Gregory, je vraagt om advies en negeert vervolgens het advies;
Dus dan proberen we da, eens rijbewijs gekregen, rijdt je toch zoals je zelf wil dus voila... Einde discussie
Dat einde discussie mag je wat mij betreft ook weglaten, niet zo vriendelijk.
1. Het is niet respectvol als je mensen om advies vraagt, deze mensen er moeite voor doen om jou dat te geven en het vervolgens negeert.
2. Ze beseffen het gevaar hiervan.
Gelukkig heeft Bertje een engelengeduld, chapeau daarvoor.
Als je het koppelingspedaal indrukt dan remt de auto trager en loop je ook een verhoogd risico om uit de bocht te vliegen wanneer je dat in de bocht doet, bovendien hoef je in een bocht nooit te remmen zolang je geen coureur bent. Als je in de bocht nog moet remmen dan heb je te weinig geremd voor de bocht. De bedoeling is dat je voor de bocht voldoende remt, de bocht neemt zonder een pedaal ingedrukt te hebben en op het einde van de bocht terug gas geeft.
En om nog wat verder te reageren. Mijn pa rijdt ver 40 jaar rond met de auto. Hij heeft dus al wat ervaring. Hij heeft zijn rijbewijs gehaald dus zal het wel kunnen, anders had hij dat nooit gehaald + op die 40 jaar heeft hij nog geen ongeluk gehad of enige bekeuringen gekregen.
1. Jouw pa heeft idd geen praktijkexamen hoeven te doen en daarmee nooit bewezen veilig te kunnen rijden. Het kan dat hij goed kan rijden (als hij niet dezelfde fout maakt) maar hij heeft het niet bewezen doordat hij zijn rijbewijs heeft gekregen.
2. Het is niet omdat hij geen ongeluk heeft gehad dat hij daarom niet een paar keer flink geluk kan hebben gehad.
3. Het is niet omdat hij nog geen ongeluk heeft gehad dat hij daarmee ook anderen niet in gevaar brengt of sociaal rijdt.
4. Als je iets verkeerds traint dan wordt je beter in het verkeerde. Training is op zichzelf geen garantie om beter te worden, je leert wat je traint.
Ik wil jouw pa niet viseren maar dit zegt ook mij niets.
Ik reageer hier nog even op zodat lezers niet de verkeerde indruk krijgen.
Ik denk trouwens dat de gemiddelde autobestuurder echt geen kennis van een automechanieker heeft...
Dat denk ik ook. Wel heeft de verstandige bestuurder een basisinzicht in hoe de koppeling, het schakelen en het remmen werkt en nog wat andere zaken zoals wrijving en grip. Zo niet, dan kan het een dure grap worden.
Helaas is nog niet alle basiskennis een onderdeel van het theorie-examen.
koppeling heeft niets met de rempedaal te maken volgens mij. Dit zijn dan ook 2 afzonderlijke pedalen??
Je zal het nu wel begrepen hebben maar just to be sure, koppelingspedaal ingedrukt = minder vertraging bij het indrukken van het rempedaal.
Let er op: ontkoppeld = koppelingspedaal ingedrukt, gekoppeld = koppelingspedaal niet ingedrukt.
Ik duw persoonlijk EN koppeling EN rem in om niet stil te vallen...
Omdat je niet aanvoelt vanaf welke snelheid de auto stilvalt. Tip: zoek eens een afgelegen weg op en probeer het gewoon uit. Zet de versnelling in de 1 (vanuit de 2 uiteraard) en laat de auto uitbollen (wilt zeggen; niet remmen, geen gas geven) en kijk aandachtig naar de kilometerteller en de toerentalmeter. Je zal zo makkelijk zien wanneer de auto stilvalt. De volgende keren houdt je gewoon in de gaten dat je niet aan het koppelingspedaal komt voordat de teller dat aantal heeft bereikt. Na een tijd kan je dat hopelijk op jouw 'gevoel'.
Het gaat niet om het feit dat je sneller remt met koppeling ingedrukt, maar als je een cout frein moet geven je stilvalt als je die koppeling niet tijdig ingedrukt krijgt.
Het zal wel duidelijk zijn maar je valt dus niet stil als je weet wanneer je de koppeling moet indrukken. Hiervoor kan je de tip hierboven opvolgen.
Ik rijd liever iets te rustig dan dat ik te vlot hoeken omrijdt en we zien wel wat er achter volgt...
Dat is dus omdat je voor de bocht te weinig afremt en/of omdat je het koppelingpedaal induwt in de bocht waardoor je een kleinere vertraging krijgt ten gevolge van het remmen.
@ andere persoon: volgens mij is 20 uur rijschool, 3 maand rondrijden ook niet goed om examen te gaan doen want je rijdt echt nog niet lang genoeg, maar dat is ook weer mijn mening. Ik denk dat als je met een begeleider oefent, dat je veel rustiger rijdt omda die bij je is, terwijl als je alleen rijdt, je mss sneller is iets gaat proberen of is wat sneller gaat rijden. Zeker als je net alleen mag rijden en zo is wat wil testen.
Leren rijden van een begeleider kan goed werken onder voorwaarde dat de begeleider capabel is en daar knelt de schoen. Een enkeling heeft hiermee geluk (JC zijn pa was/is een vrachtwagenchauffeur) maar veel mensen hebben dat geluk niet. Als die leerlingen zodoende nooit goed leren rijden en dat weer aan hun kinderen leren...
Als ze dan toch als uitzondering de vrije begeleiding in stand willen houden dat ze dan toch in ieder geval eerst de begeleiders een examen laten doen om te controleren dat ze weten wat ze doen (misschien een uur zelf rijden en een uur begeleiden van de examinator die een halfgevorderde leerling speelt).
Het feit dat je jouw begeleider kent kan zowel een voordeel als een nadeel zijn, afhankelijk van het aardje van het beestje.
De meningen over de vrije begeleiding zijn nogal verdeeld, ook op dit forum.
Ik persoonlijk zou het liefst zien dat het leren autorijden standaard onderdeel is van het schoolpakket in het 6de jaar aangezien ik geloof dat het dan goedkoper kan zijn omwille van schaalvoordelen en het niet-commerciële doeleinde en het rijbewijs toch voor de meesten noodzakelijk gaat zijn, al is het maar omdat het openbaar vervoer vaak geen oplossing biedt.
Gregory, je vraagt om advies en negeert vervolgens het advies;[quote] Dus dan proberen we da, eens rijbewijs gekregen, rijdt je toch zoals je zelf wil dus voila... Einde discussie[/quote]
Dat einde discussie mag je wat mij betreft ook weglaten, niet zo vriendelijk.
1. Het is niet respectvol als je mensen om advies vraagt, deze mensen er moeite voor doen om jou dat te geven en het vervolgens negeert.
2. Ze beseffen het gevaar hiervan.
Gelukkig heeft Bertje een engelengeduld, chapeau daarvoor.
Als je het koppelingspedaal indrukt dan remt de auto trager en loop je ook een verhoogd risico om uit de bocht te vliegen wanneer je dat in de bocht doet, bovendien hoef je in een bocht nooit te remmen zolang je geen coureur bent. Als je in de bocht nog moet remmen dan heb je te weinig geremd voor de bocht. De bedoeling is dat je voor de bocht voldoende remt, de bocht neemt zonder een pedaal ingedrukt te hebben en op het einde van de bocht terug gas geeft.
[quote]En om nog wat verder te reageren. Mijn pa rijdt ver 40 jaar rond met de auto. Hij heeft dus al wat ervaring. Hij heeft zijn rijbewijs gehaald dus zal het wel kunnen, anders had hij dat nooit gehaald + op die 40 jaar heeft hij nog geen ongeluk gehad of enige bekeuringen gekregen.[/quote]
1. Jouw pa heeft idd geen praktijkexamen hoeven te doen en daarmee nooit bewezen veilig te kunnen rijden. Het kan dat hij goed kan rijden (als hij niet dezelfde fout maakt) maar hij heeft het niet bewezen doordat hij zijn rijbewijs heeft gekregen. :wink:
2. Het is niet omdat hij geen ongeluk heeft gehad dat hij daarom niet een paar keer flink geluk kan hebben gehad.
3. Het is niet omdat hij nog geen ongeluk heeft gehad dat hij daarmee ook anderen niet in gevaar brengt of sociaal rijdt.
4. Als je iets verkeerds traint dan wordt je beter in het verkeerde. Training is op zichzelf geen garantie om beter te worden, je leert wat je traint.
Ik wil jouw pa niet viseren maar dit zegt ook mij niets.
Ik reageer hier nog even op zodat lezers niet de verkeerde indruk krijgen.
[quote]Ik denk trouwens dat de gemiddelde autobestuurder echt geen kennis van een automechanieker heeft... [/quote]
Dat denk ik ook. Wel heeft de verstandige bestuurder een basisinzicht in hoe de koppeling, het schakelen en het remmen werkt en nog wat andere zaken zoals wrijving en grip. Zo niet, dan kan het een dure grap worden.
Helaas is nog niet alle basiskennis een onderdeel van het theorie-examen.
[quote]koppeling heeft niets met de rempedaal te maken volgens mij. Dit zijn dan ook 2 afzonderlijke pedalen?? [/quote]
Je zal het nu wel begrepen hebben maar just to be sure, koppelingspedaal ingedrukt = minder vertraging bij het indrukken van het rempedaal.
Let er op: ontkoppeld = koppelingspedaal ingedrukt, gekoppeld = koppelingspedaal niet ingedrukt.
[quote]Ik duw persoonlijk EN koppeling EN rem in om niet stil te vallen...
[/quote]
Omdat je niet aanvoelt vanaf welke snelheid de auto stilvalt. Tip: zoek eens een afgelegen weg op en probeer het gewoon uit. Zet de versnelling in de 1 (vanuit de 2 uiteraard) en laat de auto uitbollen (wilt zeggen; niet remmen, geen gas geven) en kijk aandachtig naar de kilometerteller en de toerentalmeter. Je zal zo makkelijk zien wanneer de auto stilvalt. De volgende keren houdt je gewoon in de gaten dat je niet aan het koppelingspedaal komt voordat de teller dat aantal heeft bereikt. Na een tijd kan je dat hopelijk op jouw 'gevoel'.
[quote]Het gaat niet om het feit dat je sneller remt met koppeling ingedrukt, maar als je een cout frein moet geven je stilvalt als je die koppeling niet tijdig ingedrukt krijgt. [/quote]
Het zal wel duidelijk zijn maar je valt dus niet stil als je weet wanneer je de koppeling moet indrukken. Hiervoor kan je de tip hierboven opvolgen.
[quote]Ik rijd liever iets te rustig dan dat ik te vlot hoeken omrijdt en we zien wel wat er achter volgt...[/quote]
Dat is dus omdat je voor de bocht te weinig afremt en/of omdat je het koppelingpedaal induwt in de bocht waardoor je een kleinere vertraging krijgt ten gevolge van het remmen.
[quote]@ andere persoon: volgens mij is 20 uur rijschool, 3 maand rondrijden ook niet goed om examen te gaan doen want je rijdt echt nog niet lang genoeg, maar dat is ook weer mijn mening. Ik denk dat als je met een begeleider oefent, dat je veel rustiger rijdt omda die bij je is, terwijl als je alleen rijdt, je mss sneller is iets gaat proberen of is wat sneller gaat rijden. Zeker als je net alleen mag rijden en zo is wat wil testen. [/quote]
Leren rijden van een begeleider kan goed werken onder voorwaarde dat de begeleider capabel is en daar knelt de schoen. Een enkeling heeft hiermee geluk (JC zijn pa was/is een vrachtwagenchauffeur) maar veel mensen hebben dat geluk niet. Als die leerlingen zodoende nooit goed leren rijden en dat weer aan hun kinderen leren...
Als ze dan toch als uitzondering de vrije begeleiding in stand willen houden dat ze dan toch in ieder geval eerst de begeleiders een examen laten doen om te controleren dat ze weten wat ze doen (misschien een uur zelf rijden en een uur begeleiden van de examinator die een halfgevorderde leerling speelt).
Het feit dat je jouw begeleider kent kan zowel een voordeel als een nadeel zijn, afhankelijk van het aardje van het beestje.
De meningen over de vrije begeleiding zijn nogal verdeeld, ook op dit forum.
Ik persoonlijk zou het liefst zien dat het leren autorijden standaard onderdeel is van het schoolpakket in het 6de jaar aangezien ik geloof dat het dan goedkoper kan zijn omwille van schaalvoordelen en het niet-commerciële doeleinde en het rijbewijs toch voor de meesten noodzakelijk gaat zijn, al is het maar omdat het openbaar vervoer vaak geen oplossing biedt.