accer schreef:
Stel je een kruispunt voor in de vorm van een T
In de onderste straat wil je parkeren.
- Het "dak" van de T is dan de "dwarsrijbaan"
- Die dwarsrijbaan heeft 2 randen, eentje aan de overkant van het kruispunt, en eentje aan "jouw" kant. Die laatste is de "naastbijgelegen" rand.
- Nu, aangezien het een kruispunt is, is daar geen échte fysieke rand (als er geen kruispunt is wordt de rand meestal gevormd door een witte lijn/een borduur/...). Daarom dat men spreekt over de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan.
Dus: de rand van de "zijstraten" op het kruispunt (dak van de T) die het dichts bij jouw is (onderste deel van het dak van de T dus), die moet je denkbeeldig doortrekken over het kruispunt heen. Vanaf die denkbeeldige lijn, moet je 5 meter afblijven als je wil parkeren.
Begrijp je het zo wel?
PERFECT uitgelegd! De tekening van GRO was ook al leuk

accer schreef:
Richtingaanwijzer gebruiken voor:
- richtingsverandering
- zijdelingse verplaatsing
Als je dus gewoon naast de kant van de weg staat, doe je geen van die twee dingen, en moet de richtingaanwijzer eigenlijk uit staan.
Vele mensen laten soms de rechter richtingaanwijzer wel eens aanstaan, ten eerste omdat die soms vergeten wordt, ten tweede om aan de andere weggebruikers echt duidelijk te maken: kijk ik blijf hier nu staan, rij mij maar voorbij.
Het kan het verkeer soms ietsje vlotter maken, maar hat is eigenlijk niet de regel.
Dat is net wat ik bedoel. Het is dus niet de regel. Maar is het een overtreding?
Ik vind het zelf namelijk ook wel handig als men op die manier laat weten dat ze daar maar wat staan.
PS : Ik was dit onderwerp volledig vergeten! Alsnog bedankt allemaal voor de antwoorden. Bij deze liet ik jullie weten dat ik het gesnopen heb.