vertrekken voor het praktisch rijexamen

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: vertrekken voor het praktisch rijexamen

door Rafael » 18 dec 2005, 06:48

Jozef schreef: Ik zie niet in wat er aan dat derde stoplicht veiliger is als jij en 50 andere wagens achter jou al stilstaan.

Nu jij, en dan ik weer ...
Het derde stoplicht is veiliger, aangezien het op ooghoogte hangt (Zie post Digital) Dus je merkt dit veel sneller op dan bij een wagen zonder, aangezien bij sommige wagens het stoplicht soms moeilijk te onderscheiden is van hun gewoon licht. Of wanneer er mist hangt, en de achtermistlichten ook aanstaan, wordt een onderscheid maken al wat moeilijker. Het heeft zijn voordelen, maar een minpunt -vind ik- is dat het storend is, als de voorligger constant op zijn rem blijft staan. Maar dit hangt dan van persoon tot persoon af, dus denk niet dat hier verder nog een discussie over gehouden kan worden

door Jozef » 18 dec 2005, 05:43

Rafael schreef: dus denk niet dat hier verder nog een discussie over gehouden kan worden
Dat dacht je maar ... je kent ons nog niet.
Quote: Het derde stoplicht is veiliger
Uiteraard. Het was in Duitsland al jaren in voege, toen het hier nog verboden was, doch geduld werd.
Quote: Of wanneer er mist hangt, en de achtermistlichten ook aanstaan, wordt een onderscheid maken al wat moeilijker.
Blijf wel voorzichtig. Als bij een voorligger achteraan links en rechts een fel rood licht gaat branden, zijn er twee mogelijkheden: ofwel zijn het zijn achtermistlichten, ofwel zijn het zijn stoplichten en is zijn derde achtermistlicht kapot.

door Jozef » 17 dec 2005, 12:45

Een rood verkeerslicht kun je niet vergelijken met een derde stoplicht, hé digital ... Dat derde stoplicht bevindt zich meestal ongeveer op ooghoogte. Als het jou niet stoort, des te beter maar de ogen van heel wat mensen passen zich niet zo snel aan bij een verandering van lichtintensiteit, vooral als je, zoals ik, al bij de senioren hoort.

door Jozef » 17 dec 2005, 11:31

Ik zie niet in wat er aan dat derde stoplicht veiliger is als jij en 50 andere wagens achter jou al stilstaan.

Nu jij, en dan ik weer ...

door digital » 17 dec 2005, 08:37

Jozef schreef: Een rood verkeerslicht kun je niet vergelijken met een derde stoplicht, hé digital ... Dat derde stoplicht bevindt zich meestal ongeveer op ooghoogte. Als het jou niet stoort, des te beter maar de ogen van heel wat mensen passen zich niet zo snel aan bij een verandering van lichtintensiteit, vooral als je, zoals ik, al bij de senioren hoort.
Dat 3de stoplicht is verplicht geworden omdat het veiliger zou zijn en het licht is speciaal op ooghoogte geplaatst opdat het zou opvallen.

door digital » 16 dec 2005, 09:39

Ik erger mij meer aan andere zaken dan aan zulke dingen...

Als een rood licht dan toch zo storend is, laat het verkeerslicht dan maar altijd op groen...

door Rafael » 15 dec 2005, 10:34

Nog een toevoeging aan m'n vorige bericht vat dit aub niet verkeerd op, ik heb zelf nog maar pas mijn rijbewijs, in tegenstelling tot jij, die lessen geeft, en hiervoor de nodige cursussen/opleidingen gevolgd heeft, dus wat ik zeg kan vér van het correcte afwijken, en bevat enkel mijn visie hierop.

door Rafael » 15 dec 2005, 10:32

digital schreef:
Rafael schreef:
digital schreef: Stel eens voor dat je aan elke helling je handrem moet optrekken en terug neerlaten...
Lijkt me niet direct een probleem, toch? Ik krijg eerder stress van mensen die voor je staan, met hun voet constant op hun rem, bvb een rood licht... (Als het donker is, kan dit behoorlijk storen vind ik).
Dit noemen we defensief rijden. Je geeft hiermee duidelijk te kennen dat je gestopt bent.
Er is een verschil tussen aangeven dat je gestopt bent, en op je rem blijven te staan... Stel, je staat aan een rood licht, bij sommige lichten duurt dit 30 seconden of langer, dan blijf je toch niet constant op je rem staan? Persoonlijk zet ik ofwel de handrem op, ofwel gewoon zonder rem, als de baan vlak is. Wanneer ik een achterligger zie, zal ik wel eens even op m'n rem drukken, dat m'n lichten oplichten, zodat hij het inderdaad opmerkt dat ik stil sta, maar in geen enkel geval blijf ik deze inhouden.

Idem voor gewone kruispunten, ik blijf bij m'n standpunt dat constant op de rem blijven staan een "big nono" is... Even laten oplichten wanneer je een achterligger ziet naderen (Nu ook niet even flitsen, maar gewoon een seconde of 3 ), is daarentegen wél goed vind ik persoonlijk...

door digital » 15 dec 2005, 09:59

Rafael schreef:
digital schreef: Stel eens voor dat je aan elke helling je handrem moet optrekken en terug neerlaten...
Lijkt me niet direct een probleem, toch? Ik krijg eerder stress van mensen die voor je staan, met hun voet constant op hun rem, bvb een rood licht... (Als het donker is, kan dit behoorlijk storen vind ik).
Dit noemen we defensief rijden. Je geeft hiermee duidelijk te kennen dat je gestopt bent.

door Benny Stinkens » 13 dec 2005, 11:50

Quote: Maar je mag geen steen achter één van de wielen leggen hé ...
Dan leg ik de examinator achter mijn wielen

door Jozef » 13 dec 2005, 11:46

Benny schreef: Neen, je mag het ook zonder de handrem doen.
de enige voorwaarde is dat je niet achteruit bolt.
Maar je mag geen steen achter één van de wielen leggen hé ...
Quote: een beetje oefenen zal wel nodig zijn
Maar best geen half uur aan één stuk (als er rook uit de koppeling komt, ben je al veel te lang bezig).

door Benny Stinkens » 13 dec 2005, 11:38

Quote: dus DE vraag is: Moet je vertrekken op de heuvel met de handrem?
Neen, je mag het ook zonder de handrem doen.
De enige voorwaarde is dat je niet achteruit bolt.
Quote: Stel dat je hetzelfde zou doen zonder dat de handrem oorspronkelijk is opgetrokken, dan vrees ik dat je begint achteruit te bollen van zodra je het ontkoppelingspedaal indrukt.
Voor dat je met je linkervoet je ontkoppelingspedaal indrukt moet je met je rechtervoet op de rem staan, dan druk je je ontkoppelingspedaal in en schakelt naar 1e, dan ontkoppelingspedaal omhoog laten komen tot aan het aangrijpingspunt ( grip hebben dus) en dan pas je rempedaal loslaten.

Bij een diesel begin je dan al naar voor te gaan zonder dat je gas moet bijgeven.
Bij een benzine, vooral bij de oudere wagens moet je nog een beetje gas bijgeven.

Geen paniek als je voldoende grip hebt, heb je ook tijd genoeg om met je rechtervoet van het rempedaal naar het gaspedaal te gaan zonder dat je achteruit gaat (een beetje oefenen zal wel nodig zijn )

De juiste naam van "de handrem" is eigenlijk een parkeerrem, wat dus eigenlijk inhoudt dat als je aan een kruispunt op een helling staat de parkeerrem niet gebruikt maar wel je gewone rem.

Dus het aanleren van alleen maar de voetrem te gebruiken is niet overbodig. Vermits je de "handrem" dan niet gebruikt verlies je ook geen tijd bij het vertrekken aan een kruispunt door ze af te zetten.

door Jozef » 13 dec 2005, 10:03

Rafael schreef: Ik krijg eerder stress van mensen die voor je staan, met hun voet constant op hun rem, bvb een rood licht... (Als het donker is, kan dit behoorlijk storen vind ik).
Daar heb je volkomen gelijk in, Rafael. Vooral dat derde stoplicht kan behoorlijk verblindend zijn als je er een tijdje kort achter staat.

door Jozef » 13 dec 2005, 10:01

digital schreef: Ik leer mijn leerlingen altijd aan om te vertrekken zonder gebruik te maken van de handrem omdat je dit ook niet doet in het verkeer. Stel eens voor dat je aan elke helling je handrem moet optrekken en terug neerlaten...
Tenzij het een zeer lichte helling betreft, ben ik er voorstander van om gebruik te maken van de handrem.

Ten eerste is het veel gemakkelijker: je kunt een beetje gas bijgeven, zodat de motor niet afslaat als je het koppelingspedaal een klein beetje te ver laat opkomen.

Ten tweede vermijdt je zo ook dat, op het ogenblik dat de koppeling aangrijpt, het motortoerental afzakt naar een ongezond lage waarde. Vroeger viel een motor stil onder de 800 toeren per minuut. Moderne motoren kunnen dank zij hun elektronische regelingen bijvoorbeeld nog tegen 650 toeren per minuut stationair draaien. Het is evenwel echt niet de bedoeling dat je de motor nóg trager laat draaien.

Ten derde is het op een ietwat serieuze helling (pakweg 20%) kunst- en vliegwerk om het koppelingspedaal juist zo ver te laten opkomen dat de auto niet achteruitbolt, maar de motor nog niet afslaat. Als de helling steil genoeg is, zal dat met lichtere benzinemotoren zelfs niet lukken, omdat ze zonder gas bij te geven niet eens genoeg koppel kunnen leveren om het achteruitbollen te verhinderen.

door Rafael » 13 dec 2005, 09:57

digital schreef: Stel eens voor dat je aan elke helling je handrem moet optrekken en terug neerlaten...
Lijkt me niet direct een probleem, toch? Ik krijg eerder stress van mensen die voor je staan, met hun voet constant op hun rem, bvb een rood licht... (Als het donker is, kan dit behoorlijk storen vind ik). Op zo'n moment zet je toch beter gewoon je handrem even op? En op minder felle hellingen, kan je ook met je koppeling wat spelen... Maar daar draait het in dit topic niet om, dus sorry voor de offtopic post...

Omhoog