praktijkexamen cat a

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: praktijkexamen cat a

door Gast » 03 mei 2009, 13:51

ok thanks,im ready for it !

grtz :)

door Inazuma » 02 mei 2009, 23:49

Yamaha gebruikt blijkbaar pijlstokjes op sommige modellen en pijlglaasjes op andere ...
Laat het je wijzen door de instructeur als je ermee gaat rijden.

door Benny Stinkens » 02 mei 2009, 19:27

Even vragen aan je instructeur, dan weet je het over beide motoren want van hier uit kunnen wij het echt niet zien hoor. :wink:

door Gast » 02 mei 2009, 13:28

het is nogal een rare situatie,ik heb mijn eerste zes uur les gekregen met een honda cb 500 en deze hebben geen peilglas maar ondertussen zijn er door de rijschool nieuwe motoren aangekocht namelijk yamaha xj6.
nu ga ik volgende week nog 2u stage volgen maar waarschijnlijk zal dit al met deze nieuwe motoren gebeuren .
weet iemand of deze motoren over een peilglas beschikken?
zelf denk ik dat alle nieuwe motoren tegenwoordig hiermee zijn uitgerust.

door Inazuma » 30 apr 2009, 23:30

Anonymous schreef:wat moet je dan doen bij motoren zonder oliepeilglas om dit te controleren?
Welke motor is het ?

door Benny Stinkens » 30 apr 2009, 19:37

Het kan ook zijn dat een lampje op je klok aangeeft als er iets mis is met het oliepeil.

In dit geval moet je dat lampje kunnen aanwijzen.
zelfs in dit geval moet er ergens een peilstok zitten want het lampje geeft wel aan dat het peil niet goed is maar niet hoeveel het te weinig is.

Zoals Xantingo reeds aangeeft is het de gebruiksaanwijzing die je meer kan vertellen.

door Stefan Peeters » 30 apr 2009, 19:30

In dat geval zal er wellicht wel ergens een peilstok zitten.
Kijk in het instructieboekje hoe je het oliepeil moet controleren.

door Gast » 30 apr 2009, 19:00

wat moet je dan doen bij motoren zonder oliepeilglas om dit te controleren?

Re: praktijkexamen cat a

door Inazuma » 29 apr 2009, 01:14

Anonymous schreef:op 13 mei moet ik mijn praktijkexamen voor de motor afleggen,nu vraag ik me af hoeveel pogingen je krijgt per manoeuvre?
Als de maneuvers niet goed waren mag je eenmalig herbeginnen.

Een aantal maneuvers moet je ononderbroken na elkaar uitvoeren.
Weet je niet zeker wat er verwacht wordt dat je herdoet : vraag dat dan.

Ik kan je de brochure over het rijexamen aanraden.

http://www.goca.be/ned/rijbewijs/cat_a/ ... 072008.pdf

en een deel van deze info op de website van GOCA :
http://www.goca.be/ned/rijbewijs/cat_a/ ... 0voert.htm
http://www.goca.be/ned/rijbewijs/cat_a/ ... examen.htm
http://www.goca.be/ned/rijbewijs/cat_a/ ... 007tek.pdf

en hoe zit dat eigenlijk met die voorafgaande controles moet ik daar mijn oliepeil beginnen meten en zo?
Oliepeil meten :?:
Ik weet eigenlijk geen enkele motor waar je dat "meet" zoals bij een auto.
Je kijkt dat normaal na in een peilglas.

Uitleggen hoe je dat doet .
Je kan daarbij wijzen naar het olie-peilglas, olie tussen de de min. en max. streepjes, met motor rechtop (of net niet als de fabrikant dat laat meten op zijpikkel - zie instructieboekje)

ook over het examen op de weg vraag ik me af of dat nu in groep gebeurd of individueel?
Het examen gebeurt individueel.

Mogelijk vertrek je wel met een groepje kandidaten tegelijk naar het examencentrum als je met de rijschool gaat.

door Benny Stinkens » 28 apr 2009, 18:56

Dit heb ik terug gevonden bij goca (de mensen van goca staan in voor examens)
[quote]
Hoe verloopt het praktijkexamen?

Tijdens het praktijkexamen zal worden nagegaan of u werkelijk uw voertuig beheerst en of u het verkeersreglement in de praktijk toepast.


Het examen op privé-terrein
U voert op het privé-terrein acht basismanoeuvres uit.



Volgorde van de manoeuvres:

Voorzorgsmaatregelen bij het afstappen
Voorafgaande controles
Achterwaarts een U-draai maken
Slalom
In lussen rijden
Bocht - ontwijken - precisieremmen
Stapvoets rijden
Bocht - plots remmen

De manoeuvres "Voorzorgsmaatregelen, voorafgaande controles en U-Draai" worden uitgevoerd met stilgelegde motor.

De manoeuvres "Slalom, lussen, bocht-ontwijken-precisieremmen, stapvoets rijden en bocht-plots remmen" moeten in deze volgorde in een ononderbroken rit uitgevoerd worden.

Tijdens de uitvoering van de manoeuvres 4 tot en met 8 moet u steeds op uw zadel blijven zitten en de voet(en) niet aan de grond raken.
Wanneer de uitvoering van de manoeuvres als onvoldoende wordt beoordeeld, kunnen de MANOEUVRES tijdens een tweede poging herbegonnen worden.


Manoeuvres 1 & 2 - fase - 1 & 2

Voorzorgsmaatregelen bij het afstappen
Aan de kandidaat wordt gevraagd om, na het verkennen van het parcours, de motorfiets op te stellen in de juiste richting in het witte vak, de motor stil te leggen en af te stappen

Voorafgaande controles

motorfiets op de standaard plaatsen
De motorfiets op de zijsteun plaatsen kan gebeuren vanop de motorfiets of na afgestapt te zijn. De motorfiets mag op de centrale voetsteun geplaatst worden, maar dat gebeurt dan wel naast de motorfiets.

correct dragen van de uitrusting
De kandidaat moet uitgerust zijn met:
handschoenen
een vest met lange mouwen
een lange broek of overall
een gehomologeerde valhelm volgens de Europese normen
laarzen of bottines, die de enkels beschermen
De examinator zal eveneens nagaan of de uitrusting correct gedragen wordt.


bedieningsorganen en controle van de onderdelen
Voor de kandidaat bestaat dit onderdeel van het manoeuvre uit het kennen van de plaats en het gebruik van de verschillende bedieningsorganen van de motorfiets. Het is uiterst belangrijk dat de kandidaat alle bedieningsorganen van de motorfiets kan gebruiken. Naar een bedieningsorgaan zoeken, terwijl men rijdt, kan zeer gevaarlijk zijn. De kandidaat moet eveneens een aantal technische onderdelen aanduiden en op goede staat controleren en hij moet de betekenis van de controlelampjes en schakelaars op het dashboard kennen.
Manoeuvres 3, 4 & 5 - fase - 3, 4 & 5
Achterwaarts een U-draai maken
De kandidaat zal met zijn motorfiets al stappend achterwaarts een U-draai maken tot in het grijze vak.

Het doel is nagaan of de kandidaat:
de kijktechniek correct toepast
begrepen heeft wat de wielbasis van de motorfiets betekent
de massa van de motorfiets kan beheersen
een correcte techniek toepast
Slalom
Dit manoeuvre bestaat uit een slalom uitvoeren door een aslijn te volgen bestaande uit 5 kegels. De kandidaat moet zo dicht mogelijk langs deze kegels rijden en begint links van de eerste kegel. Het examen start met het voorste wiel in de aslijn van de eerste kegel op een afstand van twee meter

Het doel is nagaan of de kandidaat:
linksdraaiend kan starten
onmiddellijk zijn evenwicht kan vinden
de afmetingen van zijn motorfiets goed kent
over een goede kijktechniek beschikt
over voldoende evenwicht beschikt om zijn motorfiets bij een lage snelheid, in beweging te houden
de bedieningen vlot kan hanteren, d.w.z. koppeling, gas, stuur en achterrem correct kan gebruiken
In lussen rijden
Bij dit manoeuvre rijdt de kandidaat tweemaal in de vorm van een acht rond de twee centrale kegels, terwijl hij steeds binnen de buitenkegels en de lijnen blijft

Het doel is nagaan of de kandidaat:
gemakkelijk en met zekerheid kan keren op de openbare weg, zowel langs de linker- als langs de rechterzijde
de afmetingen van zijn motorfiets en vooral van zijn wielbasis goed kent
de manoeuvreerruimte kan inschatten
over een goede kijktechniek beschikt
de bedieningen vlot kan hanteren, namelijk koppeling, gas, stuur en achterrem correct kan gebruiken.

Manoeuvre 6- fase - 6, 7 & 8
Een bocht nemen met 30 km/u
Na het verlaten van de manoeuvreerruimte, waar in lussen werd gereden, en voor het begin van de halve cirkel zal de kandidaat naar een hogere versnelling schakelen, behalve bij automatische versnellingen, en een bocht nemen met een minimumsnelheid van 30 km/u

Het doel is nagaan of de kandidaat:
in staat is de bocht te nemen door ten minste de techniek van het tegensturen toe te passen
de kijktechniek correct toepast
correct op de motorfiets zit
Ontwijken van een hindernis
De kandidaat zal met een minimumsnelheid van 50 km/u, 45 km/u op een nat wegdek, een hindernis links ontwijken of rechts ontwijken op een terrein in spiegelbeeldopstelling.

Het doel is nagaan of de kandidaat:
in staat is een op korte afstand staande of opduikende hindernis te ontwijken
op zijn oorspronkelijk traject kan terugkomen
de goede kijktechniek toepast
plotseling kan tegensturen
niet remt tijdens het manoeuvre
zo nodig tijdig ontkoppelt
Precisieremmen
Na het ontwijken van de hindernis zal de kandidaat de motorfiets terug in rechte lijn plaatsen en met precisie remmen door het voorwiel te laten stoppen in de cirkel. Indien de motorfiets uitgerust is met een ABS-systeem, mag dit niet in werking treden. De wielen mogen niet blokkeren

Het doel is nagaan of de kandidaat:
de remkrachten correct doseert
het ABS-systeem niet in werking laat komen
de plaats waar hij wenst tot stilstand te komen, nauwkeurig kan bepalen
de motorfiets terug recht kan plaatsen na het manoeuvre “Ontwijken van een hindernisâ€

praktijkexamen cat a

door Gast » 28 apr 2009, 17:57

op 13 mei moet ik mijn praktijkexamen voor de motor afleggen,nu vraag ik me af hoeveel pogingen je krijgt per manoeuvre?
en hoe zit dat eigenlijk met die voorafgaande controles moet ik daar mijn oliepeil beginnen meten en zo?
ook over het examen op de weg vraag ik me af of dat nu in groep gebeurd of individueel?

grtz :)

Omhoog