Toerentallen

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Toerentallen

door JC » 15 jun 2009, 11:20

Schakelen bij 2000 toeren is voor een benzine erg laag, zeker als het om een klein motortje gaat. Ik denk dat de topic-opener gewoon is geraakt aan het geluid van schakelen bij die lage toeren en dat hij hierdoor niet meer beseft dat er iets niet klopt. Trek met die A-reeks eens door tot 2500 à 3000 toeren, dit is zeker nog niet hoog in de toeren en je zal het verschil wel merken.
Als je op die lage toeren blijft rijden rijd je je wagen kapot. Dit zal zeker het geval zijn wanneer je eens in de bergen komt of je wagen wat zwaarder beladen is als normaal.

door Puk » 14 jun 2009, 21:16

Benzine is een hoogtoerige motor en als je veel in te laag toerental rijd dan slijt er van alles ook harder.

Probeer maar eens als je optrekt met volgas en steeds bij 2000 toeren schakelen.
En doe hetzelfde maar dan pas schakelen bij 4000 toeren. (als de motor op bedrijfstemperatuur is)
dan zul je het verschil HEEEL goed merken. dat hij veel veel harder optrekt als je hem meer toeren laat maken.

En het is logisch dat de motor dan meer toeren maakt en dat je denkt dat het niet goed is maar kan ie makkelijk hebben.

Heb zelf een golf 1.8 benzine als ik normaal rijd schakel ik bij 3000 toeren maar werkelijk heeft ie zijn maximale vermogen bij 4000 toeren.

door Gast » 14 jun 2009, 20:56

Tja hangt gewoon van de auto af, hoeveel pk en koppel die heeft. Ik kan met mijn z4 2.0i gemakkelijk schakelen bij 2000 toeren. Natuurlijk gaat hem dan wel nie trekken als ne zot ma das ook nie de bedoeling als ge gewoon aant bollen zijt. Wilt ge echt gaan dan gaat ge tot 4500 dan trekt em wel.

door Wouter » 14 jun 2009, 20:53

Zowel te hoog als te laag is slecht. Op een normaal toerental moet je rijden wil je goed doen...

als je te vroeg schakelt, ga je ver op je gas moeten staan om maar een beetje vooruit te geraken, en dit zorgt voor heel wat motor- en milieuvervuiling zoals eerder al gezegd.
Begrijp het probleem, door het te vergelijken met een kraan die je helemaal opendraait (veel gas), maar er komt bijna niks uit (je accelereert maar traag). Je snapt dat dit niet de optimale toestand kan zijn...

(waarom LIJK je dan van overal te horen dat lager = beter? De meeste mensen hebben/hadden de gewoonte te laat op te schakelen, en moe(s)ten dus gaan leren te schakelen bij lager toerental.
Wie al op een goed toerental zit/zat moe(s)t helemaal niet nóg lager gaan schakelen, dat is voor niks nodig, integendeel: dat is slecht.

door MatthiasButtiens » 14 jun 2009, 19:33

Denk niet als je vroeg opschakelt te aan lage toerentallen dat je dan minder verbruikt...
integendeel je verbruikt meer en je vervuilt je motor en het milieu als je aan te lage toerentallen te veel gas geeft.
Echt? Ik dacht dat je wel meer vervuilde met hoge toerentallen, omdat je toch precies om ecologisch te rijden beter in lagere dan hogere toerentallen rijdt? Is dat dan toch niet echt beter?

door Elke V » 14 jun 2009, 11:39

SH schreef:
Elke V schreef:
MatthiasButtiens schreef:Op 2000 toeren schakelen met een benzine? Dat moet ik niet proberen...
ik doe dat zelfs met onze diesel (opel vectra van 1994) niet, ik schakel pas als ik rond de 2700 zit (anders moet ik bijna plankgas geven wil ik nog een beetje vooruitgeraken :roll: )
Idem hier (Golf 3)
Heb je er speciaal op gelet op welk toerental je schakelde op het examen? Want ik schakel (volgens het forum) te hoog in toeren ;)
ik heb gewoon gereden zoals ik anders ook rij, maar ik ben ook niet van nul naar negentig moeten gaan, (alleen van dertig naar vijftig, van vijftig naar zeventig en van zeventig naar negentig), en dan 'valt dat minder hard op' hé ...

rijstijl niet veranderen voor je praktijkexamen ga afleggen!

door Leerling of begeleider. » 14 jun 2009, 10:56

Wat doe ik het best op mijn examen?


Rijexamen afleggen zoals je leren rijden heb tijdens je stage opleiding. :wink:

door SH » 14 jun 2009, 10:20

Elke V schreef:
MatthiasButtiens schreef:Op 2000 toeren schakelen met een benzine? Dat moet ik niet proberen...
ik doe dat zelfs met onze diesel (opel vectra van 1994) niet, ik schakel pas als ik rond de 2700 zit (anders moet ik bijna plankgas geven wil ik nog een beetje vooruitgeraken :roll: )
Idem hier (Golf 3)
Heb je er speciaal op gelet op welk toerental je schakelde op het examen? Want ik schakel (volgens het forum) te hoog in toeren ;)

door Elke V » 14 jun 2009, 09:49

MatthiasButtiens schreef:Op 2000 toeren schakelen met een benzine? Dat moet ik niet proberen...
ik doe dat zelfs met onze diesel (opel vectra van 1994) niet, ik schakel pas als ik rond de 2700 zit (anders moet ik bijna plankgas geven wil ik nog een beetje vooruitgeraken :roll: )

door de rijprof » 13 jun 2009, 23:11

Denk niet als je vroeg opschakelt te aan lage toerentallen dat je dan minder verbruikt...
integendeel je verbruikt meer en je vervuilt je motor en het milieu als je aan te lage toerentallen te veel gas geeft.

door boris bolide » 13 jun 2009, 12:46

Ik ook niet. Enkel als ik traag moet optrekken tijdens het filerijden bijvoorbeeld. 3000 tpm is voor mij the way to go :wink:

door MatthiasButtiens » 12 jun 2009, 22:56

Op 2000 toeren schakelen met een benzine? Dat moet ik niet proberen... Maar als het gaat en je behoudt voldoende optreksnelheid, waarom niet :P

door Inazuma » 12 jun 2009, 20:03

Lone schreef:Het is een type A140.
Inderdaad, dit is een laag cijfer maar zoals ik zeg ondervind ik geen problemen of rare geluiden.
Verrassend laag voor de kleinste / lichtste motor in de A reeks :shock:

Maar als die er geen problemen mee heeft is het OK .


Als je echt te laag in de toeren zit na het schakelen, dan ga je dat voelen aan het motorgedrag:
de motor lijkt dood te vallen, gaat schokken, en versnelt traag en nukkig - om dan als het toerental wat klimt er als een gek vandoor te willen gaan omdat je ondertussen zoveel gas aan het geven bent ...

door Lone » 12 jun 2009, 19:36

Het is een type A140.
Inderdaad, dit is een laag cijfer maar zoals ik zeg ondervind ik geen problemen of rare geluiden. Ik rijd nu al ongeveer een jaar met een voorlopig rijbewijs 36m en heb al met 3 verschillende begeleiders gereden die ook vinden dat ik op de juiste momenten schakel.
Ik zal er voorlopig van uit gaan dat ik het juist doe en zien of ik op het examen opmerkingen krijg.
Bedankt voor de reacties.

Re: Toerentallen

door Inazuma » 12 jun 2009, 18:19

Lone schreef:Ik rijd met een Mercedes A klasse (benzine) en naar mijn gevoel/gehoor schakel ik (bijna) altijd op naar een hogere versnelling bij ongeveer 2000 toeren
Dat is erg laag voor een benzinemotor.
Trekt de motor nog goed bij dergelijk laag toerental :?:

(Het is toevallig toch geen A200 Turbo :?: )

Omhoog