 04 mei 2006, 00:00
Berichten: 6919
oederdekoe schreef:
Niet echt... nergens kom ik daar de term "dwarsrijbaan" tegen.

De rijbaan van de zijstraat.

Citaat:
Maar "de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan" klinkt voor mij echt chinees.

Je hebt de dwarsende weg.
Bekijk daar de rijbaan van.
De dichtstbijgelegen rand van de dwarsende rijbaan verleng je verder in de straat waarin je wil parkeren.
Van die denkbeeldige lijn moet je 5m verwijderd zijn bij het parkeren.

_________________
Welkom in het meest verkeersonveilige land van West-Europa


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 13 maart 2011, 17:42 
Offline

Geregistreerd: 04 mei 2006, 00:00
Berichten: 6919
de rijprof schreef:
oederdekoe schreef:
Maar "de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan" klinkt voor mij echt chinees.
In het vlaams: ge moet minstens 5 meter van den hoek staan.

Den hoek wordt in Vlaanderen doorgaans aanzien als de hoek die de huizen maken.
Dat is het dus niet.
Het is de hoek die de rijbanen maken, waar je 5m uit de buurt van moet blijven.

_________________
Welkom in het meest verkeersonveilige land van West-Europa


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 14 maart 2011, 09:17 
Offline
Medewerker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 jul 2008, 00:24
Berichten: 5087
dwarsrijbaan...

_________________
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 14 maart 2011, 09:58 
Offline

Geregistreerd: 04 mei 2006, 00:00
Berichten: 6919
de rijprof schreef:
dwarsrijbaan...


... en om een hoek te kunnen vormen, moet er natuurlijk ook nog een andere rijbaan bekeken worden :arrow: rijbanen.

_________________
Welkom in het meest verkeersonveilige land van West-Europa


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 15 maart 2011, 12:23 
Offline
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 apr 2005, 00:00
Berichten: 4582
Woonplaats: Dilsen
Inazuma schreef:
de rijprof schreef:
dwarsrijbaan...


... en om een hoek te kunnen vormen, moet er natuurlijk ook nog een andere rijbaan bekeken worden :arrow: rijbanen.


Waardoor de discussie is onstaan, dat het op een kruispunt gevormd door een rijbaan en een aardeweg niet van toepassing zou zijn omdat art 24.7 het heeft over rijbanen terwijl een aardeweg geen rijbaan heeft :arrow:

Citaat:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;


Om misverstanden te voorkomen wil ik dus even duidelijk maken dat dit alsnog niet mag.
De reden daar van:
Citaat:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen


Bovenstaande regel gaat niet perse over de 5 meter, en dit zou bij wijze van spreken dus zelfs op 5,5 of 6 en meer meters hinderlijk kunnen zijn.(vanaf het moment dat het hinderlijk of gevaarlijk kan zijn mag het niet)
Zover gaat met dat op een theorie-examen trouwens nooit bekijken :idea:

_________________
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 11 aug 2011, 19:36 
Offline

Geregistreerd: 10 sep 2010, 10:25
Berichten: 11
accer schreef:
Stel je een kruispunt voor in de vorm van een T
In de onderste straat wil je parkeren.

- Het "dak" van de T is dan de "dwarsrijbaan"

- Die dwarsrijbaan heeft 2 randen, eentje aan de overkant van het kruispunt, en eentje aan "jouw" kant. Die laatste is de "naastbijgelegen" rand.

- Nu, aangezien het een kruispunt is, is daar geen échte fysieke rand (als er geen kruispunt is wordt de rand meestal gevormd door een witte lijn/een borduur/...). Daarom dat men spreekt over de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan.

Dus: de rand van de "zijstraten" op het kruispunt (dak van de T) die het dichts bij jouw is (onderste deel van het dak van de T dus), die moet je denkbeeldig doortrekken over het kruispunt heen. Vanaf die denkbeeldige lijn, moet je 5 meter afblijven als je wil parkeren.

Begrijp je het zo wel?


PERFECT uitgelegd! De tekening van GRO was ook al leuk :)

accer schreef:
Richtingaanwijzer gebruiken voor:
- richtingsverandering
- zijdelingse verplaatsing

Als je dus gewoon naast de kant van de weg staat, doe je geen van die twee dingen, en moet de richtingaanwijzer eigenlijk uit staan.

Vele mensen laten soms de rechter richtingaanwijzer wel eens aanstaan, ten eerste omdat die soms vergeten wordt, ten tweede om aan de andere weggebruikers echt duidelijk te maken: kijk ik blijf hier nu staan, rij mij maar voorbij.
Het kan het verkeer soms ietsje vlotter maken, maar hat is eigenlijk niet de regel.


Dat is net wat ik bedoel. Het is dus niet de regel. Maar is het een overtreding?
Ik vind het zelf namelijk ook wel handig als men op die manier laat weten dat ze daar maar wat staan.


PS : Ik was dit onderwerp volledig vergeten! Alsnog bedankt allemaal voor de antwoorden. Bij deze liet ik jullie weten dat ik het gesnopen heb. ;-)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 12 aug 2011, 16:14 
Offline

Geregistreerd: 04 mei 2006, 00:00
Berichten: 6919
oederdekoe schreef:
Dat is net wat ik bedoel. Het is dus niet de regel. Maar is het een overtreding?
Ik vind het zelf namelijk ook wel handig als men op die manier laat weten dat ze daar maar wat staan.

Ja, de richtingaanwijzer moet uit.

Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre

Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.


Eens je rechts opgesteld staat, is de zijdelingse verplaatsing immers beëindigd.

_________________
Welkom in het meest verkeersonveilige land van West-Europa


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  

 

Gratis Rijbewijs Online

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling