Quote: dus DE vraag is: Moet je vertrekken op de heuvel met de handrem?
Neen, je mag het ook zonder de handrem doen.
De enige voorwaarde is dat je niet achteruit bolt.
Quote: Stel dat je hetzelfde zou doen zonder dat de handrem oorspronkelijk is opgetrokken, dan vrees ik dat je begint achteruit te bollen van zodra je het ontkoppelingspedaal indrukt.
Voor dat je met je linkervoet je ontkoppelingspedaal indrukt moet je met je rechtervoet op de rem staan, dan druk je je ontkoppelingspedaal in en schakelt naar 1e, dan ontkoppelingspedaal omhoog laten komen tot aan het aangrijpingspunt ( grip hebben dus) en dan pas je rempedaal loslaten.
Bij een diesel begin je dan al naar voor te gaan zonder dat je gas moet bijgeven.
Bij een benzine, vooral bij de oudere wagens moet je nog een beetje gas bijgeven.
Geen paniek als je voldoende grip hebt, heb je ook tijd genoeg om met je rechtervoet van het rempedaal naar het gaspedaal te gaan zonder dat je achteruit gaat (een beetje oefenen zal wel nodig zijn )
De juiste naam van "de handrem" is eigenlijk een parkeerrem, wat dus eigenlijk inhoudt dat als je aan een kruispunt op een helling staat de parkeerrem niet gebruikt maar wel je gewone rem.
Dus het aanleren van alleen maar de voetrem te gebruiken is niet overbodig. Vermits je de "handrem" dan niet gebruikt verlies je ook geen tijd bij het vertrekken aan een kruispunt door ze af te zetten.
[quote] Quote: dus DE vraag is: Moet je vertrekken op de heuvel met de handrem? [/quote]
Neen, je mag het ook zonder de handrem doen.
De enige voorwaarde is dat je niet achteruit bolt.
[quote] Quote: Stel dat je hetzelfde zou doen zonder dat de handrem oorspronkelijk is opgetrokken, dan vrees ik dat je begint achteruit te bollen van zodra je het ontkoppelingspedaal indrukt. [/quote]
Voor dat je met je linkervoet je ontkoppelingspedaal indrukt moet je met je rechtervoet op de rem staan, dan druk je je ontkoppelingspedaal in en schakelt naar 1e, dan ontkoppelingspedaal omhoog laten komen tot aan het aangrijpingspunt ( grip hebben dus) en dan pas je rempedaal loslaten.
Bij een diesel begin je dan al naar voor te gaan zonder dat je gas moet bijgeven.
Bij een benzine, vooral bij de oudere wagens moet je nog een beetje gas bijgeven.
Geen paniek als je voldoende grip hebt, heb je ook tijd genoeg om met je rechtervoet van het rempedaal naar het gaspedaal te gaan zonder dat je achteruit gaat (een beetje oefenen zal wel nodig zijn )
De juiste naam van "de handrem" is eigenlijk een parkeerrem, wat dus eigenlijk inhoudt dat als je aan een kruispunt op een helling staat de parkeerrem niet gebruikt maar wel je gewone rem.
Dus het aanleren van alleen maar de voetrem te gebruiken is niet overbodig. Vermits je de "handrem" dan niet gebruikt verlies je ook geen tijd bij het vertrekken aan een kruispunt door ze af te zetten.