door Wouter » 08 jun 2009, 17:38
Rafael schreef:Vreemd, waar heb jij dan geoefend? Op een afgesloten terrein, en pas met je examen de baan op? Straffe kost.
Op de baan, mét iemand naast mij die mee heeft gekeken zolang nodig.
Rafael schreef:Nuja, ik respecteer jouw mening, jij de mijne ook, er verder nog op in gaan gaat uitlopen IN een welles-nietes spel vermoed ik. Ik blijf bij mijn standpunt dat in principe de begeleider op het examen zelf niet hoeft te kijken. Je hebt ook een punt dat iemand die meekijkt veiliger is, maar in principe...
Als meekijken niet mag op het examen, dan gaan die begeleiders die eigenlijk nog wel moeten meekijken (want lang niet iedereen is echt klaar op het moment dat hij/zij examen gaat doen) niet kijken, omdat dan hun leerling sowieso zou buizen... Zij die examen gaan doen, die er eigenlijk nog niet klaar voor zijn, hebben die drie kwartier dus geen backup meer (ouder gaat daar verstijft zitten uit angst voor de buis), terwijl ze hem nog wel nodig hebben. = gevaarlijk. Zeker op een examen, dan kunnen zelfs bij de leerlingen die toch al redelijk kunnen rijden, de zenuwen sommigen zodanig parten spelen, dat die begeleider toch nog essentieel is.
Ik begrijp je als je zegt: als het nog nodig is dat de begeleider meekijkt, dan kan je eigenlijk toch niet slagen; maar moet dat dan ten koste gaan van de veiligheid? (zie hierboven)
Waarom moet die begeleider er nog naast zitten op het examen? Jij gaat er vanuit dat mensen dan maar examen moeten doen zonder dat begeleider nog meekijkt, en dat is pas verantwoord als men goed kan autorijden. Jij gaat er dus van uit dat op het examen de kandidaat al kan autorijden. Waarom is er dan nog examen? Dat dient toch om te oordelen of je geschikt bent om al alleen te kunnen rijden of niet, dus hoe kan je dan VOOR dat examen zeggen of de begeleider mag wegvallen of niet? (niet meer kijken is even goed als er niet zitten eh, als ge lappen op uw ogen hebt gaat ge nie verder komen int verkeer...)
Zolang er mensen buizen op het examen, wil dat zeggen dat er mensen deelnemen aan het rijexamen die eigenlijk nog niet kunnen rijden. Zolang je eigenlijk nog niet kan rijden, is het in mijn ogen nodig dat iemand als vangnet dient... Sterker nog, ik eis als weggebruiker, dat al wie op de baan is en nog niet kan rijden, op zijn minst die begeleider heeft die nog enigszins kan ingrijpen. Ik zit ook op die baan, en ik wil niet met de brokken zitten, omdat iemand examen aan het doen was, en papa niet mocht kijken omdat zoonlief dan buisde...
Mijn conclusie: ja, inderdaad. Als de begeleider echt nog nodig is en nog moet kijken, zou je moeten buizen. MAAR: de begeleider niet meer laten kijken = de begeleider niet meer nodig achten, en dat kan niet vóór het slagen voor het examen; dus dat kijken kan geen maat zijn voor hoe goed de leerling rijdt... Het is tenslotte aan de examinator om te zeggen: oke, jij verdient je rijbewijs, laat dat tweede paar ogen nu maar achterwegen. En die beslissing valt NA het examen, en kan niet genomen worden door leerling of begeleider.
[tussen haakjes: ik kijk zelf al jaren, nog voor ik dus zelf met de auto reed, mee met zelfs mijn ouders. Kan toch nooit kwaad... Nodig is het niet, maar met twee ziet ge sowieso meer als alleen, en het moest maar is zijn dat die chauffeur iets mist, kan altijd. Ik heb er ook absoluut geen problemen mee als mensen nu nog met mij meekijken, en dat blijven doen tot ik 80 ben, integendeel, ik heb dat zelfs graag. Extra veiligheid. Wat ik wil zeggen: meekijken is vaak zelfs een gewoonte, en dus niet iets dat die begeleider gaat doen als teken of uit noodzaak...]
[quote="Rafael"]Vreemd, waar heb jij dan geoefend? Op een afgesloten terrein, en pas met je examen de baan op? Straffe kost.[/quote]
Op de baan, mét iemand naast mij die mee heeft gekeken zolang nodig.
[quote="Rafael"]Nuja, ik respecteer jouw mening, jij de mijne ook, er verder nog op in gaan gaat uitlopen IN een welles-nietes spel vermoed ik. Ik blijf bij mijn standpunt dat in principe de begeleider op het examen zelf niet hoeft te kijken. Je hebt ook een punt dat iemand die meekijkt veiliger is, maar in principe...[/quote]
Als meekijken niet mag op het examen, dan gaan die begeleiders die eigenlijk nog wel moeten meekijken (want lang niet iedereen is echt klaar op het moment dat hij/zij examen gaat doen) niet kijken, omdat dan hun leerling sowieso zou buizen... Zij die examen gaan doen, die er eigenlijk nog niet klaar voor zijn, hebben die drie kwartier dus geen backup meer (ouder gaat daar verstijft zitten uit angst voor de buis), terwijl ze hem nog wel nodig hebben. = gevaarlijk. Zeker op een examen, dan kunnen zelfs bij de leerlingen die toch al redelijk kunnen rijden, de zenuwen sommigen zodanig parten spelen, dat die begeleider toch nog essentieel is.
Ik begrijp je als je zegt: als het nog nodig is dat de begeleider meekijkt, dan kan je eigenlijk toch niet slagen; maar moet dat dan ten koste gaan van de veiligheid? (zie hierboven)
Waarom moet die begeleider er nog naast zitten op het examen? Jij gaat er vanuit dat mensen dan maar examen moeten doen zonder dat begeleider nog meekijkt, en dat is pas verantwoord als men goed kan autorijden. Jij gaat er dus van uit dat op het examen de kandidaat al kan autorijden. Waarom is er dan nog examen? Dat dient toch om te oordelen of je geschikt bent om al alleen te kunnen rijden of niet, dus hoe kan je dan VOOR dat examen zeggen of de begeleider mag wegvallen of niet? (niet meer kijken is even goed als er niet zitten eh, als ge lappen op uw ogen hebt gaat ge nie verder komen int verkeer...)
Zolang er mensen buizen op het examen, wil dat zeggen dat er mensen deelnemen aan het rijexamen die eigenlijk nog niet kunnen rijden. Zolang je eigenlijk nog niet kan rijden, is het in mijn ogen nodig dat iemand als vangnet dient... Sterker nog, ik eis als weggebruiker, dat al wie op de baan is en nog niet kan rijden, op zijn minst die begeleider heeft die nog enigszins kan ingrijpen. Ik zit ook op die baan, en ik wil niet met de brokken zitten, omdat iemand examen aan het doen was, en papa niet mocht kijken omdat zoonlief dan buisde...
Mijn conclusie: ja, inderdaad. Als de begeleider echt nog nodig is en nog moet kijken, zou je moeten buizen. MAAR: de begeleider niet meer laten kijken = de begeleider niet meer nodig achten, en dat kan niet vóór het slagen voor het examen; dus dat kijken kan geen maat zijn voor hoe goed de leerling rijdt... Het is tenslotte aan de examinator om te zeggen: oke, jij verdient je rijbewijs, laat dat tweede paar ogen nu maar achterwegen. En die beslissing valt NA het examen, en kan niet genomen worden door leerling of begeleider.
[tussen haakjes: ik kijk zelf al jaren, nog voor ik dus zelf met de auto reed, mee met zelfs mijn ouders. Kan toch nooit kwaad... Nodig is het niet, maar met twee ziet ge sowieso meer als alleen, en het moest maar is zijn dat die chauffeur iets mist, kan altijd. Ik heb er ook absoluut geen problemen mee als mensen nu nog met mij meekijken, en dat blijven doen tot ik 80 ben, integendeel, ik heb dat zelfs graag. Extra veiligheid. Wat ik wil zeggen: meekijken is vaak zelfs een gewoonte, en dus niet iets dat die begeleider gaat doen als teken of uit noodzaak...]